Gå til innhold

Trenger forslag til dikt som kan leses i kirken

Grooo

Anbefalte innlegg

Min søster på 12 år (som også er brudepike) har sagt ja til å lese ett dikt i kirken under vielsen så sant det er på bokmål. Noen som har gode forslag til hva vi kan velge?

Vet bla. at Haldis Moren Vesaas og Stein Mehren har skrevet mye fint, noen som raskt kan nevne noen tittler til oss så vi slipper lete oss igjennom alt som er? Jeg vet at en ikke kan legge ut dikt her på KG, men om noen kommer med forslag så finner vi dem sikkert selv på nettet eller i en av diktbøkene jeg har.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker ikke noen titler nå, men hvis du vil ha noe som ikke er rent kjærlighetsdikt synes jeg at Frans av Assissis bønn er vakker.

Er jo ikke et dikt, så kanskje det er lov til å legge her (prøver meg):

FRANS AV ASSISSIS BØNN

Jeg må nok slette dette og, men sendte innlegget ditt til groo på pm.Marianne (moderator).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. korinterbrev kapittel 13 er jo en slager i bryllup. Ellers har jeg selv ordnet at broren min skal lese "Sang til Märtha og Ari" som odd Børretzen har skrevet. Send PM til meg m mail så skal jeg sende den til deg. Vet ikke om en 12åring klarer å lese den, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker veldig godt et dikt av Gunnar Reiss-Andersen. Jeg er ikke sikker på tittelen, men første linje i diktet er "Her lyder en sang om lykken". Send meg en PM om du ønsker resten av teksten. Det er ikke et dikt med religiøst innhold så hvis det er det du ønsker egner kanskje ikke dette diktet seg. Men det handler om lykke, kjærlighet og bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Junebug, dette diktet kommer vi til å bruke!

Diktet heter "En sang om lykken : (Ved et bryllup)" og første linje går slik: Der lyder en sang om lykken...

Jeg har ikke funnet diktet på nettet noe sted, men hvis noen andre vil ha tak i det så kan Deichmanskes diktbase fortelle at det finnes i bøkene:

Reiss-Andersen, Gunnar . Horisont Oslo : 1934 , s. 9 og

Reiss-Andersen, Gunnar . Samlede dikt 1946 , s. 227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Junebug' date=' dette diktet kommer vi til å bruke! [/quote']

Så hyggelig! Lykke til med bryllupet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig! Lykke til med bryllupet!

Ups... Var vist litt tidlig ute med den der, søstern har nemmelig slått seg vrang ser det ut til. Nå vil hun ikke lese men heller spille ett stykke på piano. Jaja, får se åssen det går da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...