Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Min venninne er advokat. Jeg spurte henne uformelt til råds vedr. min privatøkonomi. Saken er den at jeg har en samboer som eier boligen vi bor i, han har god råd og hjemmeboende barn fra et tidligere forhold. Min venninne foreslår at vi deler økonomien slik at jeg betaler 1/3- deler av alle utgifter, og at jeg kjøper meg inn i boligen slik at jeg eier 1/3- del av den. Hun mener at dette er en ordning som er rettferdig og lett å administrere, at pinlig rettferdighet uansett ikke er mulig å oppnå, og at jeg på sikt evt kan øke min eierandel dersom jeg får bedre råd, men da må jeg også betale tilsvarende mer av felles utgifter. Jeg synes også dette høres lettvint ut. Jeg vil ha et system som "ruller av seg selv", slik at vi slipper stadige diskusjoner i hverdagslivet om hvem som skal betale hva, og hvor mye.... Fra oppveksten er jeg vant til felles økonomi, men i vårt tilfelle blir det jo annerledes iom. at samboer kjøpte boligen før min tid, og iom. at han har forsørgeransvar for barn. Hva synes dere andre her inne på forumet?
Gjest Bond Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. mrs_bond, mod
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Min venninne er advokat. Jeg spurte henne uformelt til råds vedr. min privatøkonomi. Saken er den at jeg har en samboer som eier boligen vi bor i, han har god råd og hjemmeboende barn fra et tidligere forhold. Min venninne foreslår at vi deler økonomien slik at jeg betaler 1/3- deler av alle utgifter, og at jeg kjøper meg inn i boligen slik at jeg eier 1/3- del av den. Hun mener at dette er en ordning som er rettferdig og lett å administrere, at pinlig rettferdighet uansett ikke er mulig å oppnå, og at jeg på sikt evt kan øke min eierandel dersom jeg får bedre råd, men da må jeg også betale tilsvarende mer av felles utgifter. Alternativt burde du betale mer av felles utgifter, men det finnes ingen fasit og i dette tilfellet synes jeg det høres rimelig ut at din samboer som har bedre råd og større utgifter, betaler mer. Men husk skriftlig avtale/kontrakt og ikke glem dokumentavgiften ved innkjøp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå