Gå til innhold

Brudepike på 12 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I våre familer har vi ingen småbarn, så derfor har vi ingen som kan være brudepiker, så jeg hadde egentlig tenkt at vi ikke trenger å ha brudepiker i det hele tatt.

Men så kom spørsmålet opp fra mitt søskenbarn på 11 år, om ikke hun kunne få vær brudepike. Det hadde jeg ikke tenkt på for å vær helt ærlig. Men er hun for gammel til å være det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I våre familer har vi ingen småbarn, så derfor har vi ingen som kan være brudepiker, så jeg hadde egentlig tenkt at vi ikke trenger å ha brudepiker i det hele tatt.

Men så kom spørsmålet opp fra mitt søskenbarn på 11 år, om ikke hun kunne få vær brudepike. Det hadde jeg ikke tenkt på for å vær helt ærlig. Men er hun for gammel til å være det?

Så koselig. Da jeg giftet meg var brudepikene våre 4,8 og 10 år. Nei, jeg synes ikke hun er for gammel.

Skrevet
Så koselig. Da jeg giftet meg var brudepikene våre 4,8 og 10 år. Nei, jeg synes ikke hun er for gammel.

jeg og min søster var brudepiker da vi var 12 og 14, og det var bare kjekt:)

Skrevet

Jeg var selv brudepike da jeg var 12 år.

Synes ikke man er for gammel til det. Brudepiker kan forsovidt være i alle aldre?

Skrevet

Syns bare jeg leste noe tidligere her om at det var en slags "aldersgrense" på dette i Norge, ettersom man i USA ofte har voksne brudepiker, men dette har man vel ikke i Norge?

Er det rart å bare ha en brudepike? Hva er evt brudepikens "funksjon"?

Skrevet

Eg har 3 voksne brudepiker....bryr meg ikke om ka folk syns er amerikanst eller ikke...er ikke bara usa som har voksne brudepiker. Syns det kan være veldig fint med ditt søskenbarn og ikvertfall hvis hun har uttrikket at hun har lyst! Siden mine er voksne så har de funksjonen at de hjelper meg f. eks. med det 3m lange sløret...en holder ringene våre(har ikke ringbærer), og selvf. hjelpe meg på do, fordi det går ikke alene! :)

Skrevet

Jeg var selv brudepike som 11-åring, og hadde selv voksne brudepiker da jeg giftet meg. Så skulle ikke tro det var noe problem

Gjest Gjest_Anne Lise_*
Skrevet

Da mamma giftet seg var alle hennes 4 døttre (21, 19, 16 og 9 år) brudepiker !

Skrevet

Jeg skal ha 2 brudepiker på hhv. 10 og 13 år. Og en brudesvenn på 11. Og ei lita tulle som såvidt har fylt 1 år. Hun får en nydelig kjole i tilsvarende størrelse, og et søt liten (brude)hårbøyle på hodet. Hennes oppgave blir vel å stampe rundt, hvis hun da ikke finner ut at hun heller vil rulle litt rundt på gulvet.

Men det får vi ta som det kommer, og det uroer meg ikke! :ler:

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Var selv brudepike da jeg var 11 år... kjempe stas.... Var ikke så mye "oppi" brudeparet hele tiden som de yngre hadde vært....

Da jeg selv skulle gifte meg spurte vår 11 år gamle tantebarn, men syns hun var litt stor (hun er ganske stor for alderen).... så vi sa pent at vi hadde brudepiker som var yngre . (en på 3 og en på 7... perfekt)

Fikk faktisk seriøst spørsmål av en jente (som forøvrig er langt ute i slekten.... Mannens kusine sitt barn) (og jeg hadde tatt meg litt av henne for å gjøre det greit for henne en stund).... 14 år gammel og spør om hun kan være brudepike.... hehe, ble helt satt ut... Var selv bare 19 da jeg ble gift, og hun var mye høyere og fyldigere enn meg.... Folk hadde jo virkelig lur på hvem som var bruden da.... hahaha.... så det ble et klart NEI....

Skrevet

Vi skal ha to brudepiker på 12 år, og også hos oss så var det brudepikene som selv ba om å få være det. Eller, de tok det vel egentlig bare for gitt (fikk høre "åååh, da vil jeg ikke ha rose brudepikekjole, men sånn derre...)

De skal vel egentlig bare gå opp midtgangen bak oss og være med og være søte på bilder. :) Vi ga dem til slutt en "funksjon" ved at de skal passe på risen og dele ut ris til gjestene før vi kommer ut, og lede an kastingen. Dette ble visst godt mottatt ;)

Skrevet

Er det ikke litt frekt å spørre om man kan få være brudepike?

Skrevet (endret)
Er det ikke litt frekt å spørre om man kan få være brudepike?

Det har jeg ikke tenkt på en gang. Slik jeg ser det så spurte brudepikene fordi dette er noe mange drømmer om når de er "små" og, i mitt tilfelle, fordi de forventet å få denne rollen (de regner med at de skal delta i så stor grad som mulig). Jeg oppfattet det på ingen måte som frekt da de spurte, men heller som hyggelig interesse.

edit: det spørs nok hvordan man spør ;)

Endret av Phaedra
Skrevet

Jeg bare lurer, for dersom brudeparet faktisk ikke har tenkt å ha brudebarn og da blir spurt av barn om de kan få være det, så stiller de brudeparet i en knipe. Å svare nei vil vel i de fleste tilfeller bli tatt dårlig opp og skape misstemning. Jeg var i bryllup i fjor hvor niesene skapte nettopp det problemet. Så brudeparet ble påtvunget brudepiker de egentlig ikke ville ha. Da spørsmålet kom, svarte brudeparet nei, det ble masse tårer og misstemning, og brudeparet måtte bøye av mot sin vilje for familiefredens skyld. Og er det slik det skal være?

Gjest LanaLane
Skrevet

Jeg var brudepike i min fars bryllup, var 14 år gammel og gikk sammen med min lillesøster på 3 år.

Synes det var veldig greit jeg!

Skrevet (endret)
Jeg bare lurer, for dersom brudeparet faktisk ikke har tenkt å ha brudebarn og da blir spurt av barn om de kan få være det, så stiller de brudeparet i en knipe. Å svare nei vil vel i de fleste tilfeller bli tatt dårlig opp og skape misstemning. Jeg var i bryllup i fjor hvor niesene skapte nettopp det problemet. Så brudeparet ble påtvunget brudepiker de egentlig ikke ville ha. Da spørsmålet kom, svarte brudeparet nei, det ble masse tårer og misstemning, og brudeparet måtte bøye av mot sin vilje for familiefredens skyld. Og er det slik det skal være?

Selvsagt ikke. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha brudepiker, men når de spurte så tenkte jeg "hvorfor ikke?" og da var det greit. Det betydde mer for dem å være brudepiker enn for meg å ikke ha det (jeg gir egentlig blanke). Hadde jeg ikke ville hatt det så hadde det ikke blitt noen brudepiker, uansett hvor mye tårer ;)

Jeg synes ikke spørsmålet i seg selv er frekt. Å presse det gjennom er frekt. Hvorfor blandet ikke foreldrene seg inn? De måtte da ha sett at det ble et problem for brudeparet. :P

Endret av Phaedra
Skrevet

Jeg vil jo tro at foreldrene har blandet seg allerede, for jeg tror ikke barn kommer på ideen å spørre tante Kari om de kan være brudepiker av seg selv, men at de snakker med foreldrene om det, og da får til svar "du kan jo bare spørre?" Men det er bare min teori, da. Jeg var ihvertfall for godt oppdratt til å spørre om noe slikt da jeg var 8 år, og tante og onkel giftet seg. Eller - dersom jeg nevnte det for mamma at det kunne vært gysla kjekt, så fikk jeg nok svar tilbake om at dersom de vil at du skal være det, spør de deg om det. Punktum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...