Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Hvor mye bruker du på reiser på et år? Jeg har funnet ut at jeg vel bruker ca 30-40 000 i året, da som regel fordelt på flere weekendturer og få lengre turer. En del tror jeg har fryktelig god råd som reiser så ofte, men de samme folkene bruker gjerne det samme som meg, men på 1-2 lengre turer. Og jeg velger ferieturer fremfor å ha bil. Hva foretrekker dere, bruke alt på ett sted pr år, eller flere billige turer?
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Vi bruker mye penger på reiser, når jeg tenker meg om. Sist år reiste vi på en tur som kostet nærmere 100 000 (vi er en famile på 4), til høsten blir det en ny reise estimert til 130 000. Vi bruker heller penger på en større reise i året, og bruker hytta ellers, samt en uke eller to med campingvogna om sommeren.
Mermaid Blues Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 Jeg bestiller alltid turen flere måneder i forveien for å få billigst mulig billetter, og har alltid ører og øyne åpne for gode rabatter på hotell og andre kampanjer. Pleier også å rådføre meg med folk som har vært på destinasjonen tidligere for å få tips om rimelige og bra spisesteder og andre måter å spare noen kroner på. Er ikke gjerrig, men har funnet ut at noen enkle grep i forhold til planlegging gjerne gir penger til en ekstra tur i året I år skal sambo og jeg til Praha, Island og Barcelona, og vi har vært i Riga. Tilsammen kommer alle fire reisene med fly og hotell seg på 9300,- per pers, og lommepenger beregner vi avhengig av reisemålet.
Monarabb Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Jeg reiser veldig mye, men bruker lite penger på reisene. Har ikke regnet sammen hvor mye jeg bruker totalt. Jeg reiser for opplevelsen sin skyld og det er sjelden jeg bruker penger på shopping og taxfree. Da får jeg reist mer Reiser både på lange turer og weekend turer!
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #5 Skrevet 26. april 2009 Jeg er glad i år reise, men for å få det til å gå opp på grunn av jobb, studier og reisefølge, så er det helgeturer og korte ukesturer som stort sett lar seg gjennomføre. Jeg har som regel neste tur i tankene så snart jeg er hjemme igjen, og bruker en del tid på å lete etter riktig tid og finne bra hotelltilbud. Dersom jeg reiser i Europa prøver jeg å få fly under en tusenlapp og bor sjelden dyrere enn 4-500 kroner natta - men prioriterer beliggenhet langt over komfort - og bruker mest penger på transport, mat og opplevelser/inngangspenger osv. Shopper svært lite, og liker å få sett byen/stedet jeg er på. I år har jeg vært i St. Petersburg og Paris, mens jeg til sommeren skal til den franske rivieraen og pyreneene. Sparer også til NY i oktober:)
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 Tja, de siste årene har sambo og jeg i snitt reist for rundt 40.000,- pr år. I forhold til at vi begge er studenter er nok det ganske mye penger, men vi elsker å reise og sparer derfor inn på andre områder for å få råd til alle turene våre. Håper at vi kan øke feriebudsjettet nå som vi skal ut i full begge to fra høsten av.
Gjest reiseglad finnmarking Skrevet 26. april 2009 #7 Skrevet 26. april 2009 Hei! Vet ikke helt hva vi bruker på reiser i løpet av et år... I og med at vi bor i Øst-Finnmark koster det jo en liten formue å komme seg til Oslo først, i tillegg må vi som regel ha overnatting begge veier Jeg er veldig glad i å reise. Planlegger derfor turene godt slik at det blir rimeligst mulig. ...og jeg kan love alle dere sør i landet - det er ganske frustrerende å få nyhetsbrev fra Norwegian; "Opplev Europa for kun 199,-". Det er ikke bare å hoppe på en tur, bråbestemme seg og dra en oval weekend, eller en restplass til "syden" Ergo betyr dette at det går en del kroner til reiser, både storbyferier og sydenturer, men dette hidrer oss likevel ikke å reise. Vi blir rike på opplevelser i stedet for penger i banken
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 Vi reHar dratt til UK et par ganger og det blir jo noen tusen der selv om vi sparer mat og bopel. Kan hende vi drar sørover i sommer, og der går det jo noen tusen. Det koster så og si like mye å dra sørover i Norge som å dra til syden. har vi erfart iallefall.
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 26. april 2009 #9 Skrevet 26. april 2009 Bruker mye på å reise. Godt over 100 000 i året i fly+hotell+mat. Vi er to personer. Den dyreste ferien er som regel sommeren. Da bruker vi 50 000 på tre uker, gjerne gjennom flere land. Vi reiser utenlands omtrent annenhver måned. På en weekendtur går det kanskje 10 000 kroner. I tillegg kommer weekendturer i Norge, men da bor vi ofte med familie og venner, eller turistforeningens hytter, men det går jo en del bensin og flybilletter her og. Ofte er det billige flybilletter som bestemmer hvor vi reiser. Men er glad i å ha en viss standard på hotellene, og bo sentralt.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 Hei! Vet ikke helt hva vi bruker på reiser i løpet av et år... I og med at vi bor i Øst-Finnmark koster det jo en liten formue å komme seg til Oslo først, i tillegg må vi som regel ha overnatting begge veier Jeg er veldig glad i å reise. Planlegger derfor turene godt slik at det blir rimeligst mulig. ...og jeg kan love alle dere sør i landet - det er ganske frustrerende å få nyhetsbrev fra Norwegian; "Opplev Europa for kun 199,-". Det er ikke bare å hoppe på en tur, bråbestemme seg og dra en oval weekend, eller en restplass til "syden" Ergo betyr dette at det går en del kroner til reiser, både storbyferier og sydenturer, men dette hidrer oss likevel ikke å reise. Vi blir rike på opplevelser i stedet for penger i banken Men når man tar i betraktning at dere i snitt betaler en femmer for et hus der oppe, så sparer dere mye penger på den måten, og de pengene kan dere da bruke til å komme hit ned til sivilisasjonen med fly så dere får benyttet dere av de billigbillettene dere får tilbud om.
Gjest Vestfra Skrevet 26. april 2009 #11 Skrevet 26. april 2009 Men når man tar i betraktning at dere i snitt betaler en femmer for et hus der oppe, så sparer dere mye penger på den måten, og de pengene kan dere da bruke til å komme hit ned til sivilisasjonen med fly så dere får benyttet dere av de billigbillettene dere får tilbud om. Håper dette er en spøk, ellers kommer jeg og kakker deg i hodet med noe hardt! Makan til idiotisk kommentar!!
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #12 Skrevet 26. april 2009 Hei! Vet ikke helt hva vi bruker på reiser i løpet av et år... I og med at vi bor i Øst-Finnmark koster det jo en liten formue å komme seg til Oslo først, i tillegg må vi som regel ha overnatting begge veier Jeg er veldig glad i å reise. Planlegger derfor turene godt slik at det blir rimeligst mulig. ...og jeg kan love alle dere sør i landet - det er ganske frustrerende å få nyhetsbrev fra Norwegian; "Opplev Europa for kun 199,-". Det er ikke bare å hoppe på en tur, bråbestemme seg og dra en oval weekend, eller en restplass til "syden" Ergo betyr dette at det går en del kroner til reiser, både storbyferier og sydenturer, men dette hidrer oss likevel ikke å reise. Vi blir rike på opplevelser i stedet for penger i banken Dere får jo skattefordeler og Lånekassefordeler som dere kan bruke på å reise da
Gjest reiseglad finnmarking Skrevet 26. april 2009 #13 Skrevet 26. april 2009 Men når man tar i betraktning at dere i snitt betaler en femmer for et hus der oppe, så sparer dere mye penger på den måten, og de pengene kan dere da bruke til å komme hit ned til sivilisasjonen med fly så dere får benyttet dere av de billigbillettene dere får tilbud om. Vi trives i slike hus Men tema var ikke prisen på hus, men hva vi brukte på reise. Å dra til sivilisasjonen koster Dere får jo skattefordeler og Lånekassefordeler som dere kan bruke på å reise da Sa jeg ikke det da...? Ingen penger i banken, vi reiser og reiser
Gjest gg Skrevet 27. april 2009 #14 Skrevet 27. april 2009 Hehe, var da litt av en utvikling på denne diskusjonen da. Vi bruker også mye penger på å reise. Jeg tror nok ikke snittet i denne tråden er representativt for den gjennomsnittelige KG-bruker, det er nok helst de som reiser mye som svarer her. Selv reiser samboeren og jeg på turer (utenom familie o.l.) 4-5 ganger i året. Dette er da typisk et par storbyweekender i Europa, en ukestur til f.eks. New York eller et varmt sted, og en to-tre ukers tur "langt bort" (Maldivene, Hawaii og Filippinene var de tre siste). Har ikke full oversikt, men jeg antar vi bruker kanskje 100-120 000 i året på reiser. Også her går det på prioriteringer. Vi tjener ganske gjennomsnittelig, men har for eksempel ikke bil, røyker/snuser ikke, og bor billig.
Gjest Eirli Skrevet 27. april 2009 #15 Skrevet 27. april 2009 I fjor brukte vi mye penger på reise. Bare reiseutgifter ble rundt kr 150 000,- da er vi to voksne og to halvstore barn. I år ser det ut til at det ikke blir mer enn kr 25 000,- Muligens blir det litt mer, om mannen min og jeg får mulighet til å dra på en kjærlighetstur alene
Chica Skrevet 27. april 2009 #16 Skrevet 27. april 2009 Tør ikke regne på det Men - regner man med lommepenger blir det nok ganske høye beløp ja. Også hvis man regner med weekendturer for å stå på ski, går ganske mange tusen på slike helger, selv om jeg ikke ser på det som ferie. Pleier å ha en lengre tur i sommerferien i tillegg til to langweekender ellers i året. Dette er noe vi prioriterer å bruke penger på, og så lenge vi har råd til det ser jeg ikke noe problem i å bruke mye penger på ferie
MissStiles Skrevet 27. april 2009 #17 Skrevet 27. april 2009 Jeg reiser også mye. Helgeturer i og utenfor Norge. Også ferieturer i sommerferien. Jeg vet ikke akkurat si hvor mye penger jeg bruker på reiser. Tenker ikke så mye på det egentlig. jeg bestiller alltid reiser lang tid i forveien. Så da er både fly (transport) og hotel (overnatting) betalt. Da kommer bare alt annet i tillegg.
Gjest Kråkaa Skrevet 27. april 2009 #18 Skrevet 27. april 2009 Tja..for å si det slik; I år hadde jeg min første utenlands reise på 10 år og brukte bortimot 5000 på selve reisen og mat og div..Så om man deler det på 10 så vil det vel si at jeg bruker 500kr i året på å reise. Ikke så god råd her i gården med andre ord. Hadde jeg hadd muligheten så hadde jeg nok reist MYE oftere..
ringblomst Skrevet 27. april 2009 #19 Skrevet 27. april 2009 Vi reiser mer enn de fleste vi kjenner - bruker alt fra 70.000 til 180.000 i året på reising. Har gjerne 4 utenlandsturer i året, alt fra storbyweekender til lengre reiser. Har ikke iberegnet shopping i disse summene, men fly, hotell og mat. Vi har blitt mye mer kresne med årene, men bor veldig sjelden luksuriøst.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #20 Skrevet 28. april 2009 Vi reiser også mye. Men har med oss vanene fra studenttida - altså kjøper vi billige billetter flere måneder i forveien, og bor på rimelige hotell (som er hakket opp fra ungdomsherberger, som jeg bodde på som student). Dette gjør at vi kan unne oss reiser mange ganger i året, og vi bruker da mer penger på mat/opplevelser enn på selve reisen. Hadde vi bodd i Oslo ville vi nok reist mer. Selv i en såpass "sentral" by som Trondheim, er det mye dårligere tilbud (og dyrere) enn fra Oslo, og det krever mer planlegging (for å komme med de billigste flyene som går kjempetidlig fra Oslo om morgenen, må man overnatte i Oslo og slikt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå