Gå til innhold

Stelle lang kattepels

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal overta en katt med veldig lang, myk pels. Det har vært så jobb å stelle den at de som har han nå har gitt opp og pelsen floker seg til store dotter. Har klippet disse av, men det grunnleggende problemet er jo der ennå. Ser at han sliter når han skal vaske seg også, tungen hans sitter på en måte fast i pelsen når han skal vaske seg, så det ser ikke ut som om han klarer å få vasket seg skikkelig. Pelsen hans kjennes litt skitten og fet ut også. Har noen erfaringer med å stelle pelsen på langhåra katter? Burde han fått seg et bad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først anbefaler jeg et bad etter du har greid gjennom pelsen. Bruk gjerne KW sin shampo og balsam. La tørke og grei på nytt. I tillegg anbefaler jeg å bytte til et for som er for semi-langhårede katter. Jeg bruker Iams til mine og er fornøyd med det. Det foret gjør pelsen lettere å holde for katten. Og så får den ikke hårballer den kaster opp.

Skrevet

Jeg har en korthåret hukatt fra før av, som forresten er kjempefin og blank i pelsen, har det noe å si hvis hu spiser for for langhåra katter? De er forresten sterilisert/kastrert begge to, om det har noe å si...

Skrevet

Anbefaler deg å få hele katten barbert. Det ser helt latterlig ut, men pelsen blir mye finere når den vokser ut igjen. De gjør det hos vet. Legger katten i narkose og barberer, aner ikke hva man betaler. Vi får det gjort på den ene omplasseringskatten her to ganger i året, for hun har så dårlige erfaringer med mennesker at vi i samråd med vet. har kommet frem til at det er mer humant for katten.

Skrevet

De har barbert han hver sommer vet jeg, men pelsen blir like uhåndterlig hver gang den vokser ut igjen. Han har MYE og tjukk pels, kan det være den ikke blir så tjukk når han nå flytter fra østlandet det det kn bli 20 minusgrader til vestlandet der det sjelden blir under 5 minus?

Gjest Gjest_AnetteR_*
Skrevet

Min langhårskatt har ikke så store plager som beskrevet her, men krever likevel en del stell. Hun har aldri hatt floker eller kastet opp hårballer.

Jeg grer hver dag. Først med en børste for langhårskatter, deretter med karde. En gang i uka bruker jeg en vanlig kjøkkensaks og stusser pelsen en del steder, særlig mellom bena og bak blir det lett floker. I tillegg vil riktig for hjelpe en del.

Det at tunga henger fast i pelsen er vanlig her i huset også. Hun virker litt forvirret, og jobber hardt for å vaske seg skikkelig. Pleier å stusse litt pels der dette er et problem.

Skrevet
De har barbert han hver sommer vet jeg, men pelsen blir like uhåndterlig hver gang den vokser ut igjen. Han har MYE og tjukk pels, kan det være den ikke blir så tjukk når han nå flytter fra østlandet det det kn bli 20 minusgrader til vestlandet der det sjelden blir under 5 minus?

Ja, en gang i året holder ofte ikke, derfor vi barberer vår to. En gang om våren og en gang om høsten. Om sommeren er det også en fordel fordi katten ikke blir så varm.

Skrevet

Er du heldig kan det jo hende pelsen ikke blir så tykk når han kommer til omgivelser der det ikke er så kaldt, det varierer sikkert fra katt til katt. Jeg bor selv på vestlandet med en katt som har sånn pels som du beskriver, og hun har fått så tykk pels denne vinteren at jeg er sikker på at bare halve katta er igjen når vi skreller henne en gang i løpet av de neste ukene. Og denne vinteren har ikke vært unormalt kald her en gang, synes pelsen av en eller annen grunn blir tykkere og tykkere for hvert år som går. Er jaggu meg spent på hvor det skal ende.:sprettoy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...