Gå til innhold

regnes koraller for å være dyr eller planter?

Gjest Nina25

Anbefalte innlegg

Gjest Nina25

I forbindelse med en oppgave jeg skriver skulle jeg visst om koraller er dyr eller planter. Jeg har alltid trodd at dette regnes som planter, men etter et søk på internett hvor jeg finner mange betegnelser som "koralldyr" begynner jeg å lure på om jeg har misforstått? Håper det er noen kloke hoder her som kan oppklare dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forbindelse med en oppgave jeg skriver skulle jeg visst om koraller er dyr eller planter. Jeg har alltid trodd at dette regnes som planter, men etter et søk på internett hvor jeg finner mange betegnelser som "koralldyr" begynner jeg å lure på om jeg har misforstått? Håper det er noen kloke hoder her som kan oppklare dette :)

"koralldyr, Anthozoa. polyppdyrklasse. Med noen få unntak fastsittende dyr. De fleste danner ved knoppskyting kolonier som til dels kan bli meget store; slike kolonier kan dekke store områder av havbunnen, især i nærheten av kystene (se korallrev)."

Jeg er ingen guru, men det var et interessant spørsmål. Sitatet over er hentet fra snl.no, som har bidragytere innenfor de ulike fagmiljøene, altså ikke potensielle amatører slik som f.esks. Wikipedia.

Andre dyr i polyppdyrklassen er for øvrig anemoner og maneter. Det er faktisk nærere beslektet med sopp enn med planter viser det seg (rett nok fra potensielle amatører) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyr. Men langt de fleste tropiske gruntvannskorallene har inngått en symbiose med planter, og har også fotosyntese gjennom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...