Gjest Freddinvest Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Hei Jeg driver å funderer på å kjøpe aksjer igjenom feks CMC markets ell. der kan jeg betale kun sikkerhet for aksje kjøpene mine typisk 5% av verdien. Dette gjør jo at jeg kan øke fortjenesten min 1900% og ja om jeg taper så kan jeg selvfølgelig øke tapet mitt med det samme. Har drevet og handlet litt med aksjer det siste halve året. og har fått 20% avkasting på 6mnd:) om jeg hadde brukt gearing hadde jeg nå hatt 200.000 i gevinst på studielånet mitt og ikke 8000,- selvfølgelig er jo 8000 kjempe avkastnig til meg på penger jeg får låne gratis. men mye vil ha mer. skjønner jo at det er riski og derfor er litt dumt men har så lyst. mye mindre dumt enn å svi av pengene på byen eller andre teite ting. kan ta med litt om min økonomiske situasjon sånn for at det skal være lettere å vurdere om jeg er i en situasjon hvor jeg kan ta en slik risiko. eier bil mc tv pc møbler og div annet stasj ca 100.000 alt er betalt. eier min del av leilighet 500.000 lån 400.000 studielån 42.500 m/avkastning er det nå 50.000 på konto bsu 70.000 årslønn 450-500.000
m74 Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 I min verden er det et veldig enkelt spørsmål Har du råd til å tape pengene du investerer så værsågod Har du ikke råd til det må du la være
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 Først vil jeg si at 20% på et halvt år ikke er bra nok til å drive med gearing, særlig om du er uerfaren. Det andre er jo at det er relativt idiotisk å sette seg i en posisjon hvor du kan havne med enormt mye gjeld, i tillegg til studielånet åg huslånet du allerede har!
Gjest TS Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Om jeg har råd eller ikke er jo ikke så godt å si. har jo på en måte det siden jeg har pengene og kunne betjent også det ekstra lånet jeg vil fått om jeg hadde tapt stort. dette ville jo vært en forferdelig kjip situasjon. og jeg hadde nokk lidd økonomisk på grunn av det resten av livet. i hvertfall mage år. har egentlig ikke peiling på aksjer driver å prøver litt bare foreløpig. synes 20% på 6mnd er kjempe bra jeg da. ikke at jeg er kjempe flink for det kan godt skyldes flaks. men som sagt har lyst om jeg bare hadde klart en 5-10% på en mil så vil jo det vært en kjempe bonus, og tror jeg vil klart og gitt meg mens leken var god. Får vel syre meg med det hadde vært morsomt og prøvd.
mamut75 Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 (endret) Du driver jo allerede og gearer nå , siden du allerede har investert lånte penger i aksjer , for å si det sånn . Gearing innebærer bare at man låner penger for å investere i verdipapirer . Hvis avkastningen på disse verdipapirene er høyere enn renta man betaler på lånet , tjener man penger , mens hvis avkastningen man har på disse verdipapirene er lavere enn rentekostnaden så taper man penger . Uavhengig av hvordan det går med aksjene , så skal lånet betjenes slik som alle andre lån . Så hvis aksjene en dag plutselig er verdt 0 kr eller du må realisere til lavere pris enn du kjøpte , så må lånet som du da står igjen med , fremdeles betjenes . Endret 26. april 2009 av mamut75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå