Gå til innhold

Bor du i utlandet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I begynnelsen savnet jeg alt husker jeg, spesielt den livsstilen jeg hadde med å være mye utendørs.

Nå savner jeg makrell i tomat og norske,varme hus(bor i Storbritannia). Synes også at dusjene her er tragiske og savner en god, varm dusj med skikkelig trykk.

NRK ser jeg på nettet og ser kanskje mer på det enn på britisk tv (dårlig integrasjonsevne tydeligvis...), leser også aviser på nettet. Brunost får jeg faktisk kjøpt i en fransk delikatessebutikk her, så det savnet dekkes.

Merker at jeg savner UK når jeg er i Norge, blir ofte frustert over ting når jeg er hjemme som jeg tar for gitt her, f.eks utvalg i butikker, priser og generell toleranse. Synes også at nordmenn er uhyre uhøflige i forhold til her :fnise:

Da jeg bodde i Asia savnet jeg egentlig ingenting, sikkert fordi alt var så spennende og annerledes og den følelsen holdt seg helt til jeg flyttet hjem igjen.

Videoannonse
Annonse
Gjest _Leela_
Skrevet

Det jeg savnet var vel skummet melk, makrell i tomat, leverpostei, fisk som ikke var frityrstekt (var som regel det vi fikk i kantinen på jobb) og norske aviser. Men en del ble løst med ukentlige pakker fra mamma. Så mye rar norsk tv på nett fordi jeg savnet å høre norsk... Og så savnet jeg udubba tv og kinoer, men ble jo vant til det også (var jo god språktrening) + det var en engelsk kino i byen.

Ellers merket jeg at selv om folk var veldig åpne og høflige så var de mye vanskligere å komme ordentlig innpå. I tillegg ble jeg litt lei av de store forskjellen mellom arbeidere og ledere på jobben. Og så merket jeg at alt krevde litt ekstra, her i Norge er man jo vant til hvordan systemet funker, men der må man lære seg banksystemet, forsikringer, helse, utleierettigheter osv osv.

Men det er en del jeg savner fra landet jeg bodde i nå da jeg er tilbake i Norge, så det er pluss og minus med alle steder.

Gjest skoeska
Skrevet

Jeg har bodd 3 år i spania. Jeg reiste ned for å være der et år, men traff kjærligheten og ble visst plutselig 3 ;) I begynnelsen savnet jeg norsk tv, vann, brød.. og ikke mye mer! Jeg ville egentlig bort litt, og elsket å være i varmen hele tida, og å kunne sitte ute på terrassen til langt på natt i bare shorts og tskjorte om jeg ville. Det var helt fantastisk. Etter hvert, da jeg hadde lært meg språket, og blitt mer vant til både maten osv, savnet jeg faktisk ingenting hjemmefra. Altså kun familie og venner da..

Jeg forelsket meg stort i spania, og nå som jeg har flyttet tilbake til norge for en periode, savner jeg MYE derfra! Maten, folket, spansk tv (tro det eller ei!), været... ååhh alt! Etter endt utdannelse her i norge vil jeg tilbake! Håper det går som jeg vil! :)

Så jeg sier bare gled deg! Det er jo helt fantastisk å kunne få bo i et annet land hvis du er typen som liker varme sommernetter, åpne folk, god mat og drikke!

Skrevet

Jeg savner veldig lite, faktisk mye mindre enn jeg hadde trodd. Noen norske matvarer kanskje av og til, men ikke mer enn at jeg fint klarer meg uten og at det blir en hyggelig kuriosa som folk tar med fra Norge. Fenalår og makrell i tomat var uansett ikke noe jeg spiste hver dag i Norge heller. ;)

Forøvrig var det interessant å oppdage at det jeg hadde tenkt på som "typisk norsk" var fullt ut å finne i andre land, og at Norge nok ikke er verdens beste på alt.

Gjest Gjest_Mir_*
Skrevet

Jeg savner pølse i brød!

Jeg savner også mørkt sunt brød.

men det er vel egentlig det eneste.

Skrevet

Jeg savnet Oslo-marka, som er ganske enestående for terrengsykkel. Det er ikke mange stedene du har så flotte stier, med knauser, hårete røtter, skikkelig teknisk, i så kort avstand fra bykjernen. Ved siden av familie og venner, som vi ikke skulle nevne, er det marka jeg savner aller, aller mest, etter det kommer sjøen. Infrastrukturelt, så har byen jeg har bodd i, scoret langt høyere enn Oslo på Mercer, så det har ikke vært noe problem. Men det er klart, du finner nedkjørte steder i Europa også, som er direkte tilbakestående sammenliknet med Norge. Deler av Øst-Tyskland, Tsjekkia, Ungarn osv.

Skrevet

Jeg vil flytte til england, bor i Norge nå.

Jeg er egentlig ganske tilpassningsdyktig, men selvsagt kan man bli frustrert over å ikke få tak i noe som før har vært lett tiljengelig.

Jeg tror jeg ville savnet norsk kollektivtransport fordi jeg kjenner det her, norsk melk, TV! Ihvertfall mesteparten av det, norsk springvann uansett land-føler alt annet er skittent, og eh.. Norsk internett ! :sjarmor:

Gjest Tornado
Skrevet

Jeg studerer i den østligere delen av Europa. Det jeg savner mest er å kunne forstå språket ordentlig og kommunisere med de 'lokale'. Ellers savner jeg godt norskt grovbrød og sjøen!:)

Skrevet

Jeg bodde i Frankrike og det jeg savnet mest var desidert vannet i springen vi har her i Norge. Ikke noe problem med å drikke vann fra flasker, men man merket det så innmari godt på huden og ikke minst håret.. Hver gang jeg var innom i Norge virket vannet i springen her som en hårkur.

Ellers selvfølgelig Freia melkesjokolade, vanlig gulost, kaviar og sånne småting.

Språkmessig sett må jeg jo si at jeg innimellom savnet å bare kunne spørre i matbutikken når jeg lurte på noe.. Franskmenn er jo ikke akkurat så åpne for å svare de som ikke snakker 100% flytende fransk. Men det går fint det og :) Tror italienere er lettere å ha med å gjøre sånn sett.. er vel bare å veive armer og bein for alt det er verdt;)

Skrevet

Som mange har nevnt, norsk vann i springen og i dusjen. Haaret mitt blomstrer opp naar jeg vasker det hjemme i Norge. Norsk paalegg som makrell i tomat, kaviar og fiskepudding, fiskeboller og salt lakris er matvarer jeg savner. Savner ogsaa mine norske venninner. Foeler paa en maate at jeg ikke er helt mentalt paa boelgelengde med jentene her jeg bor. Jeg foeler paa en maate at norske jenter har beina mer paa jorda, tror jeg. Kan liksom ikke identifisere meg med jenter som venter paa mannen som skal gi dem en to karats diamant ring for deretter aa forsoerge dem mens de gaar og faar manikyr og pedikyr hver uke, for aa sette det litt paa spissen. Mens de fleste kvinnene her elsker aa trippe rundt i sine skyhoeye heler og shoppe i dyre foretninger, mens de poesnker ut hvilken diett fra et moteblad de skal foelge neste gang, liker jeg aa traske rundt i skauen med joggesko eller stoevler. Heldigvis liker mannen min ogsaa det!

Skrevet

Da jeg bodde i Storbritannia savnet jeg skikkelig Norsk brød, det du kunne kjøpe der var veldig ofte ganske jævlig. Videre geitost og Norsk leverpostei, kaviar og enkelte andre påleggstyper. Iblant snus. Dusjer med trykk i rørene, de elektriske pumpene som var montert på bortmot alle steder jeg var hadde gjerne dårlig trykk.

Skrevet

Norske matvarer savner jeg faktisk ikke i det hele tatt, syns det er mye bedre utvalg i butikkene - eneste måtte være at det kan være vanskelig å finne enkelte (litt særere) ting jeg pleier å bruke i Norge, som visse typer bønner, linfrøolje, soyafarse osv. Siden butikkpersonalet gjerne snakker (veldig) begrenset engelsk, og jeg snakker for lite av det aktuelle språket blir kommunikasjon ikke helt lett alltid. ;)

Og ja, og så liker jeg ikke varmtvannstanken, som er oppvarmet med gass! Litt redd den kommer til å gå i luften en dag ;)

Gjest VerdensmesterNorge?
Skrevet

PS: a propos vann. Jeg har studert i et europeisk land hvor vannkvaliteten var bedre enn i Norge.

Skrevet

Eg har budd i Portugal, då sakna eg: bøker eg kunne lese (lite utval på engelsk), vatn i springen, isolerte hus (bikkjekaldt om vinteren), norsk mangel på byråkrati (i forhold). Elles elska eg alt med Portugal, og saknar det masse! Har budd i Noreg i 9 mnd no, og flyttar til eit anna kontinent om 2 mnd, og er veldig glad for det.

Skrevet

Etter over 12 år i utlandet har jeg ganske nylig flyttet tilbake til Norge. Det første året savnet jeg pålegg og snop fra Norge, men man venner seg fort til å foretrekke det man får kjøpt der man bor tror jeg. Det skal jo noe til at man ikke finner noe man liker. Og så er det jo så berikende og spennende å prøve noe nytt.

Gjest snart emigrant
Skrevet

Takk til alle for mange gode og nyttige innlegg :)

Jeg har funnet flere ting i innleggene her som jeg ikke hadde tenkt på tidligere. Blant annet husker jeg nå at salt lakris (og med salmiakk... ) ikke er å finne i Italia. Og jeg er avhengig. * setter lakris på listen over ting jeg må ta med på flyttelasset *

Og det gode vannet i springen. Men ser at flere sier at det norske vannet er mye bedre til hårvask. Har aldri tenkt på det, men jeg liker håret mitt bedre i Italia enn her i Norge. Tror det er luftfuktigheten (?) I Norge har jeg ganske flatt og stritt hår, mens i Italia har jeg fine bølger i håret og mer volum.

I går traff jeg forresten en annen her i Oslo som også skal flytte til Italia - men dessverre blir vi ikke naboer....

Gjest Talula
Skrevet

Har bodd i et vesteuropeisk land i en periode. Jeg savnet egentlig bare norsk grovbrød og makrell i tomat. Springvannet i landet jeg bodde kunne fint drikkes og var ikke kloret, faktisk bedre vannkvalitet enn i Norge. Ble litt nervøs for gassoppvarmingen, alt gikk på gass - komfyr, oppvarming, varmtvann...litt redd for å gå i luften, men det gikk bra da ;) Ellers var faktisk mange ting bedre enn i Norge: f.eks kollektivtransport, offentlige fasiliteter/bygninger, utvalg i butikker, uteliv :)

Skrevet

Jeg har alltid savnet god melk når jeg har vært i utlandet over lengre perioder.

Gjest Italiener
Skrevet

Jeg bor i Italia, og har bodd her fast i 6 år, men har bodd utenlands i 10 år. Jeg savner vann fra springen og rømme. Rømme kan man nemlig ikke kjøpe her (man kan lage....men da må man planlegge).

Brød kan man jo faktisk lage selv da.

For å si det enkelt; med i kofferten etter Norgesbesøk:

Norvegiaost

Husman-knekkebrød

Ridderost

Skrevet

Da jeg bodde utenlands tror jeg det jeg savnet mest var poteter. :rødme: I det landet jeg bodde i brukte de poteter som en grønnsak, altså slik vi bruker gulerøtter o.l. til middag en gang i blant. Grovbrød var også høyt på listen over hva jeg savnet.

Ellers var det jo kjøttkaker og komle jeg savnet mest middags-wise.

Norsk TV savnet jeg ikke i det hele tatt, og etter å ha vært der en stund synes jeg det var merkelig når munnene til skuespillerne faktisk bevegde seg samtidig som stemmene. :fnise: Det eneste jeg ikke klarte å venne meg til som var dubbet var Friends. *grøss*

Jeg bodde midt inne i landet og havet var et stort savn. Jeg kan ennå huske, etter å ha vært sjø-isolert i et halvt år, hvor herlig det var å komme til kysten og kjenne lukten av saltvann og høre måkeskrikene. :hjerte: Det var den største overraskelsen egentlig. Tror det er noe i det, at man ikke vet hva man har før det er borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...