Gjest babysyk Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Heisann! Jeg er lærerstudent, og min samboer arbeider. Vi har lyst til å få oss en liten baby, men lurer på hvor mye økonomisk støtte vi kan få da? Jeg: Student: Fullt lån og stipend Jobb: Brutto mndlønn i snitt 8000 Han: Jobb: Brutto mndlønn i snitt 30 000
Gjest cr Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Heisann! Jeg er lærerstudent, og min samboer arbeider. Vi har lyst til å få oss en liten baby, men lurer på hvor mye økonomisk støtte vi kan få da? Jeg: Student: Fullt lån og stipend Jobb: Brutto mndlønn i snitt 8000 Han: Jobb: Brutto mndlønn i snitt 30 000 Du kan få fødselsstipend fra lånekassen (ca. 9.300 pr mnd) + engangsstønad, og så kan far ta ut fødselspenger gjennom tidskontoavtale. Alternativ 2 er at far tar ut fødselspermisjon uten tidskonto, da får du ikke fødselsstipend fra lånekassen men heller normalt stipend og lån. Alternativ 3 er at du tar fødselsstipend fra lånekassen + fødselspenger istedet for engangsstønad. Men det er altså alternativ 1 som skal gi mest stønad.
Ms.Blaise Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 Du kan få fødselsstipend fra lånekassen (ca. 9.300 pr mnd) + engangsstønad, og så kan far ta ut fødselspenger gjennom tidskontoavtale. Alternativ 2 er at far tar ut fødselspermisjon uten tidskonto, da får du ikke fødselsstipend fra lånekassen men heller normalt stipend og lån. Alternativ 3 er at du tar fødselsstipend fra lånekassen + fødselspenger istedet for engangsstønad. Men det er altså alternativ 1 som skal gi mest stønad. I de 9.300 pr mnd, tar du da med de to større beløpene utbetalt i aug og jan i beregningen? Jeg får nemlig 7.300,- pr mnd i støtte fra lånekassen (studentfar får samme beløp pr mnd). I tillegg får begge to større beløp 1 gang pr semester. ts: Engangsstønaden kan du få fra uke 26 i svangerskapet. Den kommer på 33 500,-. Også får du jo selvfølgelig 970,- i barnetrygd pr mnd.
*Joyce* Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 For deg tror jeg det vil lønne seg med foreldrepenger heller enn engangsstønad, du har jo rundt 100 000 i årslønn. Dette kan du få i tillegg til støtten fra Lånekassa. Jeg får nå ca 8500 fra Lånekassa + ca 9000 fra NAV (foreldrepenger) utbetalt i måneden. Ulempen med denne ordningen er at far ikke får tatt ut permisjon, siden jeg jobbet mindre enn 50% slik at far mister fedrekvoten, og vi ikke har råd til at han tar permisjon med utgangspunkt i min lønn. Men ettersom mannen har anledning til å jobbe mye hjemmefra, var det en grei løsning for oss.
Gjest babysyk Skrevet 26. april 2009 #5 Skrevet 26. april 2009 Hvor mye blir det i mnd etter permisjonstiden da?
cogito Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 Kva du får etter permisjonstida, vil jo vere avhengig av kva du og sambuaren din gjer og om ungen skal gå i barnehage. Du får jo barnetrygd på kr 970 i mnd. Dersom barnet ikkje går i barnehage, kan de få kontantstøtte. No er den på 3300 kr for 1- og 2-åringer. (Men det vil mest sannsynleg kome endringar i denne ordninga etter valet.) Som student vil du få vanleg lån og stipend. Lånekassen har eit forsørgerstipend (kr 1400) for studentar med barn, men dette er behovsprøvd mot inntekta til ektefelle/sambuar. Tener han over kr 28000 i mnd, får du ikkje forsørgerstipend.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå