Gå til innhold

Til alle ex-JV'er

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

"En vranglærer skal du tilrettevise en og to ganger før du viser ham bort."

Men dette handler jo ikke om de 70 år?

Gang nr. 2: I Jeremia 25:11 og 12 står det at de skulle trelle under Babylons konge i sytti år og landet skulle gjøres øde.(607 fvt)

(Parentesen om 607 fvt står vel neppe i Jeremia 25?)

I vers 12 står det: "’Og det skal skje når sytti år er fullbyrdet,’ lyder Jehovas utsagn, ’at jeg skal kreve Babylons konge og den nasjonen til regnskap". Betyr dette at de sytti år ble fullbyrdet før eller etter at Babylons konge ble krevd til regnskap? Når ble Babylons konge krevd til regnskap?

I 2.Krøn. 36:17 - 21 heter det:"Jehova lot kaldeerkongen dra i hærferd mot Juda.Sparte ingen.Rev ned Jerusalems mur.De som slapp unna sverdet førte han bort til Babylonia.Slik ble Herrens ord gjennom Jeremia oppfylt.Så lenge det lå øde hadde det ro - inntil sytti år var gått."

Jo, disse 70 år tok slutt da Babylon falt, jfr. at i vers 22 omtales Kyros. Som kjent var Kyros' rolle i dette å erobre Babylon (539, ikke 537). Forøvrig sier jo ikke disse versene at de 70 år begynner med bortførelsen, bare at de skulle være i Babylon til de 70 år var fullbyrdet. Bortførelsen kom jo som et resultat av opprøret mot Nebukadnesar, godt inne i perioden for babylonsk makt (2. Kongebok 25:2 forteller at beleiringen varte til Sidikias ellevte regjeringsår, og før den tid hadde altså Babylon hersket helt siden Jojakims dager).

Jeg fikk Ny Verden-oversettelsen fra et Jehovas vitne en gang. Jeg ser at 2. Krøn. 36:21 "for å fullbyrde sytti år" henviser til Sakarja 1:12. Når fant hendelsene i Sakarjas bok sted, ifølge tidslinjen bak i Ny Verden-oversettelsen?

Bla så om og les videre i Esra:"I det første året Kyros var konge i Persia (537 etter tiltredelsesåret) ble han tilskyndet av Jehova..sende ut kunngjøring..for at det ordet Jehova hadde talt gjennom profeten Jeremia skulle oppfylles."

Vel og bra at Kyros gjorde dette, og Jeremia skrev mange Herrens ord, bl.a. at jødene skulle være i Babylon helt til de skulle hentes hjem (Jer 27:22). Da var det åpenbart denne kunngjøringen han siktet til. Men Jeremia 27 nevner ikke de 70 år. Når skulle de 70 år ende, ifølge Jeremia? Ved jødenes hjemreise eller ved at Babylons konge ble krevd til regnskap?

[Endring: Retter et par trykkfeil.]

Endret av skoreim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gentle
At Babylon falt i 586 og ikke i 607 er en absurd påstand.Men heldigvis nytter det ikke bare å slenge rundt seg med påstander.Et vitne - Rolf Furuli som er dr. filol ved Universitetet i Oslo har nylig utgitt et tobindsverk om emnet.A) Den persiske kronologi og lengden av jødenes babyloniske fangenskap,og B) Assyrisk,Babylonsk og egyptisk kronologi.Les og lær! Men det ønsker dere vel ikke!

Jeg har ikke lest dette verket, så jeg kan ikke uttale meg om det.

I utgangspunktet er jeg skeptisk fordi det er i Furulis interesse å finne støtte for 607, noe som gjør at han ikke stiller nøytralt. (Du kunne kanskje ta en gjennomgang i din egen logikk, se f eks "tankefeil" her: http://no.wikipedia.org/wiki/Tankefeil)

Poenget er at jeg finner ingen nøytrale som har kompetanse på emnet som støtter 607.

Jeg har også tvil angående Furulis kompetanse på emnet, det han beviselig kan er språk, ikke kronologi eller historie.

Det at noen har doktorgrad i et emne, betyr ikke at denne personen er en autoritet på andre emner, gjør det vel? Dette er en kjent tankefeil.

"En professor sa...." Men er han professor i emnet han uttaler seg om?

Hvis ikke, veier ikke hans ord tyngre enn dine og mine.

Det hele er et spørsmål om pålitelig dokumentasjon.

Det betyr igjen at hvem-som-helst (også vinduspussere) kan få tyngde i et emne som han setter seg inn i, hvis kravet til dokumentasjon og metode er innfridd.

Det er også interessant at Vakttårnet regnet ut 1914 med tallet 606, det ble forandret da de oppdaget at de hadde gjort en regnefeil, nemlig at de regnet med år null. Da de oppdaget regnefeilen, ble tallet automatisk forandret til 607, selvsagt. Dette skjedde lenge etter 1914, noe som igjen beviser at det hele hviler på tilfeldigheter.

Det eneste virkelige beviset for at Jehovas vitner er utvalgt av Jehova for å være hans folk, er at Jehovas vitner forutsa året 1914 da 1 verdenskrig startet, over 30 år å forveien. Hvis man undersøker de virkelige forhold med et åpent sinn :-), finnes det ikke mye støtte for at en en slik virkelighetsoppfatning.

Men stå på, bror! :-)

Du gjør en god jobb i mine øyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...