Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Jeg har søkt på en jobb der en del av brukerne har autime.. Jeg vet ingenting om autisme og hadde håpet noen her ville være så snille og hjelpe meg og bli litt opplyst på dette tema Kjennetegn på folk med autisme.. Hva klarer de fleste selv? Hva vil de fleste trenge mere hjelp til ? Hvor klare er de i hodet ? Er de vanskelig og kommunisere med ? Gjerne fortell litt mere utdypende en det jeg har spurt om her.. Jeg vil lære =)
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Du kan søke på google, det gir nok best svar. Jeg så faktisk en dokumentar om barn med autisme i går. De lever på en måte i sin egen verden og er ikke så opptatte av andre mennesker. De er ikke lett å få øyenkontakt med. Det finnes grader av det. Noen er ekstremt autist, mens andre har bare en lett grad. Mer vet jeg desverre ikke.
girlypai Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 (endret) hei. jeg har jobbet med barn med autisme. som en annen sa her, det er forskjellige grad man kan ha av autisme. det er en lang og omfattende prosess å få diagnosen autist, selvom vi kan se med blotte øyet at dette barnet unnviker så mye fra normaliteten at her er autistiske trekk vi ser. barn med autisme trenger pedagogisk tilrettelegging. de er ofte krevende og trenge strikte rammer og grenser. de trenger ofte dagtavle og visuell støtte. tegn til tale blir ofte brukt, da ord ikke er tydelig nok for de. de trenger faste rutiner noe som gir de trygghet. du kan selv tenke deg, når du står opp om morgenen har du et skjema i hodet over hva du skal gjøre i løept av dagen og hvordan du skal gjøre det. du har en forestillings evne som gir deg den trygge rammen du trenger for å vite hva du skal. barn med autisme har gjerne ikke denne forestillings evnen. de har ikke den evnen til å vite hva som skal skje og forstå det selv inne i sitt hode. vi andre kan ha en forestilling og holde på den, altså vår tankegang og skapelse av indre bilder vi kan holde på. de ser gjerne ikke lenger enn her- og nå! og derfor trenger de ofte dagtavle for å strukturere sin hverdag. de er ofte detaljorienterte og kan se det vi andre ikke ser. feks, når vi kjører bil. vi ser og leser hele trafikkbildet og ser hva som skjer og kan skje. autister kan gjerne henge seg opp i en detalj, feks en refleks på en gående trafikkant, og studere denne. de ser ikke hele oversiktsbilde. derfor er visuell støtte utrolig viktig for at de skal se og forstå det som skjer og hva som skal skje. de trenger reppetering, små og faste rutiner og ofte få og samme voksen personer for å skape trygghet og rammer for barnet. alt nytt kan skape kaos og utryggt, og barnet kan slå seg "vrang" ved å gape, skrike og kaste ting veggemellom. det er fordi barnet ikke forstår hva som skal skje og det føler det sm utryggt. men som sagt, barn med autisme er veldig forskjellige. noen har et någenlunde fungerende talespråk mens andre ikke- eksisterende. utrolig givende å arbeide med autistiske barn endring: skriveleif Endret 26. april 2009 av girlypai
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Tusen takk for gode svar til dere begge to Jeg fikk litt bedre innblikk i hva det vil si å være autist nå... DEt er voksne med autisme det stedet jeg har søkt på.. Håper jeg får jobben for dette hørtes ut som en interessant og utfordrene jobb.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Jeg har søkt på en jobb der en del av brukerne har autime.. Jeg vet ingenting om autisme og hadde håpet noen her ville være så snille og hjelpe meg og bli litt opplyst på dette tema Er en tråd om Asperger syndrom her nå. Er vanligste formen autisme. Non autister er sterkt funksjonshemmet. Non nesten normale. Men at se tråden om asperger. Eller kan se bokstavbarna.com og autismesiden.no. Har autisme jeg. Vet ikke helt va vil vite. Må spørre konkret. For at ikke evne forestille vite andre ønsker. Akkurat nå er våken. For glemt ta sovemedisin. Men at er klar i hode ja.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 Tusen takk for gode svar til dere begge to Jeg fikk litt bedre innblikk i hva det vil si å være autist nå... DEt er voksne med autisme det stedet jeg har søkt på.. Håper jeg får jobben for dette hørtes ut som en interessant og utfordrene jobb. så morro! ja ingenting er så morro som utfordringer av den slags. autisme er lik seg selv i samme form på barn som voksne. men voksne har gjerne fått hjelp i hele oppveksten og kan derfor fungere mye bedre enn et barn. men det jeg har nevnt må struktureres på likt nivå på de eldre også. man ser gjerne de med downs og autisme har dagtavle, uannsett om de er små eller store. da det er vanskelig å holde på forestillings evnen, som jeg snakket om tidligere. håper virkelig du får jobben. du er oppriktig nysgjerrig på dette. noe som gjør deg reflektert og motivert for å lære om dette og jobbe med de. *krysser alle fingrene for deg*
girlypai Skrevet 27. april 2009 #7 Skrevet 27. april 2009 obs! jeg var vist ikke logget inn på det forrige innlegget. slik at du ikke ble forvirra når jeg skrev, "slik som jeg nevnte tidligere"
Stillest vann Skrevet 27. april 2009 #8 Skrevet 27. april 2009 Er en tråd om Asperger syndrom her nå. Er vanligste formen autisme. Non autister er sterkt funksjonshemmet. Non nesten normale. Men at se tråden om asperger. Eller kan se bokstavbarna.com og autismesiden.no. Har autisme jeg. Vet ikke helt va vil vite. Må spørre konkret. For at ikke evne forestille vite andre ønsker. Akkurat nå er våken. For glemt ta sovemedisin. Men at er klar i hode ja. I følge Wikipedia er ikke Asperger den vanligste formen for autisme, men den er nok mest kjent.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 27. april 2009 #9 Skrevet 27. april 2009 men det jeg har nevnt må struktureres på likt nivå på de eldre også. man ser gjerne de med downs og autisme har dagtavle, uannsett om de er små eller store. Jaa.. Er dagsplan det må mest hjelp til. Og sette i gang gjøre ting. Ellers blir ikke gjort. Hvis alene en jeg. Så jeg sikkert sett tv og lest bøker. men ikke kledd på meg. Ikke stelt meg.. ikke spist mat.. gjort ikkeno. Alt skal gjøre må planlagt jo. At bruker iphonen min som plan da. Er kalender med alarm på jo Men at må ha plan og non hjelpe meg følge. Men at er ikke dom. Har førerkort for bil og gått vanlig skole. Så ikke at er uklar vel.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 27. april 2009 #10 Skrevet 27. april 2009 I følge Wikipedia er ikke Asperger den vanligste formen for autisme, men den er nok mest kjent. javel tror er vanlige formen for er den som har selv
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #11 Skrevet 27. april 2009 så morro! ja ingenting er så morro som utfordringer av den slags. autisme er lik seg selv i samme form på barn som voksne. men voksne har gjerne fått hjelp i hele oppveksten og kan derfor fungere mye bedre enn et barn. men det jeg har nevnt må struktureres på likt nivå på de eldre også. man ser gjerne de med downs og autisme har dagtavle, uannsett om de er små eller store. da det er vanskelig å holde på forestillings evnen, som jeg snakket om tidligere. håper virkelig du får jobben. du er oppriktig nysgjerrig på dette. noe som gjør deg reflektert og motivert for å lære om dette og jobbe med de. *krysser alle fingrene for deg* Tusen takk Ja håper jeg får den.. studerer til og bli sosionom, så er helt klart mennesker jeg har lyst til og arbeide med. Intervjuet er på torsdag *håpehåpe*
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #12 Skrevet 27. april 2009 Er en tråd om Asperger syndrom her nå. Er vanligste formen autisme. Non autister er sterkt funksjonshemmet. Non nesten normale. Men at se tråden om asperger. Eller kan se bokstavbarna.com og autismesiden.no. Har autisme jeg. Vet ikke helt va vil vite. Må spørre konkret. For at ikke evne forestille vite andre ønsker. Akkurat nå er våken. For glemt ta sovemedisin. Men at er klar i hode ja. Hei Heidi Kanskje du kan fortelle meg hvordan jeg på best mulig måte kan møte en med autisme.. Hvordan jeg burde oppføre meg, hvordan jeg burde snakke med de osv ??
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 27. april 2009 #13 Skrevet 27. april 2009 Hei Heidi Kanskje du kan fortelle meg hvordan jeg på best mulig måte kan møte en med autisme.. Hvordan jeg burde oppføre meg, hvordan jeg burde snakke med de osv ?? I omsorgleiligheten der bodde før var flere assistenter. Men at bare en som likte. Og var for kan snakket med meg. Ikke snakket til meg liksom. Og når han være med meg handle mat så spurte om jeg kjøre bilen. Er jeg voksen og førerkort jo. Andre bare så meg som "bruker". Jeg voksen jente samme alder jo. Er ikke teit "bruker" vel. Mange autister ensomme.. vennskap vanskelig. Så er lov være litt venn da. Trenger non snakke med om interesser og sånt. Liker gutter, blir forelsket, liker øl, glad i dyr, vært student.. Er ikke sånn at helt unormal liksom. Har ikke psykisk utviklingshemming. Tenker bokstavelig. Vi hatt sovende nattevakt. Og hun kreve ikke romstere oppe om natten for at holde alle våken jo. Så sa være rommet mitt bare.. Og når skulle på do så tro ikke lov til. Når sagt nei så er nei og skjønne er unntak. Ikke skjønte forskjell gå do og snu døgnet se mess-tv til 4. Ikke har sånn "sunn fornuft" som andre. Ta alt bokstavelig jo.. Ikke snakke metaforer heller. Er ting som viktig når snakke med autist. Ellers bare til misforstå. Huske ikke vet andre tenke og føle. Er helt blind for! Om spør glad for se meg og sier nei! Da er ikke for såre liksom. Er for ikke vet bli trist. Nettopp lært si ja når non spør om. Kan lyve når er fordel meg selv bare. Men ikke "vit løgn" for ikke såre andre. Vet ikke når skal gjøre. Om syns svare frekt så er kanskje for ikke skjønner "sosiale koden" da. Ikke for er frekk. Raserianfall.. autister får meltdown. Da må være i fred. Kommer nær meg da kan bli utagerende og bite eller kaste ting. Ellerpå er helt utslitt og gråter. Er ikke no som kan kontrollere. Viktig vet om meltdown da. Var sånn lurte på?
Gjest Stjernedryss Skrevet 27. april 2009 #14 Skrevet 27. april 2009 I følge Wikipedia er ikke Asperger den vanligste formen for autisme, men den er nok mest kjent. Aspergers er nok den vanligste formen for autisme i og med at det er den svakeste, men den er nok veldig underdiagnosert. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #15 Skrevet 27. april 2009 I omsorgleiligheten der bodde før var flere assistenter. Men at bare en som likte. Og var for kan snakket med meg. Ikke snakket til meg liksom. Og når han være med meg handle mat så spurte om jeg kjøre bilen. Er jeg voksen og førerkort jo. Andre bare så meg som "bruker". Jeg voksen jente samme alder jo. Er ikke teit "bruker" vel. Mange autister ensomme.. vennskap vanskelig. Så er lov være litt venn da. Trenger non snakke med om interesser og sånt. Liker gutter, blir forelsket, liker øl, glad i dyr, vært student.. Er ikke sånn at helt unormal liksom. Har ikke psykisk utviklingshemming. Tenker bokstavelig. Vi hatt sovende nattevakt. Og hun kreve ikke romstere oppe om natten for at holde alle våken jo. Så sa være rommet mitt bare.. Og når skulle på do så tro ikke lov til. Når sagt nei så er nei og skjønne er unntak. Ikke skjønte forskjell gå do og snu døgnet se mess-tv til 4. Ikke har sånn "sunn fornuft" som andre. Ta alt bokstavelig jo.. Ikke snakke metaforer heller. Er ting som viktig når snakke med autist. Ellers bare til misforstå. Huske ikke vet andre tenke og føle. Er helt blind for! Om spør glad for se meg og sier nei! Da er ikke for såre liksom. Er for ikke vet bli trist. Nettopp lært si ja når non spør om. Kan lyve når er fordel meg selv bare. Men ikke "vit løgn" for ikke såre andre. Vet ikke når skal gjøre. Om syns svare frekt så er kanskje for ikke skjønner "sosiale koden" da. Ikke for er frekk. Raserianfall.. autister får meltdown. Da må være i fred. Kommer nær meg da kan bli utagerende og bite eller kaste ting. Ellerpå er helt utslitt og gråter. Er ikke no som kan kontrollere. Viktig vet om meltdown da. Var sånn lurte på? Ja tusen takk Heidi Der fikk jeg en del informasjon, som kan være nyttig for meg og ha med meg.. Lærte en del nytt av deg nå, tusen takk for det
Stillest vann Skrevet 29. april 2009 #16 Skrevet 29. april 2009 Aspergers er nok den vanligste formen for autisme i og med at det er den svakeste, men den er nok veldig underdiagnosert. Jeg ser at det intuitivt kan virke slik, men vitenskapen er full av eksempler på at det som er intuitivt likevel er riv ruskende galt. Så jeg lurer på om du har linker eller referanser til noe som underbygger det at Asperger er underdiagnosert? (underdiagnostisert? hva heter det egentlig?).
Gjest farge Skrevet 29. april 2009 #17 Skrevet 29. april 2009 IOM at det er en økning i hvor mange som får denne diagnosen, så tyder det på at veldig mange, spesielt voksne er udiagnostisert. Det er en relativt ny diagnose, og mange har også fått feildiagnoser som følge av tillegssvansker som følger med AS. F.eks angst osv. Skal se om jeg finner noen linker etterpå, men det er ikke så vanskelig å finne info om det heller om du er interessert i det
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 29. april 2009 #18 Skrevet 29. april 2009 http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/200...aspergers-girls Om asperger og jenter, og om hvorfor de ikke blir fanget opp av systemet
Gjest camilla Skrevet 26. desember 2011 #19 Skrevet 26. desember 2011 Hei, jeg er en autist selv og jeg kan hjelpe deg! Autisme er funksjonshemmning, men ikke behandle barna som om de ikke er normale eller syke, for de er jo ikke det. Vi trenger bare mer hjelp i hverdagen. vi liker det som er forutsigbart og kan klikke hvis det ikke er det. Noen av oss, som jeg, liker ikke bråk og vil gjerne være alene nå og da. vi liker ikke alltid å bli tatt på og vi er ikke så veldig sosiale. noen av oss er flink i matte, musikk, det som er visuelt, eller akademisk. vi kan noen ganger ha et annet syn på livet enn andre, kanskje det folk ville kalt 'gammeldags'. Og ikke prøv engang å spøke! Det skjønner vi bare ikke. hvis du roper på oss, kan det hende vi hører deg, men oppfører oss som døve. Kan ikke noe for det. jeg måtte faktisk lære tegnespråk fordi folk trodde jeg var døv. bare vær det samme vær dag, hold hendene vekk, vær tålmodig og pass munnen din, så går det bra 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå