Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Min datter har gått to år på musikal fag, på kulturskolen. Nå er hun utmeldt og jeg føler at det er en stor feiltakelse. Hun blir 13 år snart og jeg føler at jeg burde "tvinge" henne til å gjøre noe. Som musikalfag. Får rett og slett klump i halsen av å tenke på dette. Hva mener dere? Skal jeg kontakte kulturskolen og få henne inn igjen eller? Shit altså.....
Troyamin Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Hvorfor føler du slik? Personlig mener jeg at som 13 åring skal man selv få velg hva man har lyst å gå på av fritidsaktiviteter.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 Er helt enig, men jeg føler at jeg kanskje skal være en person som avgjør dette for henne. Selv vokste jeg opp med en mor som aldri brydde seg om noe av det jeg gjorde. Og jeg vil ikke være sånn for mitt barn. Jeg føler at noen ganger så slutter de fordi de er leie eller noe, og vi som voksne burde bite tenna sammen og ta den avgjørelsen.Hvorfor føler du slik? Personlig mener jeg at som 13 åring skal man selv få velg hva man har lyst å gå på av fritidsaktiviteter.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Har du et barn i den alderen eller bare synser du?Hvorfor føler du slik? Personlig mener jeg at som 13 åring skal man selv få velg hva man har lyst å gå på av fritidsaktiviteter.
Gjest imli Skrevet 26. april 2009 #5 Skrevet 26. april 2009 Jeg synes også at en trettenåring (egentlig barn/ungdom uansett alder) skal få velge sine egne fritidsaktiviteter, men det er greit at foreldrene "presser" litt på ift det med å bare slutte så fort de blir lei. Mener ikke at man skal tvinge ungene til noe de ikke vil, men kanskje greit å lære dem litt om å fullføre det de har begynt på. Noen foreldre lar ungene hoppe fra den ene fritidsaktiviteten til den andre, med en gang de er lei/finner ut at de heller ville noe annet/møter litt motstand osv. Så jeg skjønner jo på en måte TS sin bekymring. Men når jenta har gått på denne musikkskolen i to år, kan det jo hende det er greit at hun har lyst til å gjøre noe annet?
Gjest Poker face Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 Hvorfor føler du slik? Personlig mener jeg at som 13 åring skal man selv få velg hva man har lyst å gå på av fritidsaktiviteter. enig i dette
Gjest cona* Skrevet 26. april 2009 #7 Skrevet 26. april 2009 Har hun villet slutte lenge eller tror du dette er en kortvarig ting, der hun akkurat NÅ er lei. Interesser, etc går jo i bølger å daler, hvis din datter følet at hun er helt ferdig med dette, så bør hun ikke presses. Men hvis det kun er et innfall, fordi det er kjedelig NÅ, så bør du kanskje hjelpe henne til å finne lysten tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 Jeg må jo spørre da, om du har et så stort barn? For det er utrolig vanskelig syns jeg, å være mor og vite alt samtidig. Hvorfor føler du slik? Personlig mener jeg at som 13 åring skal man selv få velg hva man har lyst å gå på av fritidsaktiviteter.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #9 Skrevet 26. april 2009 Er noen år siden jeg var 13. Men husker jeg sluttet med en aktivitet min mor verdsatt veldig høyt. Gruet meg som bare av det for å si det til min mor, og takk gud for at hun lot meg bestemme selv. MEN et par år etter angret jeg. Derfor tenker jeg det kan være lurt å snakke godt med henne. Støtt henne i hennes avgjørelser, men si også at hun kanskje kommer til å angre og at dere kan ta en prat om dette igjen etter et års tid eller noe. Jeg syntes det er greit at foreldre presser litt, og ikke lar tenåringene bestemme alt selv. Man kan jo ikke bytte hit og dit hele veien. Kanskje ikke så mye hjelp i dette innlegget, men pass på å være støttende og sørg for at hun starter med noe annet. Følg opp etter en periode igjen.
*Nessa* Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 Foreldre skal da ikke avgjøre om de skal fortsette i en fritidsaktivitet, om barnet vil slutte Men å mase på at de har en fritidsaktivetet er jeg veldig enig i! At barn skal få prøve seg ut i fritidsaktiviteter er jeg for. Alle kan vell selv huske noe de interiserte seg for som barn, men mistet helt innteressen for når de kom i tennårene? Det gjør i allefall jeg!!!
Troyamin Skrevet 26. april 2009 #11 Skrevet 26. april 2009 (endret) Har du et barn i den alderen eller bare synser du? Jeg har selv en datter på 13 år. Og jeg lar henne velge selv hva hun ønsker å ha som fritidsaktivitet. Kan legge til at jeg nettopp fylte 30, så jeg husker godt hvordan det var å være 13... Endret 26. april 2009 av Troyamin
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #12 Skrevet 26. april 2009 Så klart skal de få velge selv. Det er jo det som er grunnen til at hun har sluttet nå, for hun vil ikke mere. Men det jeg tenker på at hun er en person som vil alt og ingenting. Hun holder seg ikke til en ting på en måte. Derfor kan det være lurt av meg og faren å ha litt kontroll og kanskje stoppe henne.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #13 Skrevet 26. april 2009 vell interiserte innteressen tennårene? Vel, interessen, tenårene. Mange skriveleifer her gitt.
Gjest Gjest_mamsen_* Skrevet 26. april 2009 #14 Skrevet 26. april 2009 Min datter har gått to år på musikal fag, på kulturskolen. Nå er hun utmeldt og jeg føler at det er en stor feiltakelse. Hun blir 13 år snart og jeg føler at jeg burde "tvinge" henne til å gjøre noe. Som musikalfag. Får rett og slett klump i halsen av å tenke på dette. Hva mener dere? Skal jeg kontakte kulturskolen og få henne inn igjen eller? Shit altså..... Jeg synes også at barn skal få velge selv. Datteren din er nå 13 og har allerede gått på kulturskolen i to år. Har hun vært lei, og ønsket å slutte lenge? Om hun angrer etter hvert, kan hun kanskje begynne på igjen neste år? I mellomtiden, hjelp henne til å finne noe annet hun kan gjøre. Det er ellers bare sunt for barn og ungdom å prøve litt forskjellig, for å finne det rette. Da barna mine var yngre og gikk på aktiviteter sa jeg når de begynte, nå betaler jeg kontingenten for et halvt år. Da er du nødt til å gå påbegynt 1/2 år selv om du blir lei før det.
Gjest SVAMP Skrevet 26. april 2009 #15 Skrevet 26. april 2009 Hei! Jeg er selv ganske ung enda. Gikk på fotball veldig lenge av min barndom, men når jeg kom i samme alder som din datter måtte jeg slutte pga operasjon av en fot. Jeg kunne selvfølgelig trent meg opp igjen, men fikk komplikasjoner, omfattende operasjon i utganskpunktet med kapping og vridning av beinet. Nå blir jo ikke dette helt samme situasjon. Men hadde jeg vært deg ville jeg satt meg ned med henne og snakket litt om det. Kanskje at hun kan prøve en liten stund til? Jeg angret veldig på at jeg ikke satset etter jeg hadde operert, satset på og tene meg opp og jobbet for det! Men jeg var fjorten når jeg opererte, og ville heller være med venner osv. Har også flere venner som angret på at de sluttet, men samtidig syntes det er litt sent og starte igjen fordi de vil henge etter. Jeg syntes faktisk det er venskelig og tenke på. Jeg vet jeg var flink til det jeg holdt på med, og flere har sagt at jeg kunne nådd langt om jeg hadde jobbet videre etter operasjon. Jeg aangrer kjempe mye. (er 18år nå)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå