cypress Skrevet 25. april 2009 #1 Skrevet 25. april 2009 Jeg fikk påvist PCO for 8 år siden. Siden da har jeg gått på Diane, og ikke sjekket noe mer rundt sykdommen. Var hos fastlegen min (ny lege, aldri møtt han før) nå i forrige uke, og fortalte at jeg skal slutte på pilla om en måned, og forsøke å få barn. Jeg så for meg å få henvisning til gynekolog pga PCOen. - Men da sa legen at vi måtte gi kroppen en sjanse til å klare å bli gravid på egen hånd først, for det kunne jo hende at hele PCOen var blitt borte etter så mange år!??! Jeg ble helt paff, har aldri hørt noe sted før at det kan gå over av seg selv? Noen som vet om det stemmer? Legen tok seg ekstremt lite tid til å snakke med meg om dette, så jeg fikk ikke vite noe mer fra han...
Gjest cona* Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Synes legen burde tatt seg tid til å forklare ordentlig, men ellers har nok legen rett ja. PCO kan gå over ja, PCO kan i mange tilfeller gjøre det vanskeligere å bli gravid, men det vet man ikke før du har prøvd. Gjennomsnittlig tid å bli gravid er 6 mnd, for de som har gått på hormonbasert prevansjon er det enda lengere tid. Kan ta opp til 1 år før syklus stabiliserer seg. Forhåpentligvis er du gravid innen ett år har gått!
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 Husk at der forskjell på PCO og PCOS. PCO kan gå over, siden det bare er cyster på eggstokkene. PCOS går ikke over, men det kan holdes i sjakk. Symptomene blir holdt nede av p-piller, men kan komme igjen for fullt når du slutter på dem. Og det kan gå mye lengere tid enn en mnd på å bli gravid, greit å ha i bakhodet.
Strix Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Det finnes i alle fall mange som har blitt gravide på egenhånd tross pco
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #5 Skrevet 26. april 2009 Synes det var dårlig av gynekologen å si sånn. Jeg fikk påvist PCO for 3 år siden, og ble slengt på p-piller med en gang. Når jeg sluttet med p-piller i fjor sommer fikk jeg ikke mensen på 5 mnd, og jeg gikk til legen min og hun sa at p-pillene hadde gjort alt verre på meg, og at jeg aldri skulle ha gått på p-piller. Det var gynekologen som sendte meg på det. Håpløst. Nå har jeg fått noen piller som skal få igang vanlig mensen igjen, og håper jeg klarer å bli gravid uten noe særlig mer hjelp.
Gjest cona* Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 Siste gjest: Vel, det er for MANGE at p-piller lager rot, ikke bare for de med PCO... Det er ikke uvanlig at det tar flere mnd å få orden på syklus, sette igang eggløsning. Med eller uten PCO. Dette er dog noe man burde får bedre informasjon om FØR man starter med p-piller i det hele tatt!
cypress Skrevet 26. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 26. april 2009 Takk for svar alle sammen!! Jeg skal selvfølgelig gi kroppen en sjanse, det beste er jo å slippe å ta noe slags medikamenter for å få syklusen i gang igjen. Men jeg blir bare så frustrert over at legene ikke kan ta seg litt tid til å informere om hva dette betyr for meg, og hvilke alternativer som finnes!!
Strix Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 Jeg har inntrykk av at mange leger har veldig dårlig kunnskap om alt som har med problemer-i-forbindelse-med-å-lage-barn å gjøre.. Du kan jo(om du orker) prøve noen måneder uten å kontakte legen noe mer, eller bare ringe legen/kontoret og be om henvisning til gynekolog. En lege kan ikke nekte deg det akkurat og du trenger ikke komme med verdens grunn. Det er nok at du ikke vil til fastlegen for å gjøre gyn.undersøkelser. Så kontakter du en flink, privat en. Utgiftene er ikke noe å snakke om sammenlignet med hva en vanligvis får igjen, og de får en på egenandelskortet også Så får du nok langt bedre hjelp derfra. Det finnes jo forhåndsregler mtp. kosthold ol. Vet du om dette?
cypress Skrevet 26. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 26. april 2009 Nei, er det noe spesielt jeg må tenke på rundt kosthold? Jeg har hørt at man anbefales å gå ned i vekt dersom man er overvektig, men det gjelder ikke meg - jeg er normalvektig. Men det var kanskje ikke det du mente? Hvis det er noe annet setter jeg stor pris på om du tar deg tid til å fortelle meg om det!!
cypress Skrevet 26. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 26. april 2009 Takk for tips om å ringe og be om henvisning forresten!! Det skal jeg huske på!
Gjest hanna27 Skrevet 26. april 2009 #11 Skrevet 26. april 2009 Jeg var hos gynekolog for7 år siden, som fortalte at jeg hadde PCO og burde begynne på p-piller..... disse gikk jeg på i 4 år, men ble lei, og tenkte jeg skulle prøve uten. Allerede 1 mnd etter at jeg slutta på de var mensen tilbake, og har vært helt regelmesig siden! jeg ble også veldig lett gravid......litt for lett... Så jeg tror at PCOèn min gikk over. Jeg har ingen symptom på det....kan hende der er noen syster på eggstokkene men de merker jeg ikke noe til. Lykke til! Jeg tror at beste behandlingen er å gå ned i vekt dersom man er overvektig..
Strix Skrevet 27. april 2009 #12 Skrevet 27. april 2009 Nei, er det noe spesielt jeg må tenke på rundt kosthold? Jeg har hørt at man anbefales å gå ned i vekt dersom man er overvektig, men det gjelder ikke meg - jeg er normalvektig. Men det var kanskje ikke det du mente? Hvis det er noe annet setter jeg stor pris på om du tar deg tid til å fortelle meg om det!! Jeg kan scanne inn en grei brosjyre til deg i ettermiddag. Tror den fins på nettet en plass også, men ikke søren om jeg fant den. Men det ordner jeg senere i dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå