Gjest Gjest_meg_* Skrevet 24. april 2009 #1 Skrevet 24. april 2009 Eksen min kontakter meg ofte og sender sms og mail. De få gangene jeg har tatt telefonen, har han truet meg og i dag truet han med å følge etter bilen min (hadde med en gammel dame). Da j eg endelig kom hjem, fikk jeg åndenød og det er så ille at jeg nesten ikke tør å gå utenrfor min egen dør.!!! Politiet var her da jeg var banket gul og bllå, men jeg anmeldte ikke. Jeg ringte de i dag, og rådet var fra den første jeg snakket med som var hyggelig at jeg aldri må verken svare på tlf eller mail. Like etter fikk jeg en ny trussel, og fikk da pratet med en annen betjent som mente at du har deg selv og takke osv. Jeg spurte etter hans navn og da la han på. Jeg trodde det var politiets oppgave å bure inn en voldelig mann, men han er en "klok mann!" og velkjent av politiet. De har aldri fått noe på han Må jeg bare pakke kofferten og flytte? Har andre vært i lign. situasjoner og hva gjorde dere? Jeg forstår jo at poltiet kommer når jeg (om) får en brå død, men det er ingen ønske fra min side. Er eksen min bare en som skremmer? Jeg har så lyst å ringe hah og be han holde seg langt unna, men hva hjelper det.
waco Skrevet 24. april 2009 #2 Skrevet 24. april 2009 Det der er skikkelig kjipern. Få deg en ny type.
Lovis Skrevet 24. april 2009 #3 Skrevet 24. april 2009 Ring krisesenteret i kommunen. Er det noen som vet hva du skal gjøre, er det i alle fall dem. Men jeg kan nok ikke se at du unngår å blande inn venner og familie. Du trenger all den støtte du kan få gjennom dette, for ikke å bryte helt sammen. Det er hjelp der ute. Lykke til!
waco Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 pass også på at du har lagt fortiden bak deg med ham, at det ikke er sånn at du skylder ham penger fra før eller noe sånn dritt som gjør at han får rett.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #5 Skrevet 24. april 2009 Ring krisesenteret i kommunen. Er det noen som vet hva du skal gjøre, er det i alle fall dem. Men jeg kan nok ikke se at du unngår å blande inn venner og familie. Du trenger all den støtte du kan få gjennom dette, for ikke å bryte helt sammen. Det er hjelp der ute. Lykke til! Støtter forslaget om å ringe krisesenteret. Synes også du skal anmelde det. Hvis han banker deg igjen MÅ du kontakte politiet med en gang. Og pass på å få dokumentert skadene. Krev at det blir tatt bilder av skadene. Det er ingen selvfølge at politi eller lege passer på bevissikringen. Jeg har dessverre selv opplevd mangelfull bevissikring. Hvis politiet mener at ditt liv eller helse er i fare kan du få voldsalarm. Siden dere ikke har barn sammen som han har samvær med, kan du også få besøksforbud. Ikke kontakt han. Ikke svar på mail el tlf. Ring politiet med en gang hvis du føler deg truet. Spar på truende sms og mail. Beviser er viktig. Hvis du anmelder og han ikke tilstår eller det er vitner til volden, blir saken sannsynligvis henlagt. Men jeg råder deg uansett til å anmelde. Det pleier å hjelpe. Og hvis det ikke hjelper så er det lettere å få personen dømt hvis det skjer igjen. Håper du snart får fred og føler deg trygg. *Klem*
Atea Skrevet 24. april 2009 #6 Skrevet 24. april 2009 Jeg er i samme båt, en eks som truer men kun når jeg tar telefonen. Eller kommer med trusler som er vanskelige å tyde f.eks. (har slettet de og vil ikke tenke tilbake...mener at det bare gir unødige vonde vibba, men der og da trenger man noen, og det er ofte ingen, ikke engang...man er alene med den frykten, og hvem vil ringe og grine i tlf og når man vet at til og med venninners menn er så redd min eks, at de (damene) har nektet de og dra når han har bråket her, og jeg forstår dem Jeg har jo en fortid og noen politimenn virker snille, mens andre virker som verre enn eksen. I dag er jeg ikke blitt plaget, men har ikke åpnet mailen. Når det ringer, skvetter jeg, ringer det på døra (er umulig å forklare, men jeg lever i angsthelvet som jeg aldri unner noen og jeg har angst fra før, sosial fobi, men dette tar kaka, kanskje jeg flytter. Det er umulig for andre å forstå.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #7 Skrevet 25. april 2009 (endret) Jeg satser nok heller på krisesenteret. Ja, det er forferdelig at ting skal være sånn. Man må virkelig ta tak i denne problemstillingen nå fra øverste hold. Men inntil myndighetene har funnet en måte å løse problemet på, så må man prøve å finne andre løsninger, via krisesenter, hemmelig adresse osv. Om man gjør seg selv til kriminell og mister framtida si, så har man latt drittsekken vinne ved å ta fra en livet som man kjenner det. Endret 25. april 2009 av vimse
Gjest hatrh Skrevet 25. april 2009 #8 Skrevet 25. april 2009 (endret) du må for all del ikke ringe han, og ikke svare på noen henvendelser. men det er lurt å spare på sms og evt mail du får av han for å bygge opp en evt sak. selv ville jeg både flyttet og byttet nummer(og så fått både hemmelig adresse og nummer selvsagt). det har noe med å være føre var, og jeg vet ikke om jeg hadde klart å trivdes i mitt eget hjem med den viten at en plagsom ekskjæreste visste hvor jeg bodde. du kan som andre her sier når som helst oppsøke krisesenteret, og overnatte der/bo der i en periode dersom du ønsker. kanskje du har en venn du kan bo hos litt? det med voldsalarm er jeg ikke sikker på om jeg hadde stolt utelukkende på, det er ikke lenge siden det gikk veldig galt for en jente jeg kjente til...... hun overlevde desverre ikke. nå er det jo ikke meningen å skremme deg, og det er slett ikke sikkert han egentlig er farlig - men det vet man jo aldri. selv ville jeg alltid vært føre var. det koster meg mye mindre å bytte bolig enn det gjør å leve i frykt. men det kommer jo selvsagt an på om man bor i bygd eller by... et uforbeholdent JA til omvendt voldsalarm! Endret 25. april 2009 av vimse
Gjest nobilian Skrevet 25. april 2009 #9 Skrevet 25. april 2009 Eksen min kontakter meg ofte og sender sms og mail. De få gangene jeg har tatt telefonen, har han truet meg og i dag truet han med å følge etter bilen min (hadde med en gammel dame). Da j eg endelig kom hjem, fikk jeg åndenød og det er så ille at jeg nesten ikke tør å gå utenrfor min egen dør.!!! Politiet var her da jeg var banket gul og bllå, men jeg anmeldte ikke. Jeg ringte de i dag, og rådet var fra den første jeg snakket med som var hyggelig at jeg aldri må verken svare på tlf eller mail. Like etter fikk jeg en ny trussel, og fikk da pratet med en annen betjent som mente at du har deg selv og takke osv. Jeg spurte etter hans navn og da la han på. Jeg trodde det var politiets oppgave å bure inn en voldelig mann, men han er en "klok mann!" og velkjent av politiet. De har aldri fått noe på han Må jeg bare pakke kofferten og flytte? Har andre vært i lign. situasjoner og hva gjorde dere? Jeg forstår jo at poltiet kommer når jeg (om) får en brå død, men det er ingen ønske fra min side. Er eksen min bare en som skremmer? Jeg har så lyst å ringe hah og be han holde seg langt unna, men hva hjelper det. *** Dette høres kanskje hardt ut, men ta deg sammen! Du vil ikke plage familie og venner. Jo, gjør det. Jo før jo heller. Du anmeldte ikke da politiet kom dengang. Gjør det nå om det ikke er for lenge siden. Du spør på nett hvem som kan hjelpe: Ingen av oss her inne kan hjelpe. De som kan er krisesenter pluss dem du ikke ber om hjelp; politi, familie og venner.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. april 2009 #11 Skrevet 25. april 2009 Krisesenteret kan gi god hjelp og veiledning. Jeg ville også tatt kontakt med politiet på nytt, ring på dagtid og be gjerne om å prate med en som har med voldssaker å gjøre. Jeg vil råde deg til å anmelde. Hvis du ikke ønsker å anmelde kan også politiet/jurist gi deg voldsalarm eller beslutte besøksforbud for han (dette kan inkludere både fysisk oppsøking av deg, kontakt pr telefon, SMS og mail etc). Lykke til !
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #12 Skrevet 25. april 2009 har hatt en voldelig eks før. jeg pakka kofferten mens han sov og flytta hjem til foreldrene mine. der følte jeg meg trygg. han ble bare værre og enda mer sinna hvis jeg svarte på truslene hans. det beste er å ikke svare, så vil han etterhvert gi opp. han kom opp i gården her på nattaen og snek seg rundt.. men alle i min familie viste om det her, så alle var på "alerten"! hadde eg flytta allene til et annet sted hadde jeg nok vært et evig vandrende nervevrak! så innvolver hele familien, jo flere dere er jo sterkere stilles dere MOT han. det værste du kan gjøre er å stå allene om det her mot han.. da skyr han ingen midler.. men han blir mer redd dersom du allierer deg med familien. da har han mye mer å frykte. og for all del flytt hjem inntil du er trygg igjen.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #13 Skrevet 25. april 2009 ha gjerne en sånn pepperspray i veska di også. du kan aldri ta for mange forhåndsregler med slike.
Gjest Gjest_Frida_* Skrevet 25. april 2009 #14 Skrevet 25. april 2009 Politiet var her da jeg var banket gul og bllå, men jeg anmeldte ikke. Det burde du absolutt ha gjort. Kanskje du kan bli flinkere til å anmelde i fremtiden?
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #15 Skrevet 25. april 2009 Enig med gjesten som foreslo pepperspray. De kan kjøpes for rett under tohundrelappen på superkul.no (jada jeg vet at det er fjortissbutikk men det bryr jeg meg ikke om)
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #16 Skrevet 25. april 2009 ha gjerne en sånn pepperspray i veska di også. du kan aldri ta for mange forhåndsregler med slike. Jeg har en forsvarsspray som gir blå farge på den som blir sprayet. Fargen er vanskelig å vaske bort. Hvis du blir banket opp og klarer å spraye han, er det vanskelig for han å nekte på at han har noe med det å gjøre, hvis politiet er raskt ute med å undersøke saken. Hvis du bruker en slik spray må du huske å klargjøre den slik at du ikke må styre med det i en krisesituasjon. Og du må ha den et sted du lett får tak i den. Du må også vurdere om bruk av spray kan gjøre han enda farligere. Hvis du ikke klarer å flykte er det bedre å "spille død" og være rolig til han er ferdig og trekker seg tilbake. Jeg pleide å legge meg helt rolig i fosterstilling og brukte armene til å beskytte hodet. Da tok det ikke så lang tid før han ga seg. Du må også vurdere om han kan roe seg hvis du går med på å ha sex med han. Jeg vet at det ikke er noe godt alternativ, men det er verre å bli drept eller alvorlig skadet enn å ha sex med han. Jeg brukte aldri sprayen.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #17 Skrevet 25. april 2009 En ting til. Du må vurdere om du setter andres liv i fare hvis du flytter inn til dem. Jeg kunne ikke flytte til foreldrene mine fordi han truet med å drepe moren min.
Gjest Funny Skrevet 25. april 2009 #18 Skrevet 25. april 2009 Ta kontakt med krisesenter. Jeg håper virkelig at du allerede har gjort det. Eksen din er en tikkende bombe. Det er ikke noe å lure på om han bare skremmer deg. De fleste kvinnene som er blitt tatt av dage av sine menn/ekser, opplevde at det hele startet med nettopp trusler. At noen politimenn ikke tar deg på alvor kommer dessverre ikke som noen overraskelse. Etter at en politimann drepte sin tidligere samboer i Tromsø januar i år, kom det fram at flere politimenn i Norge er voldelige mot sine partnere. Må du ringe politiet igjen, så si at du vil snakke med en kvinnelig betjent etter den avvisende reaksjonen du fikk sist, eller møt personlig opp på politistasjon og anmeld truslene. Sørg da for å få en kopi av den skriftlige anmeldelsen før du går. Du må for all del aldri finne på og møte eksen hvis han ber om det. ALDRI! Uansett hvor angrende han måtte fremstår. Psykopater bruker ofte anger som skalkeskjul for noe verre. Til og med det å ha med seg noen på et slikt avtalt møte, vil kunne få katastrofale følger for både deg og den som er med deg. Jeg råder deg til å fortelle om truslene og angsten til noen i familien som du stoler ekstra godt på, eller en nær venn/venninne. Skulle det oppstå rettsligeforhold mot din eks, så står du mye sterkere med familie og venner i ryggen. Dessuten kan du fortelle noen av dem hvor du til tider befinner deg. For skulle du bli skadet av eksen, så vet de hvor du var sist. Voldsalarm har flere ganger vist seg å ikke fungere som det skulle (politiet rykket ut til feil adresse osv.). Og Pepperspray beskytter deg dessverre ikke mot et skytevåpen for eksempel. Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men fordi det er realiteten. En psykopat vil aldri forstå at han ødelegger livet ditt. Å ødelegge livet ditt er hans misjon og visjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå