Gå til innhold

Gulv og hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo og jeg er på husjakt og diskuterer hva slags gulv vi kunne tenke oss dersom det bli aktuelt å legge nytt. Samtidig så ønsker vi oss hund, men ingen av oss har erfaring med gulv vs. hund fra tidligere. Vet at ikke alt går så godt sammen med hundeklør.

Hva er deres erfaringer? Hvordan gulv anbefaler dere, og hva anbefaler dere ikke?

Blir takknemlig for alle innspill :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Vi har nettopp lagt endestykkeparkett i eik på hytta. Vi har to store hunder og jeg er helt imponert over hvor mye det tåler! Så langt er det ingen merker i gulvet og vi har brukt det i hele vinter.

Et slikt gulv brukes også som industrigulv og ligger for eksempel på scenen til Rogaland teater.

Ellers er bambus kjent for å være meget slitesterkt.

Laminat er jo også et alternativ dersom det ikke er så farlig for dere at det ikke er naturlig materialer.

Bilde av klossegulv:

Skrevet

Vi la Pergos laminatgulv for en stund tilbake. 50 års garanti og godkjent for offentlig bruk. Det tåler altså ekstremt mye. Har barn og har tenkt å kjøpe hund selv om en stund, så vi er veldig fornøyd med valget!

Dette gulvet har vi:

http://www.pergo.com/Global/Images/Products/037513_S.jpg

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Herlig med innspill, er jo ufattelig mye å ta hensyn til. Spesielt første gang man skal legge gulv og aldri egentlig har tenkt i de baner :fnise:

Hva er endestykkeparkett? Googler, men fikk ikke noe særlig med treff :gjeiper:

Jeg er svak for lys (hvitlakkert) eik, men da er spørsmålet om vi skal gå for ekte vare eller laminat. Vet sambo gjerne vil legge de ekstra kronene i ordentlig parkett og jeg vil jo gjerne det jeg også, men er bortkastet dersom det blir fort stygt.

Noen som har erfaring med hvitlakkert/hvitoljet eik og hund?

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

På side ti i denne linken er det bilde av klossegulv (endevedparkett) (i trappen). Det er ikke et veldig godt bilde, men som man kan se, er endevedparkett eller klossegulv, som det også kalles, endestykkene på treet satt sammen som fliser. Du ser også bilde av det i det forrige innlegget mitt.

Fordelen med dette er at det er veldig slitesterkt.

Hvilken farge er hunden din? Selv hadde jeg aldri valgt helt lyst gulv dersom hunden var sort, selvom gulvet varer lenger enn hunden. Jeg vet bare at jeg hadde blitt sprø av alle de synlige hundehårene. Her hjemme har vi malte gulv i mørk grå farge. Passer perfekt til en mørk hund...

Ellers er eik et hardt treslag.

Endret av Elastica
Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet

Jeg har eikeparkett i hele huset - og jeg har hund.

De merkene som er i parketten skyldes menneskene og ikke hunden - hos oss ihvertfall. Det kommer selvsagt an på hva slags hund du har - jeg har en liten søt på 10 kilo.

Skrevet

Familiens hund tør ikke gå på parkett :fnise: Helt seriøst. Han nekter rett og slett (redd for å falle). Så her er det filleryer overalt. Må legge dette fra rom til rom, ellers nå nekter hunden å bevege seg rundt i huset.

Ganske stusselig faktisk, men sånn er det jo bare....

Skrevet

Riper må du nok regne med uansett, men om du har tid og penger, er det nok lurt å kjøpe bambus (som tidligere nevnt her). Det er det eneste etiske og harde alternativet.

Vi hadde opprinnelig planer om bambus, men da vi skulle legge gulv hadde de ikke i klikkparkett. Har sett at det har kommet nå. Det ble derfor Kährs Valnøttparkett, og den ble ripete etter få dager.

I gangen lønner det seg alltid med fliser, for der spinner gjerne hunden rundt av glede når du kommer hjem.. ;)

Ellers har vi også heltregulv i eik i huset, og det synes jeg tåler utrolig mye, det har bare blitt overflatiske riper selv om vi har hatt flere hunder spinnende rundt på det over lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...