Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #1 Skrevet 25. april 2009 Etter én dag i sola (med faktor 30) har jeg et flekkete ansikt. Jeg har alltid vært en person som blir lett brun og veldig brun om sommeren, men sommeren da jeg var 26 år fikk jeg plutselig noen stygge flekker i ansiktet. Dette har bare blitt verre, og nå kan jeg ikke sole meg fordi jeg blir helt flekkete i hele ansiktet. Jeg merker at dette tærer utrolig mye på meg, og jeg blir rett og slett deppa:( uansett hvor mye jeg smører meg og prøver å holde meg unna sola på sommeren så ender jeg opp flekkete og stygg. I august er jeg omtrent like bleik som i januar, bortsett fra at jeg har disse flekkene i tillegg. Hva skal jeg gjøre?? Jeg er så glad i å ligge ute i sola, og dessuten liker jeg å være brun. Jeg har hatt en hudtype som sjelden har blitt brent, og når venner av meg har blitt skikkelig solbrente så har ikke jeg blitt det. så hvorfor får jeg dette nå? er det noe jeg kan gjøre? Har aldri hatt sansen for selvbruning. Det krever sykt mye da, og man må gjøre det OFTE! I tillegg blir fargen så annerledes enn min naturlige brunfarge og jeg trives ikke med det. Og skjoldete blir det uansett hvor mye man peeler og smører og styrer synes jeg. åh jeg hater dette her
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #2 Skrevet 25. april 2009 dette problemet fikk jeg etter at jeg hadde startet med nuvaring (prevensjon), så jeg lurer på om den kan være synderen. I fjor sommer var jeg gravid, og var da verre enn noen gang. Jeg vurderer å prøve å bytte prevensjon, men nuvaringen funker jo så bra på meg, og jeg vet ikke om det kommer til å ha noen hensikt.
Gjest Jåla Skrevet 25. april 2009 #3 Skrevet 25. april 2009 En bivirkning av preparater som inneholder hormoner er pigmentflekker. Jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med hudlege evt hudpleier. Det finnes reseptbelagte kremer som inneholder retinol eller hydroquinone som skal bleke pigmentflekker. Det finnes også kremer som fåes kjøpt i hudpleiesalonger (eller via nett) som skal redusere og dempe pigmentflekker. Eks http://www.skin-etc.com/janmabiligel.html http://www.skin-etc.com/janmaageinen.html Disse kremene skal brukes over tid, og man kan ikke forvente å se resultater med det sammen. Jeg er selv noe plaget med pigmentflekker på sommeren på øvre del av kinnbena og jeg har nå i ca 7-8 mnd brukt krem med fruktsyre så jeg er litt spent om det har hatt noen effekt. Det høres ut som du er noe mer rammet enn meg så jeg har nok ville bestilt meg time til hudlege. Jeg vet også at pigmentflekker kan fjernes ved bruk av laser, men alt dette får du sikkert mer og mer korrekt informasjon om når du kontakter fagfolk. Lykke til :-)
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #4 Skrevet 25. april 2009 Jeg er ikke så ille rammet som deg, ts. Men jeg bruker faktor 50 på flekkene da. Har du prøvd det?
krillan Skrevet 25. april 2009 #5 Skrevet 25. april 2009 Jeg også sliter, og det har jeg gjort i 12 år. Har prøvd at at hudpleie produkter og brukt 1000 vis av kr. Nå vurderer jeg laser.... Har mistet troen på alt man skal smøre på og det forsvinner.... Bruker stift med 50 faktor, og enda så kommer de.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 Eneste som funker av kremer er Aberela tilsatt hydrokinon.
Gjest ELIN_2009 Skrevet 26. april 2009 #7 Skrevet 26. april 2009 Eneste som funker av kremer er Aberela tilsatt hydrokinon. Hvor får man kjøpt den?
Honesty Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 Hvor får man kjøpt den? Du får resept hos lege. Ellers skal visstnok laser og/eller TCA peeling hjelpe, men det er temmelig aggressive prosedyrer.
Gjest vilblibrun Skrevet 26. april 2009 #9 Skrevet 26. april 2009 Dette kunne jeg skrevet selv! Jeg opplever akkurat det samme som deg trådstarter. Faktor 50 i går - flekkete i dag... Føles håpløst for en som aldri har trengt solkrem. Jeg var hos hudlege i fjor sommer, uten løsning. Det var kun å holde seg borte fra sola og/eller bruke solhatt og høy faktor. Men det hjelper ikke likevel.. Nå har jeg sluttet med p-piller i håp om bedring, men ser ikke sånn ut foreløpig. Jeg fikk aberela krem på resept, men har ikke brukt den. Den krever total fravær av sol på ansiktet, noe jeg synes er umulig med daglige luftinger av hund feks. Hopeless... Har blitt tipset om super glandin fra heleskost og skal sjekke ut den om den kan brukes samtidig som man er i solen (m hatt, briller, faktor 50 og likevel får flekker...)
Gjest Gjest_Becky_* Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 Løsningen er: bruk alltid sunblock (smink deg brun istedet). For å dempe flekkene kan man ta IPL-laser, få blekemiddel av hudlege eller diverse hudpleieprodukter som bleker. Jeg har prøvd alle og synes sistnevnte hjelper minimalt. Flekkene forsvinner desverre aldri, men se det på den lyse siden: huden i ansiktet får mye mindre rynker av at du alltid beskytter det med sunblock Jeg kjøper for øvrig faktor 85 fra USA
Honesty Skrevet 26. april 2009 #11 Skrevet 26. april 2009 Husk også å sjekke ut UVA-beskyttelsen på solkremen du bruker. Det hjelper lite med spf100 hvis den bare har 10-12 i PPD (=UVA-faktor). De kremene som gir best UVA-beskyttelse, er faktisk de fra europeiske apotekmerker som La Roche Posay, Avene eller det spanske Bioderma. Amerikanerne ligger litt etter på det feltet siden flere av de mest potente UVA-filtrene ikke er godkjente i USA.
Gjest Dr feelgood Skrevet 26. april 2009 #12 Skrevet 26. april 2009 Husk også å sjekke ut UVA-beskyttelsen på solkremen du bruker. Det hjelper lite med spf100 hvis den bare har 10-12 i PPD (=UVA-faktor). De kremene som gir best UVA-beskyttelse, er faktisk de fra europeiske apotekmerker som La Roche Posay, Avene eller det spanske Bioderma. Amerikanerne ligger litt etter på det feltet siden flere av de mest potente UVA-filtrene ikke er godkjente i USA.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå