Gå til innhold

Proteinpulver?

Anbefalte innlegg

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Tenkte jeg skulle kjoepe proteinpulver og bruke det til mellommaaltider av og til, men det er jo saa mye aa velge mellom!

Er det noe spesielt jeg boer se etter eller unngaa? Evt. anbefalinger.

Blir nok til at jeg kjoeper det her. Og de har jo baade hemp, whey, soya, egg og blandinger saa vidt jeg kan se.

Jeg har muligens laktose intoleranse saa da utgaar vel whey?

Endret av Mea Culpa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det mest utfordrende tror jeg igrunnen blir å finne et pulver med nøytral smak som ikke smaker huggorm. Utover det har det ikke så fryktelig mye å si hva man velger, er min mening.

Skrevet
Tenkte jeg skulle kjoepe proteinpulver og bruke det til mellommaaltider av og til, men det er jo saa mye aa velge mellom!

Blir nok til at jeg kjoeper det her. Og de har jo baade hemp, whey, soya, egg og blandinger saa vidt jeg kan se.

Er det generelt billigere på denne siden?

Jeg kan godt anbefale soyaprotein, det skal være ganske gunstig for kvinner. Jeg har bare ikke funnet noen som smaker godt. Den til proteinfabrikken har en grei sjokoladesmak, men er ufattelig kvalmende i konsistens. Ikke er det en måltidserstatter heller, og hvis du skal bruke det som et måltid i seg selv, ville jeg passet på at det het måltidserstatter. (Men jeg så i en annen tråd at det har du allerede fått anbefalt ;) ) Såsant du da ikke skal ha noe ved siden av da. Frukt eller noe kanskje? Skal du lage smoothie? Da kan kanskje denne være grei? Tror jeg har hørt at noen av treningsdamene her inne syntes det var greit med den i smoothie, selv om den i seg selv ikke smaker godt.

Jeg er enig at det er en heftig jungel der ute, men har tilslutt klart å finne noen favoritter. Det er myse/kasein da, og det tåler du kanskje ikke. :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes ikke den der funker i smoothie, selv om jeg hadde veldig tro på den før jeg faktisk prøvde. :fnise:

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Er det generelt billigere på denne siden?

Jeg kan godt anbefale soyaprotein, det skal være ganske gunstig for kvinner. Jeg har bare ikke funnet noen som smaker godt. Den til proteinfabrikken har en grei sjokoladesmak, men er ufattelig kvalmende i konsistens. Ikke er det en måltidserstatter heller, og hvis du skal bruke det som et måltid i seg selv, ville jeg passet på at det het måltidserstatter. (Men jeg så i en annen tråd at det har du allerede fått anbefalt ;) ) Såsant du da ikke skal ha noe ved siden av da. Frukt eller noe kanskje? Skal du lage smoothie? Da kan kanskje denne være grei? Tror jeg har hørt at noen av treningsdamene her inne syntes det var greit med den i smoothie, selv om den i seg selv ikke smaker godt.

Jeg er enig at det er en heftig jungel der ute, men har tilslutt klart å finne noen favoritter. Det er myse/kasein da, og det tåler du kanskje ikke. :)

Lykke til!

Takk for svar!

Om det er saa mye billigere der enn andre plasser vet jeg ikke, men de har butikk her i byen saa da kan jeg handle pulver i dag. :) Tenkte jeg skulle kjoepe en liten boks og se hvordan det fungerer.

Hadde tenkt aa ha noe frukt/noetter til.

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Jeg synes ikke den der funker i smoothie, selv om jeg hadde veldig tro på den før jeg faktisk prøvde. :fnise:

Jeg er noksaa altetende saa det er godt mulig at jeg kan like det. :ler: Jeg hadde en boks med proteinpulver med jordbaersmak en gang for mange herrens aar siden, og det smakte faktisk ganske godt i smoothies. Det var ikke noe saerlig blandet med melk, men veldig godt med appelsinjuice faktisk.

Skrevet
Jeg er noksaa altetende saa det er godt mulig at jeg kan like det. :ler: Jeg hadde en boks med proteinpulver med jordbaersmak en gang for mange herrens aar siden, og det smakte faktisk ganske godt i smoothies. Det var ikke noe saerlig blandet med melk, men veldig godt med appelsinjuice faktisk.

Jeg er også slik, men her måtte jeg takke for meg, altså. :ler: Men det kan jo være at du er enda mer ekstrem/tolerant enn meg. Den var ikke forferdelig i smoothie (det var den derimot i vanlig shake blandet ut med bare vann), men jeg liker smoothies så godt at jeg nekter å ødelegge den med ekkel konsistens og ettersmak.

Jeg hadde et nøytralt pulver en gang, og tror jeg kjøpte det hos Norkost. Det var ihvertfall til å leve med.

Skrevet

Det beste proteinpulveret jeg har smakt er Optimum Nutritions 100% Whey tech gold :)

Utrolig god både i jorbær, sjoko og vanilje smaken.

Men skal du kun ha et proteintilskudd så anbefaler jeg et "designprotein", at du velger et med kasein og whey, fordi kroppen bruker lenger tid på å ta opp dette proteinet og aminosyre verdiene i blodet holder seg høye lenger.

Skrevet

Jeg har fått høre at selv om det er forskjeller på dette, så har det svært lite å si, ihvertfall for oss "vanlig dødelige". :) Har du noen tall/studier på hvor store forskjeller det er snakk om, Inx? Hadde vært interessant å se om du mener det er en betydelig forskjell.

Skrevet
Jeg har fått høre at selv om det er forskjeller på dette, så har det svært lite å si, ihvertfall for oss "vanlig dødelige". :) Har du noen tall/studier på hvor store forskjeller det er snakk om, Inx? Hadde vært interessant å se om du mener det er en betydelig forskjell.

Nei, jeg har ingen skikkelige studier jeg kan linke til desverre. Kunne vært interessant å se i hvert fall. Men det er en almen oppfatning i treningsmiljøer at Kasein protein går tregere enn Whey gjennom fordøyelsessystemet og således fører til at kroppen kan absorbere protein lengere. Samtidig som Whey er det proteinet som kroppen absorberer absolutt best (bedre enn eggehvite).

Om du finner noen studier (burde jo finnes) så link gjerne. :)

Skrevet
Nei, jeg har ingen skikkelige studier jeg kan linke til desverre. Kunne vært interessant å se i hvert fall. Men det er en almen oppfatning i treningsmiljøer at Kasein protein går tregere enn Whey gjennom fordøyelsessystemet og således fører til at kroppen kan absorbere protein lengere. Samtidig som Whey er det proteinet som kroppen absorberer absolutt best (bedre enn eggehvite).

Om du finner noen studier (burde jo finnes) så link gjerne. :)

Jeg er ganske sikker på at dét ikke bare er en oppfatning i treningsmiljøene, det jeg er mer usikker på er hvor mye dette har å si. Jeg husker jeg lurte på dette da jeg skulle kjøpe proteintilskudd for første gang, jeg lurte på om myse- og kaseinprotein kunne sammenlignes med raske og trege karbohydrater. Svaret var soleklart nei, og jeg husker at den som svarte var en "med peiling" og at jeg fant det troverdig - men dessverre husker jeg verken hvem det var eller studien det ble linket til. Om jeg kommer over noe skal jeg legge det ut her, det er jo interessant om det faktisk skulle gjøre en forskjell. I forhold til at kroppen "holder lenger" på proteinet, vil jo i hvor stor grad dette er tilfelle være relevant for om kasein kun er "nødvendig" som siste kveldsmåltid, om det har noe å si dersom man spiser 6 måltider om dagen - alle inneholdende protein, osv.

Personlig og helt uvitenskapelig tror jeg ikke det har noe å si (selv om jeg ser det som et faktum at kasein er "tregere"). Det synspunktet er igrunnen bare bygget på erfaring med og kunnskap til trenende/utøvere innen styrkeidrett og bygging som ikke skiller på om de får i seg myse eller kasein. Hadde det hatt noe å si tror jeg fokuset hadde vært stort, sikkert spesielt i byggemiljøene. Jeg tror ihvertfall ikke det er noe å tenke på for dem som ikke trener seriøst. Men dette er jo bare synsing. :)

Skrevet

Jeg mener å ha hørt akkurat det samme! Sitter faktisk og irriterer meg grønn over at jeg ikke finner artikkelen jeg leste det i. Men skal lete mer, og linke om jeg finner det. Det var noe om at det ene proteinen (det raske) var gunstig like etter trening med tanke på påfyll, og det trege var gunstig med tanke på restitusjonen etterpå. Kan det stemme? :klø:

Skal lete mer.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Kan man bruke myse/kasein om man er laktoseintolerant? Jeg vet ikke om jeg faktisk er det, men det er ting som kan tyde paa at det er tilfellet.

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Kan man bruke myse/kasein om man er laktoseintolerant? Jeg vet ikke om jeg faktisk er det, men det er ting som kan tyde paa at det er tilfellet.

Det skal visst gaa bra fant jeg ut. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...