Gå til innhold

Smoothie

Anbefalte innlegg

Gjest Vestlandslefsa
Skrevet

Heia

Noen som vil dele sine favorittoppskrifter på smoothie med meg ? :vinke: Og kan smoothie alene være en fullverdig frokost ?

Skrevet

Det holder med en stor smoothie hvis det ikke går for lenge før du spiser neste gang. Her er en enkel og sunn smoothie som er rask og lage, jeg lager den ofte når jeg har lyst på noe godt men ikke orker mye søl:

Cultura med smak (jeg bruker ofte pære)

Frosne frukt/bær (jordbær, bringebær, tropisk)

Evt. banan hvis blandingen blir for tynn

Cultura er godt for magen.

Nam.. fikk lyst på smoothie nå.

Skrevet

Bare et lite tips hvis man vil at det skal være litt mer fiber i smoothien, noe som gjør at man holder seg mett litt lenger...

Man kan tilsette en ss fiberhusk.

Det får man kjøpt i helsekost og i enkelte store dagligvarebutikker. Det står sammen med glutenfire matvarer. Når man skal bake glutenfritt tilsetter man fiberhusk for å få bedre bakeevne på deigen, og for å tilsette fiber.

Jeg leste i produktheftet som kom med fiberhusken at man kunne bruke dette i smoothie for, som sagt å tilsette mer fiber. Det smaker ingenting, men gjør kankje smoothien litt mer grøtete. Jeg har prøvd det, og synes det funket helt fint! Som sagt..bare et lite tips ;)

Oppskrift (jeg følger skjelden oppskrift, men bruker sånn ca)

En banan

En neve frossene bær

Appelsinjus

En ss fiberhusk

Blandes i blender til jordbærene og bananen er ferdig most. :sikle:

Skrevet
Bare et lite tips hvis man vil at det skal være litt mer fiber i smoothien, noe som gjør at man holder seg mett litt lenger...

Man kan tilsette en ss fiberhusk.

Oi! Idnar, tusen takk for det genialeste tipset ever! Jeg er veldig glad i smoothies til frokost, men synes det blir litt i minste laget frem til lunsj. Kanskje dette hjelper? Hurra!

Jeg vet forøvrig at det er de som tilsetter müsli i smoothien også, men synes jeg bare blir rot.

Av og til lager jeg smoothies av grønnsaker. Bruker grønnsaker som agurk, paprika, selleri, avokado, gulrot, spinat, hermetisk tomat, rå blomkålgulrot- eller grønnsaksjus, og da innbiller jeg meg at det metter litt lengre. Veldig annerledes fra vanlig fruktsmoothie, men blir fort spennende om man krydrer med f.eks. bittelitt chili eller sitron. Og kjempesunt! :)

En litt mer usunn varian av smoothie er å ta hermetisk fersken (er jo sukker i laken), frosne bringebær og eplejus. Knallgodt, men passer nok bedre som dessert enn som frokost :)

Aller mest lager jeg "vanlige" smoothies (dvs. banan eller yoghurt + jus + bær). Men dette er også godt:

Jordbær, kiwi og eplejus

Banan, kirsebær og ananasjus

Mango og blåbær

Gjest NiChia
Skrevet

Jeg pleier noen ganger å blande müsli i smoothien og spise det med skje, det metter veldig godt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...