Pityriasis Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 (endret) Jeg har en venninne, en forholdsvis god venninne - i alle fall nær nok til at hun er en av de 7 jeg inviterer i bryllupet. Vi har kjent hverandre lenge, og selv om vi nå ikke lenger har noe "naturlig samlingspunkt" (type skole, trening etc) prøver vi å treffes jevnlig. Vi er travle begge to, og det innebærer alltid en del stress å finne en dag som passer for begge - men vi pleier å klare det hvertfall månedlig. De siste gangene vi har skullet treffes har hun stadig avlyst i siste liten. Dette begynte i november, og har i grunnen hvert noe "tull" hver gang frem til senest i går kveld. Hun kan ringe 10 min før avtalen og si at hun dessverre er blitt så kvalm - eller trøtt - eller ikke rakk bussen etc. Så prøver vi å lage en ny avtale da, også fortsetter greiene. Har møtt henne noen ganger siden november, men ikke så hyppig som tidligere. Jeg har selvsagt trodd på unnskyldningene hun har kommet opp med, selv om det har vært påfallende ofte. Helt frem til for rundt 6 uker siden, da hun hadde avlyst og jeg i siste liten dro på café med en annen og ser henne i FIN form med noen andre venner fra cafévinduet... Det må jo være lov å miste kontakten med venner en ikke ønsker å være venner med lengre, om det er det som er tilfellet her. Synes hele oppførselen hennes er umoden (vi er 25) - og respektløs ovenfor meg som faktisk også har en hektisk hverdag og kunne brukt tiden til noe mer fornuftig. Etter denne episoden har jeg ikke mast frempå om vi skal treffes igjen, for å gi henne en "luke" til å miste kontakten om det er det hun ønsker. DA har hun ringt og sendt meldinger om vi ikke kan treffes snart. Defor avtalte vi dette møtet fredag som var. I siste liten fikk jeg en sms om at hun var dårlig. Jeg hev meg på en annen og ble med på en bytur - og hvem treffer jeg? Så at hun ble meget pinlig berørt - men sa bare hei og gikk videre. Nye sms'er - ny avtale i går - og samme melding om at hun ikke orker, er dårlig. Fikk høre av mannen min at han hadde sett henne med en venninne på et busstopp i nærheten. Kan nevne at jeg egentlig ikke ønsker å miste kontakten med henne. Hun betyr mye for meg, men ønsker jo at forholdet skal være noenlunde gjensidig... Skal jeg ta dette opp med henne? Jeg har utrolig lyst, men gruer meg litt likevel. Hun har alltid flyktet fra konfrontasjoner. Dessuten prøver jeg å gi henne litt rom om dagen, jenta er gravid i 6.måned. Men gravid eller ikke - dette er respektløs oppførsel, er det ikke? Eller overreagerer jeg? Hva hadde dere gjort? Endret 26. april 2009 av Pityriasis
golda Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Hadde jeg hatt en slik venninne hadde jeg brutt kontakten. Det er vel ganske klart at hun ikke ønsker å ha deg så tett innpå seg, eller? Du skriver også at "venninnen" unngår konfrontasjoner, det er nok derfor hun ikke gir klar beskjed. Du får ta en prat med henne og så si opp dette vennskapet. Det er nok over likevel.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 Hadde jeg ville hatt mer med henne å gjøre hadde jeg konfrontert henne med det og forklart hvordan det fikk meg til å føle meg. Men sannsynligvis hadde jeg ikke giddet å ha sånne venninner(eller jeg vet at jeg ikke hadde giddet) og da hadde jeg bare sluttet å ta kontakt og heller ikke svart all verdens på den kontakten som ble tatt fra den andre part.
aline Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Jeg hadde helt klart tatt det med henne ja! For den typen løgner, er ikke noe godt for den som blir løyet for. Dersom hun som du sier, lett går i forsvarsposisjon eller flykter fra konflikter, så ville jeg vurdert å skrive det i en mail eller lignende. Og jeg ville fokusert på hvordan hennes løgner får deg til å føle deg, hva hennes oppførsel gjør med deg. Ikke kast deg over henne og angrip, men forklar konsekvensen av det hun gjør. Jeg ville også lagt vekt på at jeg fryktelig gjerne ville beholde vennskapet, på en eller annen måte, men at dere må finne ut om dette er gjensidig, og om det er, så må dere finne ut i hvilken mengde dere ønsker å treffes. Dersom hun synes det er for ofte slik dere har det nå, så kanskje dere klarer å beholde vennskpet bedre med sjeldnere møter? Uansett ville jeg tatt det med henne, men det er meg. Jeg hadde aldri klart å forholde meg til en venn som holdt på slik dersom vi ikke fikk pratet om det. Lykke til, uansett hva du gjør.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #5 Skrevet 26. april 2009 Hvis hun spør om å treffes på nytt, ville jeg svart i en sms: Jeg synes du oppførte deg merkelig ved å avlyse avtalen vår og isteden gå på byen sist. Det sier seg selv at jeg ikke ønsker å inngå en ny avtale." Når du stadig inngår avtaler med henne etter at hun har brutt dem tidligere, viser du på en måte at du aksepterer oppførselen hennes. Ja, hun virker respektløs og litt syk, rett og slett.
Cata Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 Hadde jeg ville hatt mer med henne å gjøre hadde jeg konfrontert henne med det og forklart hvordan det fikk meg til å føle meg. Men sannsynligvis hadde jeg ikke giddet å ha sånne venninner(eller jeg vet at jeg ikke hadde giddet) og da hadde jeg bare sluttet å ta kontakt og heller ikke svart all verdens på den kontakten som ble tatt fra den andre part. Enig i denne. Som i ethvert annet forhold så bør man også være to i et vennskapsforhold, og da må begge parter jobbe litt for saken. Jeg hadde ikke giddet tviholde på et vennskap hvis det var så tydelig at bare jeg ville opprettholde det. Men er enig i at hvis trådstarter vil beholde vennskapet så er det fair å ta det opp så venninnen får en mulighet til å komme på sporet igjen.
Vilm@ Skrevet 26. april 2009 #7 Skrevet 26. april 2009 Jeg hadde vel enten tatt det opp med henne eller skrevet til henne, og sagt at siden hun tydeligvis er ukomfortabel med videre kontakt, så må man jo spørre hva problemet er.
LukaFrost Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 Jeg hadde ikke orket å hatt en slik venninne. Tror jeg hadde slutta å ta kontakt, og om hun gjør det hadde jeg lest rent for henne. Selv om hun har betydd noe for deg tidligere, betyr du åpenbart ikke noe for henne nå. Slike venner sliter en bare ut. Hold heller på de vennene som gir deg noe nå.
Ethereal Skrevet 26. april 2009 #9 Skrevet 26. april 2009 Dette er respektløst. Når man er gravid er det greit å føle seg dårlig og avlyse, men ikke avlyse og så finne på noe med andre venner! Jeg hadde ikke giddi å tatt det opp med henne engang. Hvorfor skal du bruke tid og energi på mennesker som tydeligvis gir f** i deg?
Gjest LanaLane Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 Nå har jeg selv opplevd at jeg har hatt en avtale med en venninne men ikke følt for å møte akkurat henne senere og så avlyst og dratt til noen andre. Noen av mine venninner må jeg være i "rett sinnelag" for å henge med og det synes jeg er greit en sjelden gang. Men dette skjer ekstremt sjeldent, og OM det skjer så aldri i livet om jeg drar ut med den personen! Jeg hadde blitt ekstremt såret om det samme skjedde med meg. Synes det er rart at hun tar initiativ til å møtes senere, men jeg regner med at det bare er pga dårlig samvittighet slik at man "forlenger" vennskapet til senere og strekker det ut enda litt mer. Synes du skal ta en ordentlig oppvask med henne. Når hun spør deg om dere vil møtes neste gang så svar at om hun ikke møter opp denne gangen så kommer du ikke til å si ja senere heller. Si at du er lei av å sitte på vent for at hun skal avlyse og at det er ekstremt dårlig gjort at hun heller henger med andre venner. Virker på meg at du er en backup-venninne, i tilfelle hun ikke finner noen "bedre" å henge med.
MissStiles Skrevet 27. april 2009 #11 Skrevet 27. april 2009 Jeg hadde også tatt det opp med henne. En hvit løgn i ny og ne er greit men ikke når man blir fersket. Jeg hadde blitt flau om jeg var henne. Jeg ville ha tatt en prat med henne og hørt hvorfor hun lyver og avlyser hele tiden. Ingen vil ha en sånn venninne eller være en sånn venninne.
Caramela Skrevet 27. april 2009 #12 Skrevet 27. april 2009 Når det har skjedd så mange ganger som det faktisk har, så er du nødt til å ta det opp med henne. Jeg for min del hadde kuttet båndene, for slik oppførsel gidder ikke jeg å finne meg i. Jeg forstår tho at du fremdeles ønsker videre kontakt, men da er du nødt til å snakke med henne, hun kan jo ikke fortsette sånn!
Gjest Gjest_ella_* Skrevet 27. april 2009 #13 Skrevet 27. april 2009 Jeg hadde ikke giddi å tatt det opp med henne engang. Hvorfor skal du bruke tid og energi på mennesker som tydeligvis gir f** i deg? Godt sagt.- I det siste har jeg begynt å spørre meg selv om denne personen, det kan være en i familien eller venn, virker som han eller hun er kjempeinteressert i å ha kontakt med meg. Hvis svaret er nei, så behøver man ikke anstrenge seg mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå