Rosalie Skrevet 25. april 2009 #1 Skrevet 25. april 2009 Jeg og min kjære er samboere uten livsarvinger og eier (med lån) leilighet og bil sammen. Vi har samboerkontrakt, men nå må vi sikre oss dersom en av oss dør, slik at den andre har reell mulighet til å sitte igjen med leiligheten. Dermed skriver vi nå testament. Vi har begge gruppelivsforsikring gjennom jobb, og hvordan skal vi sikre at utbetaling vil skje til gjenlevende samboer og ikke den avdødes blodsslekt? Holder det at vi tar det inn som et punkt i testamentet?
Gjest Krynkel Skrevet 25. april 2009 #2 Skrevet 25. april 2009 Kan dere ikke bare gifte dere i stedet?
Rosalie Skrevet 25. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. april 2009 Nei, bryllup er ikke et alternativ.
Rosalie Skrevet 25. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. april 2009 Å gå til advokat er heller ikke nødvendig. Testmentsteksten er enkel og grei og det er veldig ukomplisert når man ikke har livsarvinger, jeg bare lurer på hvordan vi skal sikre at pengene fra gruppelivsforsikringene havner hos gjenlevende samboer, og ikke hos foreldrene våre.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #6 Skrevet 25. april 2009 Nei, bryllup er ikke et alternativ. Er dere ikke glade i hverandre?
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #7 Skrevet 25. april 2009 Å gå til advokat er heller ikke nødvendig. Testmentsteksten er enkel og grei og det er veldig ukomplisert når man ikke har livsarvinger, jeg bare lurer på hvordan vi skal sikre at pengene fra gruppelivsforsikringene havner hos gjenlevende samboer, og ikke hos foreldrene våre. Da skriver dere det i et brev og sørger for alles underskrifter, inkludert to vitner, for å være sikre. Så sørger dere for at brevet er datert og at alle dere og vitnene har kopi. I tillegg kan dere sørge for at en ekstern har kopi (advokat, forsikringsselskapet og/eller andre)
Rosalie Skrevet 25. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 25. april 2009 Da skriver dere det i et brev og sørger for alles underskrifter, inkludert to vitner, for å være sikre. Så sørger dere for at brevet er datert og at alle dere og vitnene har kopi. I tillegg kan dere sørge for at en ekstern har kopi (advokat, forsikringsselskapet og/eller andre) Trenger vi å nevne livsforsikringene eksplisitt, eller er det implisitt av gjenlevende også skal få den utbetalingen ved denne teksten: "Den av oss som lever lengst skal arve den andre. Gjenlevende skal få arven til fri disposisjon i live og ved død." Vi kommer til å sette det opp som gjensidig testament, med to vitner.
Krista83 Skrevet 25. april 2009 #9 Skrevet 25. april 2009 I min gruppelivsforsikring gjennom jobben kunne jeg velge samboer som den som eventuelt skal få pengene om noe skulle skje...
Rosalie Skrevet 25. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 25. april 2009 OK. Får ringe personal på mandag.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #11 Skrevet 25. april 2009 I min gruppelivsforsikring gjennom jobben kunne jeg velge samboer som den som eventuelt skal få pengene om noe skulle skje... Det er vanlig at man kan det.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #12 Skrevet 25. april 2009 Du går til arbeidsgiver og "begunstiger" din samboer, så han vil få alle dine utbetalinger dersom du faller fra, og omvendt. Jeg og min samboer tegnet livsforsikring på hverandre da vi skulle søke om lån, for å ikke sette hverandre i dyp gjeld dersom en av oss falt fra. Da står jeg uansett oppgitt som forsikringstaker, og han som forsikrede, og omvendt. Testamente krever vitner, og du kan levere dette til tinghuset fikk vi beskjed om, samt begge parters foreldre bør være klar over hvordan dere vil gjøre det. De bør derfor vitne og ha hver sin kopi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå