Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal
Skrevet

Snart er det ferie, og med det flyturer og late dager på stranden. Derfor trenger jeg noe å lese så jeg ikke kjeder livet av meg. Hva kan dere anbefale, helst noe som er moderne, klassikere minner meg alt for mye om studietiden; jeg har studert to språkfag, mellomfag i det ene, og hovedfag i det andre. Alt på engelsk, nordiske språk eller tysk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

En fredsmeglers død av Vibeke Groth

En realistisk kriminalroman med vekt på rettsprosessen.

Den enkle sannehet av Jodi Picoult.

Om et spebarnsdrap i et amishsamfunn (søk, så finner du min omtale av boken her)

Gjest Tristessa
Skrevet

John Irving (Gjentar meg selv til det kjedsommelige - dette kalles propaganda) er litteratur som passer til alt. Særlig inspirerende når en nærmer seg heteslag.

Skrevet

Henning Mankell passer ypperlig på stranda! Har akkurat lest Heidi Lindes "Under bordet". Anbefales også.

Skrevet

Hvis du vil ha noe lett, anbefaler jeg shopaholiker-bøkene, eller alt av...å, hva heter hun...Maryanne Keyes? Hun med Lucy Sullivan-bøkene, bl.a.

Morsomme, lettleste - på engelsk , selvsagt.

Gjest Ethereal
Skrevet

Krim er ikke helt min ting....

Gjest Ethereal
Skrevet

Lettlest er ikke så dumt når man har hjernearbeid til vanlig. Men det bør ikke bli for banalt, heller...

Skrevet

De bøkene jeg nevnte er i litt samme stil som Bridget Jones.

Skrevet

Heidi Bonde. Skriver "magisk realisme" for å sette en merkelapp på det, veldig underholdene og godt skrevet. Minner meg om Garcia Marquez

loolaa

Gjest Liten
Skrevet

En av mine favoritter er The Dice Man av Luke Rhinehart - ikke fordi den er noen litterær Nobel-kandidat, men den reiser noen utrolig fascinerende (og underholdende) spørsmål; hva skjer når en bryter alle vaner og normer og lar det tilfeldige og uforutsigbare bli normen?

Sakser fra anmeldelsene på amazon:

This book poses the simple question about what we would do if we left our fate entirely up to chance and presents this a manner which makes us question ethics and society.

This is a classic. When I talk to people about life, the universe, etc, I tend to direct them towards the Dice Man by Luke Rhinehart. A superbly written and graphic in content book that shows how one person changed his life simply by a cube with 21 dots on.

...

I believe that fate is mapped out in front of you, but the rolling of dice brings about yourself controlling your destiny rather than fate itself. There are no preconceptions involved, and as the rule states you must be willing to do whatever the die tells you; so for example, if one option was to put your love truncheon into a blender at full speed, irrespective of the odds, and it comes up trumps, then you must do it. Simple!

Evt les mer om den her.

Gjest Liten
Skrevet

Heidi Lindes "Under bordet" er også utmerket ferielektyre. Fjærlett og underfundig - en kvinnelig krysning mellom Erlend Loe og Lars Saabye Christensen.

Skrevet
En av mine favoritter er The Dice Man av Luke Rhinehart - ikke fordi den er noen litterær nobe-kandidat, men den reiser noen utrolig fascinerende (og underholdende) spørsmål; hva skjer når en bryter alle vaner og normer og lar det tilfeldige og uforutsigbare bli normen?

The Dice Man/Terningmannen kan jeg også anbefale!

Den er helt utrolig strange. Litt treg i starten, men man blir utrolig fascinert, når boka nærmest "tar av". Dette er en kult-bok som alle kan lese.

Gjest Vanessa
Skrevet

"Good in Bed" er veldig bra. (Nei, det er ikke en sexbok.) Har dessverre glemt hva forfatteren heter.

Gjest Maranna
Skrevet
En av mine favoritter er The Dice Man av Luke Rhinehart

Hm, har den liggende i hylla rett foran nesa mi, kanskje jeg skulle gi den en sjanse til.. (syntes den hadde en veldig langtekkelig start)

Skrevet

Hm, har den liggende i hylla rett foran nesa mi, kanskje jeg skulle gi den en sjanse til.. (syntes den hadde en veldig langtekkelig start)

Gi den en sjanse til,- jeg syntes også den var litt treg i starten.

Men det blir mye bedre.

Skrevet

To "vakre" boker:

Erik Fossnes Hansen: Salme ved reisens slutt

Vikram Seth: An Equal Music

Tony Parsons: Man and Boy

-En rorende, lettlest bok om en far som blir alene med sin fire aar gamle soenn en periode

Arthur Golden: Memoirs of a Geisha

- lettlest og fengende bok om livet til en geisha i Japan

Paul Auster: The New York Trilogy

- En litt annerledes thriller. Tre historier fra NY som paa en eller annen maate henger sammen. Cluet er aa finne ut hvordan...

Paul Auster: True Tales about American Life

- Sanne, korte fortellinger fra USA skrevet av amerikanere. Samlet av PA.

Skrevet

Bøkene om Elling? (gamle men...)

Reisen til Karlsvogna (hulk-hulk..)

hmmm... og hjernen er alene... husker ikke flere i farta...

Skrevet
Harry Potter?  :P

Absolutt en slager på lesesalen om dagen :ler:

Å anbefale selv om du til vanlig sikkert leser mest fagstoff (eller kanskje spesielt derfor!)

Skrevet

Wilbur Smith's

"Hapi - Elvegudinnen"

De to historiene hører sammen, selv om de kan leses individuelt.

Den første er hentet fra Egypt og fra faraoenes tid, mens den andre er fra nåtiden, men handler om utgravninger og ulike hendelser på de samme områdene skildret i bok 1. Veldig spennende og godt skrevet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...