Gå til innhold

Skal kjøpe bærbar pc,

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lily_*
Skrevet

Jeg skal kjøpe meg en bærbar pc og har hverken peiling selv, eller datakyndige i omgangskretsen.

Jeg må ha antivirusprogram. Hvilket bør jeg velge, hvor ofte må det oppdateres? Hva annet må jeg tenke på for å vedlikeholde den, istedet for å måtte kontakte fagfolk hvis/når den bryter fullstendig sammen? Skal kanskje flytte til Rhodos. Noe spesielt jeg må tenke på i den forbindelse? Er pcer billigere i Hellas kanskje..?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Tom_*
Skrevet (endret)

Hei,

Jeg fant denne tråden tilfeldig ved å søke på internett, så ikke misforstå og tro at jeg er aktiv her på kvinneguiden, he he.

Jeg har da en bærbar datamaskin, veldig moderene og helt feil fri....

Innlegget er endret iht KGs regler.

Furstina, mod

Endret av Furstina
Gjest IT-vaktmester
Skrevet

Et av de aller beste sikkerhetsløsningene for privatbrukere på markedet i dag er Norton 360. Det inkluderer alt du trenger for å beskytte datamaskinen din. Blant annet antivirusprogram. Det er også veldig fint for folk som ikke har så gode datakunnskaper. Når det først er installert jobber det i bakgrunnen uten at du blir forstyrret av en masse tekniske spørsmål du må forholde deg til. Og det oppdaterer seg automatisk når du er koblet til internett. En annen fordel med Norton 360 er at det kommer i norsk språkdrakt.

Når det gjelder prisforskjeller på datamaskiner mellom ulike land er mitt inntrykk at det er ganske lite. Det er sjelden så mye å spare at det er verdt å bry seg med å kjøpe datamaskin i utlandet. Spesielt ikke med tanke på at språkdrakten til de medfølgende programmene gjerne er tilpasset det landet der du kjøper det. Da kan det bli et stort problem å kjøpe datamaskin i Hellas hvis du ikke snakker godt gresk. For eksempel Windows vil være helt ubrukelig i et språk du ikke forstår.

Skrevet (endret)

Med fare for å fremstå som den data-nerden jeg er så tror jeg faktisk man bør ha linux når man ikke har en jobb som betaler for programvare o.l. Jeg har prøvd å vedlikeholde laptop med windows som ungene bruker på alskens spillsider o.l. og deter sannelig ikke lett.

Fordeler:

Aldri virus

Gratis

Vesentlig mindre ressurskrevende enn Windows

Ulemper:

Enkelte skrivere (f.eks. Lexmark) kan være umulig å få til å virke

En del trådløse kort virker ikke

Kan være trøblete å få adobe flash player til å virke som den skal

Ellers er sannelig brukervennligheten blitt svært god. Ubuntu f.eks. Kjøper man en ny maskin med Linux installer (vet det finnes noen - Asus bl.a.) er man sikret at all hardware virker. Skjønner godt at skepsisen er inngrodd og regner ikke med at TS kommer til å ende opp med Linux - men klarte bare ikke å holde meg :)

- egenttlig tror jeg mac er veldig lurt også, men det har jeg aldri eid

Endret av m74
Gjest IT-vaktmester
Skrevet
Fordeler:

Aldri virus

Ironisk nok har den økte utbredelsen medført at virusproblemet også har funnet veien til Linux. Det er i dag like dumt å kjøre Linux uten antivirusprogramvare som det er på Windows. Dessuten er Linux trøblete, punktum. Man kan si mye bra om Linux, men for Ola og Kari er ikke Linux like brukervennlig som Windows og Mac.

Dog skal det sies, at dersom man bare bruker datamaskinen til tekstbehandling, lese/skrive epost og vandre på internett, er Linux et fullgodt alternativ for vanlige dødelige uten særlige datakunnskaper. Så dersom TS ikke har tenkt å bruke datamaskinen til noe annet, og pris er en vesentlig faktor, så kan det være greit å kjøpe en datamaskin med Linux ferdig installert. Det er mye penger å spare på det.

Skrevet
... Det er i dag like dumt å kjøre Linux uten antivirusprogramvare som det er på Windows. ...

jo, nja, tja

AFAIK - Under windows har programfiler tilgang til systemfilene. Slik er det ikke på linux-maskiner. Et virus får ikke nok rettigheter til å ødelegge systemet.

Men ok - jeg kan godt korrigere til "betraktelig mindre problemer med virus"

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Har dere noen tips til en billig pc? Hvor stor bør skjermen være? Asus eee er vel f.eks i minste laget? Skal brukes til litt tekstbehandling, mail og internett.

Da kan det bli et stort problem å kjøpe datamaskin i Hellas hvis du ikke snakker godt gresk.

Ja. Hvis det ikke er særlig prisforskjell så er det jo ikke noe å lure på...

Hvordan er det med internettilgang i Hellas? På Rhodos f.eks?

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet

Takk for svar så langt!

I motsetning til Mac-maskiner, så får du stort sett det du betaler for, så hvilken prisklasse ønsker du å legge deg på?

Vet ikke helt hvor billig det er mulig å få en pc, men vil helst ha en som koster mindre enn 4000kr.

Så en i Elkjøpavisen: "Toshiba. 15,4" skjerm. Utstyrt med ny Intel Celeron 900-prosessor, DVDbrenner, WiFi, webkamera, 2GB minne, 160GB harddisk. Perfekt til internett, e-post, tekstbehandling og annet enkelt bruk. 3995 kr."

da jeg skulle gå inn på Elkjøps nettsted for å finne link, dukket denne fra Packard Bell til 3995 kr opp. I full fart ser jeg at den har mest lagringsplass: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...a4AAAEO7cks9Q5D

og en hos Komplett: "Fujitsu ESPRIMO Mobile V6505 15.4"WXGA. Celeron M585, 2GB RAM, 160GB HDD, DVD±RW, Bluetooth, VHB" http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=435948

Skal se mer på disse selv, og mottar gjerne tips om andre (helst billgere).

Men siden mye av WiFi, intel prosessor osv er gresk for meg er det greit å spørre her også.

Det er altså helt enkle ting jeg skal bruke pcen til. Internett, mail, litt tekstbehandling og lagring av litt musikk og bilder, så jeg trenger vel ikke all verdens av en maskin...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...