Gjest snart emigrant Skrevet 24. april 2009 #1 Skrevet 24. april 2009 Jeg vurderer å flytte til Sør-Europa i løpet av et par måneder. Prøver å forestille meg et nytt liv i et nytt land, men det er vanskelig å forestille seg hva jeg kommer til å savne..... Både maten (mangelen på matkultur) og været og deler av den norske kulturen ("se hvor mye vi kan drikke og brøle og drite oss ut hver fredag og lørdag....") kan jeg fint klare meg uten. Men er supernorsk når jeg ser 17.mai bilder og langrenn på TV. Tenker på savn av "dumme ting" som norsk TV (nytt på nytt hver fredag ), men i disse tider er det jo mulig å få med seg det meste via internett? Bor du i utlandet? Hva savner du (bortsett fra venner og familie....)?
Gjest snart emigrant Skrevet 24. april 2009 #2 Skrevet 24. april 2009 presisering: Dere som bor i Norge, men tenker på hva dere hadde savnet hvis dere hadde bodd i utlandet: jeg leser gjerne noen ord fra dere også :-)
Strix Skrevet 24. april 2009 #3 Skrevet 24. april 2009 (endret) Jeg har bodd i utlandet og da savnet jeg: Norsk leverpostei Makrell i tomat Norsk majones Norsk brød, grovt, men ikke stenhardt Ellers er melk noe som ikke alltid er så greit å få tak i. Ellers var det ikke så mye som jeg kommer på i farten. De har som regel et veldig godt utvalg i utlandet syns jeg. Nå tenkte jeg automatisk på mat... I noen land hadde jeg savnet norsk tv... Endret 24. april 2009 av Strix
Gjest snart emigrant Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 Jeg har bodd i utlandet og da savnet jeg: Norsk leverpostei Makrell i tomat Norsk majones Norsk brød, grovt, men ikke stenhardt Ellers er melk noe som ikke alltid er så greit å få tak i. Ellers var det ikke så mye som jeg kommer på i farten. De har som regel et veldig godt utvalg i utlandet syns jeg. Nå tenkte jeg automatisk på mat... I noen land hadde jeg savnet norsk tv... Takk, Strix! Jeg er ikke så veldig norsk i matveien, så klarer meg fint uten den norske maten - bortsett fra jordbær i juli og de fantastiske rekene. Men løser der kanskje med en liten tur nordover hver sommer. Julematen er jo mulig å bestille/få tilsendt (jeg overlever ikke uten pinnekjøtt på julaften). Håper at jeg kan se mye av norsk TV via internett (?) I landet jeg flytter til, er TV-kulturen vanskelig å forholde seg til. Mye lettkledde babes - og alt er dubbet.
Gjest Mea Culpa Skrevet 24. april 2009 #5 Skrevet 24. april 2009 Jeg har bodd i England i over to aar naa, og det jeg savner mest er naturen og det at det ikke er saa trangbodd i Norge. Men naa bor jeg i en del av England hvor folk stort nesten bor oppaa hverandre! Naar det gjelder mat er det vel egentlig ikke noe spesielt jeg savner. Jeg er noksaa altetende.
Gjest MåneSkygge Skrevet 24. april 2009 #6 Skrevet 24. april 2009 Da jeg bodde i utlandet savnet jeg mest av alt maten her. Syns ikke de har god mat i Hellas så jeg levde på prim, baconost og leverpostei som mamma sendte nedover.
Gjest snart emigrant Skrevet 24. april 2009 #7 Skrevet 24. april 2009 Jeg har bodd i England i over to aar naa, og det jeg savner mest er naturen og det at det ikke er saa trangbodd i Norge. Men naa bor jeg i en del av England hvor folk stort nesten bor oppaa hverandre! Naar det gjelder mat er det vel egentlig ikke noe spesielt jeg savner. Jeg er noksaa altetende. Jeg flytter til et land med fantastisk natur (Italia) - og flytter fra Oslo sentrum. Så tror den delen er ok. Jeg skal det første året bo i en liten landsby, og har vel omtrent samme antall kvadratmeter å boltre meg på der som her. Har akkurat fått en epost om at jeg kommer til å savne de kjølige sommerkveldene i Norge... Mulig det, men jeg klarer ikke helt å skjønne det nå. Elsker å sitte ute til langt på natt om sommeren når det er varmt. I hvertfall når jeg er på ferie... Men kanskje jeg kommer til å savne de lyse sommernettene i juni?
Guinevere Skrevet 24. april 2009 #8 Skrevet 24. april 2009 Jeg savner kanskje mest av alt å slippe å stå som sild i tønne på ethvert offentlig transportmiddel... Og så savner jeg norske aviser, norsk TV (men bruker internett for hva det er verdt), norsk standard (det meste er mer shabby her hvor jeg bor), og i det hele tatt følelsen av å være i mitt eget land. Ellers savner jeg Cheez Doodles, og ikke minst norsk vann fra springen!
Gjest snart emigrant Skrevet 24. april 2009 #9 Skrevet 24. april 2009 Jeg savner kanskje mest av alt å slippe å stå som sild i tønne på ethvert offentlig transportmiddel... Og så savner jeg norske aviser, norsk TV (men bruker internett for hva det er verdt), norsk standard (det meste er mer shabby her hvor jeg bor), og i det hele tatt følelsen av å være i mitt eget land. Ellers savner jeg Cheez Doodles, og ikke minst norsk vann fra springen! Å ja, har ikke tenkt på vannet! I bydelen jeg bor i Oslo er vannet superbra, og jeg drikker mye vann. Nå blir det kjipt kjøpevann.... Hvor bor du, Caron? Siden du skriver at det er "shabby"?
GodsChild Skrevet 24. april 2009 #10 Skrevet 24. april 2009 (endret) Da jeg bodde i USA savnet jeg norsk vann fra springen (baade aa drikke og i badekaret - jeg reagerte saann paa kloret i vannet at det ble med den ene gangen jeg badet), norsk kollektivtransport, leverpostei, kulturmelk, billig knekkebroed og grovt broed. Hadde nok savnet Jarldbergost ogsaa, hadde det ikke vaert for at de solgte den i butikken paa hjoernet Endret 24. april 2009 av GodsChild
Gjest snart emigrant Skrevet 24. april 2009 #11 Skrevet 24. april 2009 Da jeg bodde i USA savnet jeg norsk vann fra springen, norsk kollektivtransport, leverpostei, kulturmelk, billig knekkebroed og grovt broed. Hadde nok savnet Jarldbergost ogsaa, hadde det ikke vaert for at de solgte den i butikken paa hjoernet Enda en som savner vannet fra springen! Det er en av tingene jeg ikke har tenkt på....
La Luna Skrevet 24. april 2009 #12 Skrevet 24. april 2009 Norsk vann fra springen, norsk brød (selv om jeg ikke er superglad i det i Norge, så savner jeg det veldig nå), ordentlig pålegg, melkesjokolade, at det ikke er så mange mennesker (for her er det maaaange, og jeg bor i Oslo til vanlig, altså....), norsk tv, skummamelk.
Guinevere Skrevet 24. april 2009 #13 Skrevet 24. april 2009 Hvor bor du, Caron? Siden du skriver at det er "shabby"? Jeg bor i et vesteuropeisk land. Har ikke lyst til å være mer spesifikk enn det. Det er ikke kjempeshabby her, da, men jeg merker at det meste av bygninger og transportmidler er penere og bedre vedlikeholdt hjemme i Norge.
Gjest Mea Culpa Skrevet 24. april 2009 #14 Skrevet 24. april 2009 Jeg flytter til et land med fantastisk natur (Italia) - og flytter fra Oslo sentrum. Så tror den delen er ok. Jeg skal det første året bo i en liten landsby, og har vel omtrent samme antall kvadratmeter å boltre meg på der som her. Har akkurat fått en epost om at jeg kommer til å savne de kjølige sommerkveldene i Norge... Mulig det, men jeg klarer ikke helt å skjønne det nå. Elsker å sitte ute til langt på natt om sommeren når det er varmt. I hvertfall når jeg er på ferie... Men kanskje jeg kommer til å savne de lyse sommernettene i juni? Det hoeres flott ut. Blir rent misunnelig her jeg sitter.
Fluffie Skrevet 24. april 2009 #15 Skrevet 24. april 2009 Jeg bor i England og savner nork paalegg og vann fra springen. Og skikkelig grovbroed, grovbroedet her er stort sett nesten loff, synes jeg.
Gjest snart emigrant Skrevet 24. april 2009 #16 Skrevet 24. april 2009 Det hoeres flott ut. Blir rent misunnelig her jeg sitter. ja, alle vennene mine sier det samme. "wow, Italia, skulle ønske det var meg" osv. Men jeg prøver nå å forberede meg på at kanskje ikke alt blir så fantastisk som det jeg - og andre - kanskje tror.... Så jeg vil bruke de nærmeste 2 ukene på å forberede meg selv på at kanskje Norge blir et større savn enn det jeg trodde da jeg startet flytteplanene?
Gjest Frosk Skrevet 24. april 2009 #17 Skrevet 24. april 2009 (endret) Har bodd i utlandet før, og flytter snart igjen... Savner som flere har nevnt, å drikke vannet fra springen! Og så savner jeg fjell (!), liker å gå *oppover* når jeg går tur Dessuten, dit jeg flytter nå vet jeg at jeg kommer til å savne det vi nordmenn gjerne syns er "normal høflighet", som for eksempel at folk ikke slipper døren rett i trynet på den som går bak En av tingene jeg liker med å bo utenlands, er utvalget i matbutikkene! Edit: absurd formulering Endret 24. april 2009 av Frosk
Gjest Marlo Skrevet 24. april 2009 #18 Skrevet 24. april 2009 Norske kryssord! Men de kan bestilles, så intet problem. Ellers tror jeg det kommer ann på hvor man evnt flytter om hva man vil savne - iallefall for meg. Savner ikke noe som helst når jeg er i utlandet over tid (kommer til å flytte dit for godt da), men så er dette snakk om et sted som har samme fasiliteter som i Norge med tanke på helsevesenet, skolevesenet, jobb osv. Syns det er vanskeligere i andre land som ikke har et så godt system, hvor det er mye rot hos myndighetene og skal gjöre ting så vanskelig for oss brukere, samt at man må betale så mye for alt.
Guinevere Skrevet 24. april 2009 #19 Skrevet 24. april 2009 ja, alle vennene mine sier det samme. "wow, Italia, skulle ønske det var meg" osv. Men jeg prøver nå å forberede meg på at kanskje ikke alt blir så fantastisk som det jeg - og andre - kanskje tror.... Så jeg vil bruke de nærmeste 2 ukene på å forberede meg selv på at kanskje Norge blir et større savn enn det jeg trodde da jeg startet flytteplanene? Ja, det kan være lurt å være forberedt på at hjemlengselen kan bli større enn forventet. Det kan selvfølgelig hende at du stortrives fra første stund, men om du ikke gjør det, så er også det helt normalt. Det går seg som regel til etter hvert.
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 24. april 2009 #20 Skrevet 24. april 2009 Da jeg bodde i UK savnet jeg ikke så mye de første årene, men etter hvert savnet jeg vann fra springen, salt lakris og sjokolade. I tillegg til vennene mine. Det positive er at shoppingen og utelivet i UK er verdens beste, helt fantastisk!!!!!!!!! Det er litt mindre drama blant nordmenn, engelskmenn kan være rimelige spesielle og ikke så lett å komme innpå. Syns det var mye sosiale tragedier å forholde seg til der borte. Men, det var likevel verdt det Det kommer så klart helt an på hvor man drar og hva slags folk man møter. Å bo i utlandet er uansett en bra erfaring og man lærer å sette veldig pris på Norge!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå