Gå til innhold

Salat med kylling, avocado etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overvektig, og ønsker å gå ned i vekt. I det siste har jeg spist mye salat til middag. En typisk salat består ofte av en avocado, fetaost, oliven, paprika, agurk, sukkererter og ruccola. Har kyllingfilet i tillegg innimellom. Er dette en sunn middag som vil hjelpe meg ned i vekt (i kombinasjon med trening selvfølgelig)? Vet at avocado inneholder mye fett, så lurer på hvor ofte jeg kan spise det. Siste uken har jeg spist 3 hele. Kanskje litt mange?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avocado inneholder mye fett. Oliven inneholder mye fett. Fetaost inneholder mye fett. Erter(sikkert sukkererter også, men vet ikke 100%) inneholder mye sukker. Dette er matvarer man skal holde seg unna når en skal ned i vekt. Det eneste du mangler av grønnsaker med "advarsel" på er mais, hadde du brukt det også ville du ha laget tidenes mest fetende salat;)

Sunne er de! Mange stoffer som kroppen har god bruk for, men altså ikke noe å basere kostholdet sitt på om målet er å gå ned i vekt. I bittesmå mengder kan du selvfølgelig smake på alt dette, men vit at du legger på deg av det!

Skrevet
Avocado inneholder mye fett. Oliven inneholder mye fett. Fetaost inneholder mye fett. Erter(sikkert sukkererter også, men vet ikke 100%) inneholder mye sukker. Dette er matvarer man skal holde seg unna når en skal ned i vekt. Det eneste du mangler av grønnsaker med "advarsel" på er mais, hadde du brukt det også ville du ha laget tidenes mest fetende salat;)

Sunne er de! Mange stoffer som kroppen har god bruk for, men altså ikke noe å basere kostholdet sitt på om målet er å gå ned i vekt. I bittesmå mengder kan du selvfølgelig smake på alt dette, men vit at du legger på deg av det!

Det kommer jo helt an på hvor mye hun bruker, jeg antar at hun ikke bruker et glass med feta i salaten ;) Avocado, oliven og fetaost inneholder mye nyttig fett, som er kjempeviktig når man skal ned i vekt.

TS, det er viktig at du balanserer fett, proteiner og karbohydrater i måltidene dine. Å spise salat til middag hver dag høres for meg veldig kjedelig og ensformig ut, skal du ha et varig vekttap må du ha et kosthold du kan leve med.

Spis renskåret kylling, svin, biff, karbonadedeig, fisk, grønnsaker,fullkornspasta, linser, bønner osv til middag. Hva du spiser resten av dagen har jo mye å si også. Det hjelper ikke å spise sunn middag hvis du spiser 6 skiver med brunost hver dag :)

Gjest Gjest_milla_*
Skrevet

kutt ut karbohydrater så går det bra. spiser du ikke karbohydrater skal du ha fett. men du må liksom velge en av delene.. spiser du litt brød,poteter osv, bør du spise magert pålegg og lite fett.

jeg syns absolutt det høres bra ut med den salaten å kylling så lenge du ikke da spiser brød,pasta,ris eller poteter i tillegg til.. i dette måltidet. må du ha noe karbohydrater bør du bytte ut brødskivene med fks ryvita knekkebrød.. bytt ut poteter med blomkål.. lag deg en smoothie.. jeg prøver å gå litt ned i vekt nå, å jeg prøver å spise sundt og lite karbohydrater, men er ikke redd for fett som i feta ost, smør,ost å sånn.. men jeg spiser ikke brød,poteter,ris og pasta og prøver å få i meg masse grønnsaker,frukt og vann. + trening..

Skrevet
kutt ut karbohydrater så går det bra. spiser du ikke karbohydrater skal du ha fett. men du må liksom velge en av delene.. spiser du litt brød,poteter osv, bør du spise magert pålegg og lite fett.

For noe tull. Man skal ikke kutte ut karbohydrater, men man skal kutte ut de raffinerte karbohydratene. Selvsagt må man ikke velge enten karbohydrater eller fett for å gå ned i vekt.

Gjest Gjest_milla_*
Skrevet
For noe tull. Man skal ikke kutte ut karbohydrater, men man skal kutte ut de raffinerte karbohydratene. Selvsagt må man ikke velge enten karbohydrater eller fett for å gå ned i vekt.

hei du? kan du roe deg ned litt kanskje? hehe.. jeg sier ikke at man skal kutte ut karbohyrater fult å helt.. jeg mener at man bør kutte så mye ned på det som man klarer, altså bytte ut brød med knekkebrød.. osv.. hørt om fedon kuren? denne type kur er en kur som kan brukes som livsstil, å som de aller fleste mennesker/kjendiser/husmødre.. jah, de aller fleste som vil ned ii vekt og holde seg nede, bruker. hvis du leser litt på nett om fks fedon kuren så ser du kanskje at det er noe rett i det jeg sier? poenget mitt er at man kan ikke spise egg,bacon og brødskiver til frokost å forvente å gå ned i vekt, men man kan spise egg å bacon om man ikke har brød, MEN man skal prøve å spise sundt i tillegg å noe karbohydrater skal man ha i seg, derfor jeg sier fks knekkebrød istede for brød, som SAgt.. sundt fett er fks laks,nøtter osv.. men d GÅR ann å ta av seg ved å spise bacon om man ikke spiser karbohydrater. du får bare være så uenig som du vil;)

Skrevet
hei du? kan du roe deg ned litt kanskje? hehe.. jeg sier ikke at man skal kutte ut karbohyrater fult å helt.. jeg mener at man bør kutte så mye ned på det som man klarer, altså bytte ut brød med knekkebrød.. osv.. hørt om fedon kuren? denne type kur er en kur som kan brukes som livsstil, å som de aller fleste mennesker/kjendiser/husmødre.. jah, de aller fleste som vil ned ii vekt og holde seg nede, bruker. hvis du leser litt på nett om fks fedon kuren så ser du kanskje at det er noe rett i det jeg sier? poenget mitt er at man kan ikke spise egg,bacon og brødskiver til frokost å forvente å gå ned i vekt, men man kan spise egg å bacon om man ikke har brød, MEN man skal prøve å spise sundt i tillegg å noe karbohydrater skal man ha i seg, derfor jeg sier fks knekkebrød istede for brød, som SAgt.. sundt fett er fks laks,nøtter osv.. men d GÅR ann å ta av seg ved å spise bacon om man ikke spiser karbohydrater. du får bare være så uenig som du vil;)

Jeg trenger ikke roe meg ned, jeg sa meg uenig i det du skrev ;) Du sa kutte ut karbohydrater og enten velge mellom fett og karbohydrater, noe som er helt feil. Det er de raffinerte karbohydratene som er skadelig, ikke de med lav gi.

Ja jeg kjenner godt til fedonkuren, og Fedon har aldri sagt at man skal kutte ut karbohydrater. Jeg spiser selv lavkarbo.

Man kan fint spise brød i mindre doser, så lenge det har lav GI. Sunt fett finner man også i avocado som TS spiser.

Skrevet
Det kommer jo helt an på hvor mye hun bruker, jeg antar at hun ikke bruker et glass med feta i salaten ;) Avocado, oliven og fetaost inneholder mye nyttig fett, som er kjempeviktig når man skal ned i vekt.

Disse matvarene inneholder mye nyttig fett, ja. Du blir feit av fett, selv om det er nyttig fett. Å spise litt sunt fett er godt for kroppen, også om man skal ned i vekt(men må være ekstra påpasselig med å spise lite), men spiser du en salat som baserer seg på avocado, feta, oliven og erter hver dag går du ikke ned i vekt.

Så skill mellom sunt - som i nyttig for kroppen, og bra for å gå ned i vekt. Hjelper ikke hvor glad kroppen er i sunt fett, du kan IKKE fråtse i det hvis du slanker deg. Lavkarbodietter gidder jeg ikke kommentere i denne sammenhengen, for meg er det totalt uaktuelt siden jeg vil følge et normalt, sunt norsk kosthold mens jeg går ned i vekt. Og det inneholder karbohydrater.

Skrevet
Lavkarbodietter gidder jeg ikke kommentere i denne sammenhengen, for meg er det totalt uaktuelt siden jeg vil følge et normalt, sunt norsk kosthold mens jeg går ned i vekt. Og det inneholder karbohydrater.

Det er veldig misforstått at lavkarbodiett ikke inneholder karbohydrater..

Gjest Ludovie
Skrevet

En annen ting man bør tenke på er hvor "tilfredsstilt" man føler seg etter måltidet, og hvor lenge metthetsfølelsen varert. Egg og melkefett gjør for eksempel at man holder seg mett lenge, slik at det er mindre risiko for at man overspiser senere på dagen eller at man "sprekker", noe som gjør at det blir lettere å holde seg til det kostholdet man har bestemt seg for. Et kosthold hvor man føler seg konstant deprivert og "utilfredsstilt" derimot, er det nesten umulig å holde over tid.

Men selvfølgelig, alt med måte. Dersom man spiser en veldig kaloririk middag hver dag uten å kompensere for dette ved å spise tilsvarende kalorifattig til andre måltider, vil man jo ikke gå ned i vekt.

Skrevet

:klø: Hva i all verden har det med saken å gjøre?

PS: det er langt fra den eneste kuren mange bruker. Det finnes de som utelater langt flere karbohydrater enn Fedon (f.eks. Atkins), så du trenger ikke stusse på at folk tror det er det du mener når du snakker om å "kutte ut karbohydrater".

Forøvrig er det - så vidt jeg er klar over - langt fra en etablert sannhet at det mest effektive er å velge mellom karbohydrater og fett. Det diskuteres/forskes/krangles det fortsatt om i høy grad.

Skrevet

I Fedon-dietten er ikke det meninga å spise mye fett.

Skrevet
men spiser du en salat som baserer seg på avocado, feta, oliven og erter hver dag går du ikke ned i vekt.

Dette må være noe av det dummeste jeg har hørt. Det skal godt gjøres å få så mye kalorier ut av en salat uansett hva den inneholder. Det er det totale daglige kostholdet som avgjør om en går opp eller ned i vekt.

Sukkererter er forresten ikke veldig kaloririkt.

Gjest Gjest_milla_*
Skrevet

heheh.. unnskyld meg, jeg bare sitter her å ler.. beklager å tydeligvis ha irritert halvparten av alle her inne, jeg legger meg flat. jeg satt ting veldig på spissen fordi jeg trodde de fleste ville forstå hva jeg mener.. beklager pingting og pjukset..!! dere har sikkert rett, jeg vet bare hva som virkelig funker for meg, og jeg har å som jeg har sagt fleeeeere ganger nå, aldri ment å påstå at man skal kutte karbohydrater. å hvis dere mener at man kan spise brød osv.. så værsågod:=) opp til hver enkelt uansett! trener man mye skal man fks ha/ eller kan ha mere karbohydrater. å det md kjendiser,husmødre osv.. pingting,.. det var bare et poeng jeg skulle få frem at det er blitt en veldig vanlig "diett" og livsstil over hele verden.. både du å pjukset vet sikkert veldig mye om alt dette, det tviler jeg ikke på.. så det var aldri meningen å provosere folk her.. selvom det klarte jeg lett. hehe.. *fnis*

Skrevet

da har jeg forresten fått meg en profil:) sånn at jeg kan fortsette å provosere folk, å at dere vet hvem dere skal provosere tilbake.. neijdaaaaa:) jeg legger meg helt flat som sagt. jeg hadde sikkert mye feil eller overdrev det jeg skrev, å jeg skrev ikke noe av det for å lage kvalme.. bare så det er sagt:) håper jeg er tilgitt med mine feil. hehe.. :)

Skrevet
Dette må være noe av det dummeste jeg har hørt. Det skal godt gjøres å få så mye kalorier ut av en salat uansett hva den inneholder. Det er det totale daglige kostholdet som avgjør om en går opp eller ned i vekt.

Sukkererter er forresten ikke veldig kaloririkt.

Eh, er det ikke innholdet som bestemmer kaloriene da?

Sukkererter er det ikke sa mye kalorier i, nei. Men avocado, feta og oliven har endel! Om man lager salat med 100 g avocado, 50 g oliven, 50 g feta (i olje), en kyllingfilet og litt andre groennsaker saa kan man lett komme opp i 700 kalorier. Helt greit for en god middag om man spiser lite ellers, men om man da begynner aa bruke mer feta/oliven/avocado, grillet kylling med skinn, dressing og saa videre saa kan det fort bli mye. Saa ja, det gaar an aa faa mye kalorier ut av en salat. :)

Skrevet
da har jeg forresten fått meg en profil:) sånn at jeg kan fortsette å provosere folk, å at dere vet hvem dere skal provosere tilbake..

Velkommen, det er det KG er til for! ;)

Skrevet

Trådstarter her

Takk for tilbakemeldinger :-)

Jeg spiser fortsatt salaten min med god samvittighet, i kombinasjon med andre sunne middager, selvfølgelig. Blir kjedelig med salat hver dag. Bruker ikke dressing på salaten, og ikke kylling med skinn. Så alt for mange kalorier kan det ikke være.

Skrevet

Men det som er interessant er jo hva du spiser resten av dagen? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...