Gå til innhold

Sunn handleliste for

Anbefalte innlegg

Gjest Fitness
Skrevet

Hei!

Jeg har veldig lyst til å starte med et ekstra sunt kosthold og trenger litt inspirasjon. :)

Hva er det som er best å kjøpe av varer til frokost, lunsj og kveldsmat? er så lutlei av melkeprodukter og knekkebrød, men jeg takker for alle gode forslag på spennende og sunne varer! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Jeg har veldig lyst til å starte med et ekstra sunt kosthold og trenger litt inspirasjon. :)

Hva er det som er best å kjøpe av varer til frokost, lunsj og kveldsmat? er så lutlei av melkeprodukter og knekkebrød, men jeg takker for alle gode forslag på spennende og sunne varer! :)

hehe, ingen som har noe å komme med? =)

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Det er jo saa utrolig mye aa velge mellom at det er vanskelig aa vaere spesifikk. Og saa kommer det jo helt an paa hva du liker og ikke liker ogsaa.

Men saann generelt sett vil jeg si:

rent kjoett og fisk

frukt og groennsaker

grove kornprodukter

brun ris

fullkornspasta

egg

melkeprodukter

belgfrukter

Og ikke for mye:

mettet fett

transfett

sukker

kunstige soetningsmidler o.l

Man maa ikke spise knekkebroed og drikke melk for aa leve sunt, man kan spise grovbroed og kalsium kan man faa fra andre kilder. Man trenger strengt tatt ikke spise saa mye broed heller. Jeg spiser veldig sjelden broed, og desto mer groennsaker, egg, kjoett og fisk. Man kan godt spise middagsrester, omelett eller salat til lunsj for eksempel. Det er bare aa bruke fantasien. ;)

Trenger du litt inspirasjon kan du jo skaffe deg en fin kokebok.

Endret av Mea Culpa
Gjest Gjest_Goji_*
Skrevet

Dette er ca. det jeg pleier å kjøpe:

- Mandler

- Frukt

- Kokt skinke

- Grovt knekkebrød

- Grovt brød

- Laks

- Kyllingfilet

- Kalkunfilet

- Fullkornspasta

- Brun ris

- Kesam mager

- Skummet melk

- Havregryn

- Egg

Men jeg har ikke sagt at det er sunt da. :)

Skrevet

Til frokost og kveldsmat er jeg stor fan av yoghurt naturell hvor jeg selv blander i bær og mandler, samt kryddrer med kanel. Det kan ikke sammenlignes med vanlig yoghurt, samt det er mye sunnere.

Smoothies av frukt og bær er jo kjempegodt, har du ikke blender så er dette en veldig god investering. Havregrøt er også sunt og godt, særlig med kruskakli og godt med kanel :)

Linsestuing, forskjellige salater (salater trenger ikke være kjedelig). Eggeretter, hummus (kikertpostei). Tja, her var det litt :)

Skrevet
Men jeg har ikke sagt at det er sunt da. :)

Du ser vel selv i listen din at den bare består av sunne matvarer. Ingenting gale i det du listet opp som tips til TS det!

Skrevet

Så legg til bær på lista di. Særleg blåbær skal vera sunt.

Kanel. Om du skal bruke mykje (som fort skjer om du har det på havregraut og youghurt osv.), kjøp på helsekosten. Vanleg kanel er assosiert med kanelpest (berre å google det).

Kjøp også cocosa eller anna kokosfeitt frå helsekosten, eller helsekost i Sverige om du ikkje har i mot å vera litt småharry. Veldig sunt, og godt i smoothien. Også godt på brød. Nam med dette under, banan og kanel oppå.

Kokosfeitt er superhaldbart om du ikkje skulle bli overbevist med ein gong. Den frå ama prana (trur det staves slik) kan du også steike med.

Anna tips er cottage cheese. Fine proteinar. Også fint i lag med kanel på skiva eller i skål med litt frukt og mandlar og kanel.

Biola (naturell, den smaksette er jo proppa med sukker) har fine bakteriar for magen.

Cherry tomatar inneheld lykopen som skal vera så bra for eitt eller anna. Veldig gode oppvarma (og dei sunne stoffa blir visstnok enda lettare å ta opp da).

Skrevet

Og min kjepphest: tunfisk. Billege proteinar! Godt om du liker det da... Fint å blande med oivenolje og sitronsaft på skive eller knekkebrød.

Skrevet
Det er jo saa utrolig mye aa velge mellom at det er vanskelig aa vaere spesifikk. Og saa kommer det jo helt an paa hva du liker og ikke liker ogsaa.

Men saann generelt sett vil jeg si:

rent kjoett og fisk

frukt og groennsaker

grove kornprodukter

brun ris

fullkornspasta

egg

melkeprodukter

belgfrukter

Og ikke for mye:

mettet fett

transfett

sukker

kunstige soetningsmidler o.l

Man maa ikke spise knekkebroed og drikke melk for aa leve sunt, man kan spise grovbroed og kalsium kan man faa fra andre kilder. Man trenger strengt tatt ikke spise saa mye broed heller. Jeg spiser veldig sjelden broed, og desto mer groennsaker, egg, kjoett og fisk. Man kan godt spise middagsrester, omelett eller salat til lunsj for eksempel. Det er bare aa bruke fantasien. ;)

Trenger du litt inspirasjon kan du jo skaffe deg en fin kokebok.

Da jeg leste denne nettsiden ''http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel463.asp'' står det at mettet fett er animalske fettsyrer som finnes i de aller fleste meieriprodukter - og da fikk jeg SJOKK.. jeg har blitt tvunget til å drikke litervis av Biolakartonger, spise activia-yoghurter, og drikke masse vis av lettmelk hver dag. (til frokost / lunsj og kveldsmat i snart 3 uker for å gå opp i vekt (i tillegg til andre varer jeg spiser...) æsjj..men er det farlig å få i seg så mye meieriprodukter? for da må jeg gjøre noe med det.. ''Det fins mest mettet fett i kjøtt og melkeprodukter.

Innholdet av mettet fett i kosten øker konsentrasjonen av kolesterol i blodet. Det har betydning for forekomsten av hjerte- og karsykdommer i en befolkning. ''

Jeg skal snart til kontroll om en og en halv uke for at legen skal se at jeg har gått opp i vekt. Nå ligger jeg bare på ett bestemt tall og må definitivt øke litt på inntaket. Men da vil jeg spise riktig. Spise riktig mat og dermed gå opp i vekt med god samvittighet. Hva er det jeg da kan spise og drikke til frokost, lunsj, og kveldsmat? Har veldig lyst til å starte med ordentlige sunne og friske måltider fordi jeg har i veldig lang periode sittet og spist ting jeg ikke liker i det hele tatt - ! :(

Hvis noen allerede har forslag til hva jeg kan spise til frokost, lunsj og kveldsmat i morgen så vil det jo være knallbra! Takker masse for alle kostholdstips fra dere. :)

Skrevet

Dersom du er underlagt vektkontroll fra legen, er det trolig veldig gode grunner til å drikke melkeprodukter som får start på magen. Hvis du er underernært av egen vilje må fordøyelsesystemet komme i gang igjen og da er bakteriekulturene i Biola/Cultura veldig bra. Jeg vil foreslå for en dag:

Frokost: 2 skiver/knekkebrød med smøreost og agurk/tomat/reddik/paprika.

Mellom: Frukt/yoghurt/nøtter

Lunsj: Salat/omelett med grovt brød ved siden av

Middag: Kylllingfilet, fullkornsris og wokede grønnsaker.

Mellom/kvelds: Frukt/yoghurt/nøtter/skiver/knekkebrød

Maten her føles ikke tung, og da blir en ikke ubehagelig mett. Håper du får orden på kosthold og vekt. Lykke til!

Gjest Bolledeig
Skrevet

Her er en handleliste jeg har brukt mye tidligere: link

Gjest Gjest_Findus_*
Skrevet
Her er en handleliste jeg har brukt mye tidligere: link

Hva er det aller beste dere anbefaler for frokost kveldsmat egentlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...