Lander Skrevet 25. april 2009 #1 Skrevet 25. april 2009 Etter mange år med diverse ymse møbler som ikke passer sammen ønsker jeg å få en mer helhetlig møblering i stua. Jeg har kikket på Living, Bohus, Skeidar, men blir helt matt av alle valgene (eller at jeg ikke finner noe) Jeg er ikke flink med interiør, og har vanskelig for å se om ting passer sammen. Har lurt litt på interiørarkitekt, men er redd for at det de finner langt overstiger min lommebok. Har noen gode råd av noen slag?
lulle Skrevet 25. april 2009 #2 Skrevet 25. april 2009 Siden du skal kjøpe nye møbler til hele stua har du et lettere utgangspunkt. Jeg vil råde deg til å holde deg innen en farge/tresort på stuebord, tv benker osv. Velger du eik f.eks så kjøp alt av eik. Du kan gjerne blande med noen hvite/skinn/fargede stoler.... Men ikke kjøp eik spisebord, hvit tv skjenk ol. Nå mener ikke jeg du skal kjøpe noe eik, det var bare et eks. Trenger du inspirasjon, kikk på boligannonnsene på finn.no... se i interiørblader, kikk hos venner osv. Bestem deg for hva du liker best, og hold deg til dette. Personlig er jeg helt allergisk for blanding av stilsjanger... noen får det til å se veldig bra ut, men du beskriver at du ikke har helt teken på interiør og da kan det lett bli rotete om du skal gjøre noe sprekt... Ellers kan du jo få hjelp av venner som du synes har god smak, eller om du har råd til det, leie en interiørakitekt Lykke til:-)
Gjest Asti Skrevet 25. april 2009 #3 Skrevet 25. april 2009 (endret) Endret 13. desember 2009 av Asti
lulle Skrevet 25. april 2009 #4 Skrevet 25. april 2009 Hvorfor kan man ikke blande eik spisebord og hvit skjenk? Vi fikk anbefaling av interiørkonsulent om å blande, da vi skulle ha alt nytt i stuen. Har derfor eik salongbord og hvite skap (tv-benk og skjenk). I våre øyne en god kombinasjon.
Gjest Asti Skrevet 25. april 2009 #5 Skrevet 25. april 2009 (endret) Endret 13. desember 2009 av Asti
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #6 Skrevet 25. april 2009 Lulle: Jeg ser ikke at det nødvendigvis er enkelt å få det fint med f.eks. bare eikemøbler. For mye av en tresort i et rom kan av og til føre til et kjedelig og ensformig interiør, og da får man utfordring som kan kreve litt innsikt i hva man holder på med for å motvirke det. For en som ikke har peiling på interiør (trådstarter) så er det mye finere at det heller blir "kjedelig" enn "hummer og kanari". Holder man seg til en tresort, blir det ikke rotete og detaljer og farger på resterende stoffer/interiør blir dermed enklere. Hva med å kontakte en interiørskole? Det er godt mulig de tar på seg slike prosjekt uten særlige kostnader?
Gjest Asti Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 (endret) Endret 13. desember 2009 av Asti
Gjest Gjest_Molly_* Skrevet 26. april 2009 #9 Skrevet 26. april 2009 Veldig enig med Vanedis! Jeg vet nesten ikke om noe som er kjedeligere enn at alt er likt og man trenger ikke være verdensmester i interiør for å få til noe som er litt mer spenstig.
Gjest Elastica Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 Hundre prosent enig med Vanedis. Jeg synes forslaget om blanding av hvitt og eik (brukt som eksempel) er mye bedre enn for eksempel eik og bjørk. Altså dersom man velger en tresort og supplerer med hvitt eller en annen farge, kan dette bli veldig fint. Og det vil hindre at det ser altfor striglet og kjedelig ut.
Jinx82 Skrevet 27. april 2009 #11 Skrevet 27. april 2009 Mener også det er mulig å blande eik og hvitt, for all del, men kanskje meningen var at f.eks svart/eik/bjørk/valnøtt blir drøyt? Hvit kjøkkeninnredning og spisebord i eik, samt stoler i skinn er absolutt helt ok, men noen gjennomgangsfarger kan være fint, og skape et renere og mindre rotete uttrykk. I stua mi har jeg sofa i mørkebrunt skinn og mørk/brunt bord og tv-benk, samt 2 stoler i mørkebrunt skinn og samme type, lite bord lenger bort + kuskinn på gulvet, hehe.. I spisestua, som er fullt synlig fra stua, men likevel i en annen del, har jeg spisebord i hvitt, mørkebrune skinnstoler med høy rygg, + skjenk og vitrineskap i hvitt og sånn lysekrone-greie.. Så jeg har 2 ulike stiler samtidig. (Jeg er relativt "kjedelig", og velger heller å spreke opp med detaljer og bilder i litt mer vågale farger, som er relativt lette å bytte ut..) Nøytrale farger på møbler og vegg blir jeg ikke "lei" av, så kan jeg heller kjøpe nye telysestaker når jeg blir lei av knallrosa f.eks. Jeg blir imidlertid imponert når folk tør å satse på litt tøffe, utradisjonelle møbler, men vet at jeg selv ikke er så modig eller liker sånt godt nok til å ha det hjemme. TS,- hvilke møbler er det du skal ha til stua? Sofa og bord? Eller tv-benk, bokhylle, skjenk og vitrineskap? Kom gjerne med detaljer som størrelse og form på rommet, samt hva slags type møbler du er på utkikk etter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå