Gå til innhold

Ønsker kommentarer og gode råd til mat og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 19 år, og har lagt på meg 5 kilo siden sommeren i fjor. Jeg veide da 51 Kilo (er 164) og var veldig fornøyd. Men nå, 56. Dermed har jeg begynt med mitt nye liv for en periode. Jeg trener hver dag, og har gått over til denne matplanen:

Frokost:

Havregryn, blandet med litt linfrø, og 0,1 % fett yoghurt.

Mellommåltid:

Fiberbrød

Lunsj:

2 knekkebrød med go mager servelat

Mellommåltid:

Fiberbrød

Middag:

Forskjellig, men ofte kyllingfiler. Har nesten helt kuttet ut potet og pasta. så er bare kjøtt og grønnsaker.

Kvelds:

2 knekkebrød med makrell i tomat

Det hender at jeg også spiser tomat, paprika eller agurk som mellommåltid sammen eller i steder for fiberbrødene. Og det hender også at jeg på kvelden kanskje tar meg litt gulrot med dip, eller blander eplebiter med vaniljekesam. Dette hvis søtsugen virkelig melder seg.

Ellers har jeg også kuttet ut juice og melk. Og er begynt med kaffe før trening. Også hender det at jeg spiser en banan etter trening. Og i helgen kan jeg ta meg en sjokolade.

Det jeg ønsker vite er om jeg spiser nok, og sunt nok til å gå ned noen kilo til sommern? Har jo ikke mye å ta av meg, og mitt største ønske er ikke at vekta skal vise mindre, men at kroppen skal bli strammere. Jeg ønsker også tips til annet jeg kan spise, og det skal være lite fett. Ost f.eks. prøver jeg kutte ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har jo ikke mye å ta av meg, og mitt største ønske er ikke at vekta skal vise mindre, men at kroppen skal bli strammere. Jeg ønsker også tips til annet jeg kan spise, og det skal være lite fett. Ost f.eks. prøver jeg kutte ut.

Fett er ikke farlig (i moderate mengder)! Spis balansert, en god blanding av alt sammen: proteiner, karbohydrater og fett.

Du har ingen grunn til aa gaa paa diett for aa gaa ned i vekt. Du boer heller spise normalt, saa mye som kroppen din trenger, og saa kan du heller trene mer for aa stramme opp musklene (styrke er bra trening).

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Fett er ikke farlig (i moderate mengder)! Spis balansert, en god blanding av alt sammen: proteiner, karbohydrater og fett.

Du har ingen grunn til aa gaa paa diett for aa gaa ned i vekt. Du boer heller spise normalt, saa mye som kroppen din trenger, og saa kan du heller trene mer for aa stramme opp musklene (styrke er bra trening).

Enig i det! Spis sunt og variert, og finn en treningsform du liker. :)

Skrevet

Altså, jeg må inrømme at jeg ønsker jo å gå litt ned i vekt samtidig, nå før sommeren. Og derfor prøver jeg å holde meg unna fett. Men som i dag, klarte jeg å spise en halv pose (usaltede) nøtter. 500 kcal, og mye fett! Så når helgen kommer klarer jeg ikke være såå seriøst som ukedagene. Det ødelegger kanskje noe, men det får bare være. Man skal jo kose seg også:)

Men ingen som har tips til middager for meg som vil ned i vekt? Noen supper dere kan anbefale? Noen man får kjøpt som er gode?

Gjest Invicta
Skrevet

Du trenger ikke holde deg unna fett selv om du skal ned i vekt. Men spis mer av det sunne fettet (som du f.eks finner i nøtter).

Og så er det forskjell på helg og ukedag - det gjelder også maten. Så kos deg (men uten å gå helt av skaftet) :P

Blomkålsuppe eller brokkolisuppe er godt. Lag de helst selv. Og hvis du skal ha posesuppe, sjekk saltinnholdet. Bør helst være maks 0,9 gram salt per 100 gram. Saltet binder vannet i kroppen og kan gjøre at du ser oppblåst ut.

Ellers så kan du spise ganske mye kylling og svin til middag. Det finnes mye du kan gjøre med tilbehøret, som å lage grateng av brokkoli og blomkål, eller woke grønnsakene.

Til mellommåltid kan du jo prøve smoothies - du kan bruke f.eks appelsin, mango, banan, bær, og så kan du ha juice eller yogurt i. Bare pass på så det ikke blir for mye frukt, på grunn av fruktsukkeret.

Og så vil jeg anbefale deg å spise en banan etter hver skikkelige treningsøkt. Og gjerne en proteinshake eller noe også, spesielt hvis du har tenkt å trene styrke for å stramme opp kroppen.

>Håper dette hjalp deg litt :)

Skrevet

Jo, takk:) var mange gode tips der. Jeg lurer også på en annen ting. Er omelett, bestående av 3 egg, 3 ss vann og litt paprika en grei middag?

Legger man veldig på seg av egg, eller er det bra noen ganger i uka`? Er ikke glad i kokt egg, så liker å steke, eller lage omelett av det.

Skrevet
Jo, takk:) var mange gode tips der. Jeg lurer også på en annen ting. Er omelett, bestående av 3 egg, 3 ss vann og litt paprika en grei middag?

Legger man veldig på seg av egg, eller er det bra noen ganger i uka`? Er ikke glad i kokt egg, så liker å steke, eller lage omelett av det.

Nei, du legger ikke automatisk paa deg av aa spise egg. Det er masse proteiner i egg, og det gaar helt fint aa spise egg noen ganger i uka.

Om du ogsaa har noen broedskiver/baguett e.l. og salat ved siden av saa er den omeletten en helt grei middag, saa lenge den metter deg. Kan vaere en ide aa ha i litt skinke eller bacon i den ogsaa.

Skrevet (endret)

Egg er en meget god kilde til proteiner, fornuftig å spise dette.

Om en legger på seg er helt avhengig av mengder og hva du ellers spiser i løpet av en dag. Alt kan spises selv om en ønsker vektnedgang. Nøkkelordet er moderate mengder.

Endret av Lotte27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...