Gjest Nina25 Skrevet 24. april 2009 #1 Del Skrevet 24. april 2009 I forbindelse med en oppgave jeg skriver skulle jeg visst om koraller er dyr eller planter. Jeg har alltid trodd at dette regnes som planter, men etter et søk på internett hvor jeg finner mange betegnelser som "koralldyr" begynner jeg å lure på om jeg har misforstått? Håper det er noen kloke hoder her som kan oppklare dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 24. april 2009 #2 Del Skrevet 24. april 2009 Det er dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snill Skrevet 24. april 2009 #3 Del Skrevet 24. april 2009 I forbindelse med en oppgave jeg skriver skulle jeg visst om koraller er dyr eller planter. Jeg har alltid trodd at dette regnes som planter, men etter et søk på internett hvor jeg finner mange betegnelser som "koralldyr" begynner jeg å lure på om jeg har misforstått? Håper det er noen kloke hoder her som kan oppklare dette "koralldyr, Anthozoa. polyppdyrklasse. Med noen få unntak fastsittende dyr. De fleste danner ved knoppskyting kolonier som til dels kan bli meget store; slike kolonier kan dekke store områder av havbunnen, især i nærheten av kystene (se korallrev)." Jeg er ingen guru, men det var et interessant spørsmål. Sitatet over er hentet fra snl.no, som har bidragytere innenfor de ulike fagmiljøene, altså ikke potensielle amatører slik som f.esks. Wikipedia. Andre dyr i polyppdyrklassen er for øvrig anemoner og maneter. Det er faktisk nærere beslektet med sopp enn med planter viser det seg (rett nok fra potensielle amatører) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 25. april 2009 #4 Del Skrevet 25. april 2009 Det er dyr. Men langt de fleste tropiske gruntvannskorallene har inngått en symbiose med planter, og har også fotosyntese gjennom dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå