Gjest kati Skrevet 17. juli 2003 #1 Skrevet 17. juli 2003 Har været i to bryllup i sommer , det en var vi alle bedt til koldtbord det andre var vi kun bedt til kaffe. "Koldtbord " bryllupet var kjempe gøy der fikk vi med oss alle talene , sangene & lekene, jeg hadde følelsen av å være i et bryllup!!! "Kaffe" bryllupet var også veldig koselig å festen var gøy, men det var liksom som alle andre fester, fikk ingen følelse av at dette var en spesiell dag, det var ingen taler, ingen sanger, noen vanlige partyleker om kvelden. Begge bryllup var gøy men det ene skilte seg litt ut fra det andre, der var det latter å tårer , & vi fikk oppleve spesielle øyeblikk med brudeparet som var veldig fint for oss venner . Hadde lyst å si dette videre, legg ivertfall noen sanger å taler til kaffen, da føles det mye mer som å være i et bryllup å ikke som alle andre fester. Kanskje det er flere som er enig ?????? Hilsen bryllupsgjest.
Gjest Anonymous Skrevet 17. juli 2003 #2 Skrevet 17. juli 2003 Er litt enig der. Når man kommer til kaffen er som oftes alle sanger, taler over slik at det i hovedsak er festen som gjenstår. Men ikke alle bryllup er slik da. Har vært kaffegjest i flere bryllup, og ikke alle er likedan. Det er slitt spørs på hvordan brudeparet har lagt opp kvelden.
*nora* Skrevet 17. juli 2003 #3 Skrevet 17. juli 2003 Jeg har vært til "bare kaffe" to ganger i sommer, og det ene var kjempefint, vi som kom senere hadde laget til mye moro, som sanger, taler, leker osv, og brudeparet hadde en kjempeflink toastmaster som ikke lot bryllupsfesten bare forsvinne som en vanlig fest. Når vi kom i det andre bryllupet, ble vi satt til bords, servert kaffi og kaker, og så var det fri bar etterpå :-? . Så jeg er veldig enig med deg, Kati, ikke la denne delen av bryllupet bare "forsvinne"! Er nok spesiellt viktig å huske på dette når man inviterer til kaffe...
Gjest Lea Skrevet 17. juli 2003 #4 Skrevet 17. juli 2003 Jeg blir veldig glad om jeg slipper talene og middagen jeg. Tror at dette er en smaksak.
Imax Skrevet 17. juli 2003 #5 Skrevet 17. juli 2003 Vi har ikke kaffegjester vi, pga det du forteller. Vi inviterer alle til middag, og så får de perifere være hjemme (kolleger osv er ikke invitert, og det er sånne som ofte skal på kaffe).
Felix Skrevet 17. juli 2003 #6 Skrevet 17. juli 2003 Nei, til kaffegjester! Dette er en uting. :evil: Alle som er invitert bør få oppleve vielse, mottakelse osv. sammen. Ikke dele gjester inn i a og b grupper. Frekt! Jeg ville aldri ha kommet som "kaffegjest", og har selvsagt ikke invitert noen i vårt bryllup som dette.
frosken Skrevet 17. juli 2003 #7 Skrevet 17. juli 2003 Nei, til kaffegjester! Dette er en uting. :evil: Alle som er invitert bør få oppleve vielse, mottakelse osv. sammen. Ikke dele gjester inn i a og b grupper. Frekt! Jeg ville aldri ha kommet som "kaffegjest", og har selvsagt ikke invitert noen i vårt bryllup som dette. I utganspunktet er jeg enig med deg, men vi har ikke råd til å invitere alle til middag. Og da synes jeg faktisk at det bør være greit å ha noen som kaffegjester. Regner med at de fleste vet at dette først og fremst er et spørsmål om økonomi og plass. Jeg hadde ikke blitt fornærmet over å bli invitert som kaffegjest - heller glad for å kunne dele en viktig dag med venner. Samtidig er det viktig å gi kaffegjestene en følelse av at de er velkommen når de kommer i lokalet. Kaffegjester som venter på en forsinket middag uten å få noen beskjeder eller mulighet til forfriskelser er ikke mye hyggelig.
helenaa Skrevet 17. juli 2003 #8 Skrevet 17. juli 2003 Hva gjør kaffegjestene mens de venter på kaffen? Vi har ca 4 timer å slå ihjel mellom vielsen og kaffen i et bryllup vi er invitert til i sommer (og dette er jo usedvanlig kort - mange må jo vente 7 timer). Bryllupet er på et lite sted, så vi kan ikke akkurat gå i byen. Og vi har ikke bil... Jeg vurderer å ikke gå i vielsen, men det føles litt dumt, det også. Har noen et synspunkt på dette?
frosken Skrevet 17. juli 2003 #10 Skrevet 17. juli 2003 Spis mat et sted - selv om det er et lite sted er det vel en kafé el der man kan spise. Hvis dere i tillegg allierer dere med noen andre kaffegjester kan det bli en middag hvor dere har god anledning til å bli kjent. Da vi var i bryllup dro alle kaffegjestene sammen ut for å spise. Mens vi gjorde det planla vi litt underholdning til kaffen - skrev en sang som vi fremførte + noen leker.
*marte* Skrevet 17. juli 2003 #11 Skrevet 17. juli 2003 Hva gjør kaffegjestene mens de venter på kaffen? Vi har ca 4 timer å slå ihjel mellom vielsen og kaffen i et bryllup vi er invitert til i sommer (og dette er jo usedvanlig kort - mange må jo vente 7 timer). Bryllupet er på et lite sted, så vi kan ikke akkurat gå i byen. Og vi har ikke bil... Jeg vurderer å ikke gå i vielsen, men det føles litt dumt, det også. Har noen et synspunkt på dette? Er dere tilreisende? I så fall synes jeg det er kjempedårlig gjort at dere bare er invitert på kaffe... Tror nok jeg heller ville droppet bryllupet da. Helt enig med Felix at det er en uting med kaffegjester :o
Tjorven Skrevet 17. juli 2003 #12 Skrevet 17. juli 2003 Jeg synes det er innmari rart dette her med at noen blir sure over å bli invitert "kun" til kaffe. Jeg synes det er litt tegn på misunnelse jeg... Hvis man er venner av noen som skal gifte seg, så vet man jo selv om man er en bestevenn eller en bekjent? Og er man en bekjent, bør man vel sette pris på at man blir invitert i det hele tatt? Personlig ville jeg blitt kjempeglad for å få en invitasjon til kaffe i bryllup, synes det hadde vært omtenksomt av brudeparet og et tydelig tegn på at de vil dele dagen sin med meg (selvom de ikke har råd eller plass til å ha meg til middag). Synes det er en veldig naturlig sak jeg! I tillegg ville jeg nok synes det var veldig greit å "slippe unna" middagen med alle talene og sangene, for det kan kanskje bli litt langtekkelig om man ikke er nær venn/familie av brudeparet. Forøvrig er jeg enig i dette at man bør spare noen sanger o.l. til kaffen også. Brudeparet bør vise at de setter pris på kaffegjestene, like mye som middagsgjestene!
Gjest Anonymous Skrevet 17. juli 2003 #13 Skrevet 17. juli 2003 Enig med Felix og co. - det er en uting å invitere folk til kaffe når det er bryllup! Man får heller invitere færre da, og ikke la noen komme sent og få servert kaffe og kaker. Det er smålig! Ble invitert til kaffe i fjor i et bryllup - nesten 70 mil å reise hver vei, og vielsen kl. 1300, og kaffe først klokken 2000. Ikke veldig hyggelig nei, den invitasjonen kunne de ha spart seg.
frosken Skrevet 17. juli 2003 #14 Skrevet 17. juli 2003 Jeg er enig med Tjorven og ser ikke helt problemet. Dersom man ikke har råd eller muglihet eller rett og slett lyst til å komme til kaffen - så er det da bare å takke nei. Det er jo ikke noe å bli så fornærmet for!
Gjest Tabby Skrevet 17. juli 2003 #15 Skrevet 17. juli 2003 Stiller meg sammen med Tjorven og Frosken jeg. Synes det er en ære å bli regnet med blant de ønskede på brudeparets store dag, og blir ikke fornærmet i det hele tatt over å bli invitert til vielsen og så til kaffen. Vi skal prøve å spare litt penger på maten, av flere grunner enn bare for å spare. Jeg har ikke mamma til å sitte ved min side, et ganske sårt tema for meg om dagen og vil derfor gjøre middagen minst mulig, og også mest mulig personlig uten at for mange begynner å spekulere og lure. Derfor inviterer vi bare foreldre, søsken, bestemødre og forloverne til maten, og alle venner og noen onkler blir bedt til kaffen. Etter å ha lest denne tråden kommer vi nok til å legge opp til litt taler og sanger til festen etterpå også. Takk for tipset. :D
Gjest Tex Skrevet 17. juli 2003 #16 Skrevet 17. juli 2003 Kaffegjest debatten har vært oppe her noen ganger nå.... Jeg synes selv at det er en uting og ville aldri funnet på å invitere folk bare til kaffe. Dersom man på død og liv vil skille bør det gjøres grundig, jeg har lest om brudepar som har femti til middag og fire etterpå til kaffe.... :o Men hver sin lyst......
Nala Skrevet 17. juli 2003 #17 Skrevet 17. juli 2003 Vi hadde bare tjue eller så til middag. De aller nærmeste. Til kaffe hadde vi 120. Vi så altså på kaffedelen som hoveddelen av bryllupet vårt. Derfor la vi de fleste talene, sangene og morsomhetene til denne delen. Det fungerte utmerket. Og gjestene, de var storfornøyde :D
Gjest Poirot Skrevet 17. juli 2003 #18 Skrevet 17. juli 2003 Jeg blir glad for å komme i kaffe, men det forutsetter noen ting: Man inviterer ikke folk langt unna til kaffe. Man inviterer mange til kaffe (kjenner noen som var 6 til kaffe...) Man HOLDER TIDEN Vet omflere som har kun familie og forlovere til middag, og masse venner til kaffe. Jeg ville da ikke blitt fornærmet om jeg ble invitert til kaffe da! Noen ganger er det tilogmed foreldrene (hvis de bataler) som har bestemt det (grandtante er viktigere enn venninder...), og da er kaffe eneste mulighet.
Tjorven Skrevet 17. juli 2003 #19 Skrevet 17. juli 2003 Jeg ser at mange nevner dette med avstand her. Men hva er godkjent avstand for å invitere til kaffe da? Hvor langt unna kan man bo. Må man bo rett i nærheten eller kan man bo 1 times kjøring unna lissom?
Nala Skrevet 17. juli 2003 #20 Skrevet 17. juli 2003 Avstand hadde ingenting å si for oss. Bare foreldre, forlovere, søsken og besteforeldre var invitert til middag. For oss spilte det ingen rolle om kaffegjestene var naboen eller tante xxx fra motsatt kant av landet. De som ikke var invitert til middag ordna seg selv. Hørte ingen som klaget. Men som sagt, vi hadde mestparten av opplegget på kvelden. Og vi hadde snitter med godt kjøttpålegg, salater ol i tillegg til kaker. Funket som bare det :D Forøvrig begynte kaffen kl 19, så det ble en lang dag også for kaffegjestene. Og ja, vi holdt tiden godt :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå