Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir litt forvirra når det gjelder de forskjellige lavkarbo-filosofiene. Mens Fedon snakker om å velge magre produkter spiser de som går på Atkins masse fett. Hvordan funker dette i praksis, er det en slags enten-eller?

Jeg orker i utgangspunktet ikke å følge en fastsatt diett, så jeg hadde egentlig tenkt å kutte brød, pasta, ris og sukker, øke inntaket av protein og så spise rimelig normalt når det gjelder fettnivå. Kose meg med egg og bacon til frokost de dagene jeg har lyst på det, men ellers spise samme type fet mat som jeg har gjort tidligere. (Er sukker som er min "last", forresten). Kan gjerne spise fett fra f.eks fet fisk, nøtter og avocado, men jeg kommer ikke til å orke å stappe i meg masse fett fra ost, smør, seterrømme, majones og sånne ting hele tiden. Samtidig føler jeg at litt av poenget med å ha et sånt kosthold må være at man kan kose seg med mat uten å telle kalorier, og jeg er redd jeg ikke klarer å holde kostholdet over tid hvis jeg skal ha lite karbohydrater og samtidig kutte på fett. Vil gjerne kose meg med salat med rikelig bacon og brie av og til, uten å måtte gjøre det fire ganger om dagen.

Dette ble visst langt og forvirrende. Det jeg lurer på er vel egentlig; er det slik at man på Atkins kjører "fett fordriver fett", mens Fedon egentlig på en måte handler om god gammeldags "kaloritelling" der man velger å fjerne kalorier fra karbohydrater istedenfor fett? Er det da mulig å gå ned i vekt når man kutter ut raske karbohydrater men spiser normalt (og varierende) med fett? Eller havner man på en måte mellom to stoler og risikerer å få i seg så mye fett at man legger på seg fordi man får i seg for mye kalorier, samtidig som man ikke får i seg nok fett til å gå ned?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler at du leser deg litt frem om dette.

Søk opp fedon og atkins sine sider på nettet, start kanskje med å google om det..

Sett at det har blitt anbefalt en side lavkarbo.no når spørsmål som dette dukker opp her inne, du kan kanskje hente informasjon der også.

Skrevet

Etter min mening er Fedon og Atkins to vidt forskjellige dietter. Atkins mener at man nærmest ikke skal ha i seg karbohydrater i det hele tatt, og at det er bra for kroppen med mye mettet fett. Jeg mener dette er helseskadelig, til tross for at man går ned i vekt. Kroppen trenger karbohydrater, og mengder med mettet fett er ikke bra for hjertet.

Fedon mener at vi skal kutte ned på de raske karbohydratene, spise sunt fett, og kutte ned på frukt. Det høres kanskje motstridende ut siden frukt er sunt, men det inneholder mye fruktsukker som mange reagerer negativt på.

Selv er jeg enig med Fedon. Spis potet/fullkornspasta/fullkornsris/brød/knekkebrød, men i mindre mengder. Spis så lite bearbeidet mat som mulig, det finnes utrolig mye skjult sukker/fett i disse matvarene. Kort fortalt, du trenger ikke spise seterrømme og majones for å gå ned i vekt, spis normalt og bruk tid på å finn ut hva slags matvarer du bør holde deg unna. Les innholdsfortegnelsen og lag mat så mye som mulig fra bunnen av. Få en bra balanse mellom fett, protein og karbohydrater.

Jeg kan anbefale "De beste GI oppskriftene", der står det mange deilige matoppskrifter :) Ellers så er www.lavkarbo.no et bra sted for å få oppskrifter.

Skrevet

Må si meg enig med Pjusket, uten at jeg har kjempemasse kunnskap om dette. Atkins-kuren virker nesten mer som en ketolyse-kur enn et normalt kosthold, mens Fedons faktisk er noe som mer eller mindre tilsvarer et middelhavskosthold uten ekstreme tiltak. Har også lest at endel som går på Atkinsdiett får skyhøyt kolesterol, selv om de går ned i vekt. Over tid er jo ikke dette bra. Men det er sikkert effektivt for å gå ned.

Det høres ut som du er nærmere Fedons tilnærming slik du tenker, og da synes jeg det er et bra sted å starte. Det er ikke så mye vits i å begynne på en diett en vet med seg selv at en ikke orker å følge opp, enten fordi det er så unaturlig, må avsluttes og man må gjøre nok en helomvendig i kosten, eller fordi diettmaten rett og slett virker frastøtende. Funker bedre å finne noe som gir fortsatt matglede, men som er mulig å kombinere med sunn livsstil og vektnedgang.

Skrevet (endret)
Jeg orker i utgangspunktet ikke å følge en fastsatt diett, så jeg hadde egentlig tenkt å kutte brød, pasta, ris og sukker, øke inntaket av protein og så spise rimelig normalt når det gjelder fettnivå. Kose meg med egg og bacon til frokost de dagene jeg har lyst på det, men ellers spise samme type fet mat som jeg har gjort tidligere.

Jeg synes dette høres ut som en fantastisk god plan. Så lenge du spiser masse masse grønnsaker så er det i bunn og grunn dette kostholdet som blir anbefalt av personlig trenere med godt over middels peiling som jeg leser artikler av.

Som for eksempel denne: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=887

Endret av Cognizance
Skrevet

Atkins har fire faser; første fase er ketogent, dvs at man havner i ketose og spise rundt 20 karber i fase 2 skal man øke med karber til man finner det punket hvor man fortsatt går ned i vekt, også holder man på med det til man er nærmere normalvektig. i fase fire øker man på karbene igjen, og fase fire går ut på åfinne den maten du kan spise for resten av ditt liv. Jeg er blitt fortalt at det er tilnærmet likt fedon.

Mitt inntrykk er at fedon ikke tør å anbefale mettet fett pga all pepperet han allerede har fått.

Det er lite som tilsier at mettet fett er usunt, det tetter IKKE igjen årene våre (mettet fett er flytende i 38 grader!), og det blir ikke usunt jo mer man sier det. Det er KOMBINASJONEN fett/karbohydrater som er farlig, for kroppen lager masse insulin når du spiser karbohydrater som igjen lagrer fettet du spiser.

Høyt kolestrol er heller ikke farlig om det er det eneste "fare-signalet" du har. Kolestrol er der for å bygge opp kroppen, det er derfor man finner kolestrolet i tette årer. Skylder vi på brannmennnår det oppstår brann?

Her Kan de som vil lese hvorfor man må ha fett på en lavkarbo-diett.

• 2 uker senere...
Gjest Burre
Skrevet

Nå har jeg gått på en diett uten karbohydrater i 4 mnd. Det vil si at jeg har kuttet poteter, brød, ris, pasta etc.

Lørdagene har jeg spist akkurat det jeg har ønsket. Poteter og brød og pasta har gått ned på høykant på lørdagene. Resultat: Nedgang på 24 kg! Dette hadde ikke latt seg gjøre hvis det ikke hadde vært for en annen faktor.... trening.... eller mosjonering som jeg liker å kalle det (litt mindre stressende begrep)... Rask gangtempo en time til dagen!

Tror det er viktig at man ikke tar sikte på å sitte passivt i en slankeperiode. Rumpa opp av godstolen er halve slankingen. De siste ukene har jeg spist normal mat, treningen har jeg opprettholdt og resultatet er at jeg ikke har langt på meg et gram i disse ukene, snarere tvert i mot.

Lavkarbo virker... sammen med mosjon!

Burre

Skrevet

Du har også South Beach, minner vel litt om fedon..

Der er det tre faser, i første fase er det ganske strengt på å ikke få i seg sukker og ferdigbehandlet mat (samt ris/poteter/brød). Kan vel lese mer på southbeach.no på hva slags matvarer som er lov.

Er heller ikke "lov" med matvarer med for mye fett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...