Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått anbefalninger om at jeg burde ta opp lån i banken for å betale studielånet mitt. Er dette gunstig? Trodde at lånekassen var den "beste" plassen å ha lån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det mest ideotiske rådet jeg noensinne har hørt.

Har du formue så for all del, nedbetal studielånet. Men ikke ta opp vanlig lån for å betale ned studielånet.

Studielånet har godt forsikringsmuligheter i forhold til betalingsutsettelse hvis man blir syk eller har lav inntekt, og blir man virkelig syk kan man få hele eller deler av lånet slettet.

I tillegg er lånet personlig, slik at om du skulle falle fra så blir lånet slettet. Det skjer ikke med andre lån.

Renten på studielånet er ikke alltid den beste, men sjelden at den er så fryktelig mye dårligere enn vanlig boliglånsrente.

Skrevet

dette må være det dårligste rådet jeg har hørt.

studielånet bruker på sikt alltid ha den beste renten, og har helt andre betingelser og muligheter(slette/delvis slette/utsettelse osv)

dette rådet er gitt enten av en veldig dårlig økonomisk rådgiver som ønsker å få deg til å ta opp lån i sin bank - eller en med veldig dårlig innsikt i økonomi.

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra banken at det siste lånet jeg burde betale ned, var studielånet. Betal all annen gjeld først, og ha lang betalingstid på studielånet.

Jeg var innom for å snakke om ekstra innbetalinger på f.eks. studielån.

Skrevet

Unnskyld meg, men når man har studielån kan man når som helst når man er fattig søke skjema "søknad om rentefritak og betingsutsettelse", - det kan man ikke med vanlig banklån!

Skrevet
Studielånet har godt forsikringsmuligheter i forhold til betalingsutsettelse hvis man blir syk eller har lav inntekt, og blir man virkelig syk kan man få hele eller deler av lånet slettet.

Dette er skikkelig gode argumenter..! Har faktisk bare sett på lånekasselånet (som jeg må begynne å betale ned om et års tid) som et bra lån sålenge man studerer men ikke etterpå.. Men dette er jo viktige ting!

I tillegg er lånet personlig, slik at om du skulle falle fra så blir lånet slettet. Det skjer ikke med andre lån.

Og dette enda viktigere!! :enig:

Så som Lovis sa, er det nok grunnen til at alle jeg kjenner har latt studilånet vaare og vaare... Huff. Jeg tror løsningen er å vinne i lotto jeg.. :lol:

Skrevet

Skjer det noe med deg som gjør deg ufør så sletter statens lånekasse hele lånet!

Skrevet (endret)
Så som Lovis sa, er det nok grunnen til at alle jeg kjenner har latt studilånet vaare og vaare... Huff. Jeg tror løsningen er å vinne i lotto jeg.. :lol:

Men det lønner seg å ha lån! Du kan trekke fra rentene på skatten. Har du ikke lån, forsvinner alt bare i skatt likevel.

(Selvsagt er det best å ha huslån framfor studielån, for med huslån betaler du i det minste ned på (såframt du ikke har avdragsfritt lån)) en eiendom som er en verdi.)

I en ideell verden har man ikke studielån i det hele tatt, men når man først har mulighet til å ta et slikt gunstig lån for å kunne studere uten å ha hundretusener på bok, er det flott at vi har Statens lånekasse for utdanning. (Selv om de er et mareritt å få tak i på telefon.)

Det jeg prøver å si er - ikke vær så redd for lån. Såframt du kan betale for deg, er det ikke bare et "sluk", det gir skattefordeler :)

Endret av Annikken
Skrevet
Men det lønner seg å ha lån! Du kan trekke fra rentene på skatten. Har du ikke lån, forsvinner alt bare i skatt likevel.

(Selvsagt er det best å ha huslån framfor studielån, for med huslån betaler du i det minste ned på (såframt du ikke har avdragsfritt lån)) en eiendom som er en verdi.)

Vel det kommer vel an på om man anser utdanning som verdifull også da.. :wink: Men det er mer håndfast verdi i et hus, det er sant!

I en ideell verden har man ikke studielån i det hele tatt, men når man først har mulighet til å ta et slikt gunstig lån for å kunne studere uten å ha hundretusener på bok, er det flott at vi har Statens lånekasse for utdanning. (Selv om de er et mareritt å få tak i på telefon.)

Ja, vi er veldig heldige som har muligheten til å låne penger til utdannelse! Det er helt sikkert!!

Det jeg prøver å si er - ikke vær så redd for lån. Såframt du kan betale for deg, er det ikke bare et "sluk", det gir skattefordeler :)

Skattefordeler ja.. Da vet jeg det også... Men lån er vel ikke gunstig uansett, siden man må bruke av lønnen til å betale ned på det, så tilsvarer det jo nesten skattefritaket og mere til ..!

Skrevet

Man får de samme skattefordelene på studielån som boliglån.

Skrevet

Blir du syk kan innbetalte renter gjøres om til avdrag. Jeg hadde to vanskelige graviditeter, og fikk gjort om de rentene til avdrag, lånet mitt minka med omtrent 15 tusen. Det kunne aldri ha skjedd med et anna lån en lånekassa. I tillegg har de som andre nevner veldig gode ordninger ved arbeidsledighet og veldig lav lønn.

Sjøl synes jeg ikke renta er avskrekkende høy, at de er treige med å både sette opp og ned, gjør avgjørelsen om å binde renta synes nå jeg.

Gjest fredinvest
Skrevet

Hei studielåns renta skal over tid være den aller beste. men de setter renta ut fra litt andre kriterier og mye senere en andre. renta vil derfor være 3-6mnd på etterskudd i for hold til andre banker. det som skjer når renta stuper sånn som nå er at lånekassen kommer litt ugunstig ut i en periode men når reten stiger igjen vil de komme ekstra gunstig ut:)

Skrevet
Har fått anbefalninger om at jeg burde ta opp lån i banken for å betale studielånet mitt. Er dette gunstig? Trodde at lånekassen var den "beste" plassen å ha lån?

Hvem i alle dager har gitt deg et slik råd? Det er i alle fall det reneste vrøvl!

(...)

Og dette er like mye vrøvl. Hvor i alle dager tar du dette fra. Det lønner seg IKKE å ha lån fremfor å betale det ned, skattefradrag eller ikke. Rentene koster deg langt mer enn hva f.eks. formueskatten koster deg.

Gjest fredinvest
Skrevet

Trenger ikke å være helt på trynet at det lønner seg å ha lån eks

Lån Rente 5% Inflasjon 2,5% Skattefradrag Lånekostnad

1000000 50000 25000 14000 11000

faktisk lånekostnad er kun 1,1%

historisk sett har det flere ganger lønt seg å ha lån. men nei det gjør i utgangspunktet ikke det nå nei.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Studielån er det billigste og mest fordelaktige lånet man kan ha. Å bytte dette ut med et forbrukslån i bank er et veldig dårlig råd. Jeg kunne tenke meg å vite mer om hva dette rådet går ut på - betingelser, hvorfor rådet blir gitt.

Ja det er dyrt å betale ned på gjeld, så det beste man gjør er å prioritere gjelden slik at man betaler ned det dyreste og minst gunstige betingelsesmessig først og deretter alt annet. Studielån er ikke det man bør prioritere fremfor annen gjeld, med mindre man sitter med en stor slump penger og kan bli kvitt hele studielånet og sitte igjen med kun boliglån.

Skrevet
Studielån er ikke det man bør prioritere fremfor annen gjeld, med mindre man sitter med en stor slump penger og kan bli kvitt hele studielånet og sitte igjen med kun boliglån.

Her er jeg uenig, jeg ville heller brukt slumpen med penger til å sitte med mindre boliglån, og betalt ned studielånet helt til slutt. Nettop av de grunnene nevnt over.

Skrevet (endret)
Og dette er like mye vrøvl. Hvor i alle dager tar du dette fra. Det lønner seg IKKE å ha lån fremfor å betale det ned, skattefradrag eller ikke. Rentene koster deg langt mer enn hva f.eks. formueskatten koster deg.

Selvfølgelig gjelder dette studielån.

Det jeg prøvde å si, er at det noen ganger faktisk lønner seg i lengden å ha lån, som f.eks. huslån, om man har penger til å betale renter OG avdrag. Da nedbetaler man en eiendom, som er en verdi (såframt den er selgbar videre). Om du mener DET er vrøvl så er hvertfall du langt på jordet.

Hensikten var å si at "gjeld trenger ikke bare være dårlig". (Hvem har to millioner i cash liksom?) Men det var kanskje litt rotete forklart. (En annen ting, "lønne seg" og "lønne seg". Studielånet er et bra lån, og om alternativet til å ta opp studielån er å ikke ta utdannelse og få en dårligere betalt jobb, "lønner det seg" å ta opp studielån. Men som sagt. Rotete forklart.)

Endret av Annikken
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Her er jeg uenig, jeg ville heller brukt slumpen med penger til å sitte med mindre boliglån, og betalt ned studielånet helt til slutt. Nettop av de grunnene nevnt over.

Det kommer vel an på hvor stor den slumpen med penger er. Det er soleklart at jeg aldri ville anbefalt noen å ha 0 i studiegjeld og 100 % boligfinansiering f.eks.

Skrevet
Skjer det noe med deg som gjør deg ufør så sletter statens lånekasse hele lånet!

det stemmer vel ikke helt.

man kan søke, men det kan bli enten reduksjon eller full slette om man får gjennomslag.

Skrevet
det stemmer vel ikke helt.

man kan søke, men det kan bli enten reduksjon eller full slette om man får gjennomslag.

Blir man mer enn 50% ufør eller dør skal lånet slettes. Blir man mindre enn 50% ufør kan man vel søke om en tilsvarende reduksjon av lånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...