Gå til innhold

Trenger STRIKKEHJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg holder på å strikke en selekjole til lille jenta vår som kommer i juni! Jeg har strikket et teppe før (lappeteppe) og det er jo ganske enkelt så nå har jeg prøvd meg på noe mer vanskelig, men mønster og forskjellige måter å strikke på.

Jeg holder på med "livstykke" nå også står det:

"Legg opp med farge 2 på en liten rundpinne 3 (136 masker) Strikke en omgang vrang, deretter 1 rille med farge 1 og en rille med farge 2 og strikk Diagram 2, valgt mønster slik"

Så står det ovenfor dette:

"OBS! 1 rille strikket rundt = 1 omg rett + 1 omgang vrang. 1 rille strikket frem og tilbake = 2 pinne rett".

Så langt har jeg kommet:

Jeg har lagt opp 136 masker nå også har jeg strikket en omgang vrangmasker med farge to (etter å ha lært hvordan her (http://www.kaspaikka.fi/neulonta-A&O/video/nurja_silmukka.mpg) så skal jeg da strikke "1 rille med farge 1".

Nå lurer jeg på:

1) HVA er rillestrikking?? Finner ingen forklaring på dette på nettet!?

2) Hva betyr det som står under OBS?

Håper noen kan hjelpe meg!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Sativa
Skrevet

Når du strikker rundt på rundpinne, så strikker du en omg rett og en omg vrang. Da får du riller. Altså disse to rundene blir en rille.

Skrevet
Når du strikker rundt på rundpinne, så strikker du en omg rett og en omg vrang. Da får du riller. Altså disse to rundene blir en rille.

Okai, innså jo nå plutselig at jeg må "feste" endene sammen fordi jeg skal så klart strikke rundt, uten "åpning". Siden det er en kjole! Hehe!

Får bare prøve meg frem da :)

MEN hvordan strikker man rett??

Gjest Sativa
Skrevet

Når du strikker rundt så er rett sånn "vanlig strikking"da ser maskene sånn ut: vvvvvvvvvvvvvv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...