Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror du de er særlig villige til det når man ikke er i noen krisesituasjon og klarer minstebeløpene hver måned? Er jo bare å spørre dem, men jeg syns det er litt flaut å innrømme mine gamle synder..... har en kredittgjeld på rundt 40 000 delt på to kredittkort som nå er klippet i stykker. Kan nesten ikke vente med å få ned den gjelden, og nå som vinteren er over får jeg straks mulighet til å betale mer enn minstebeløpene.

Er jo min egen skyld og dumhet, men jeg får fysisk vondt omtrent når jeg ser de rentene som påløper hver måned. Derfor kunne jeg godt tenke meg å ta opp et nytt lån i lokalbanken til mindre rente og betale den ut. Har ganske bra kundeforhold i den banken, men vet ikk hvordan de stiller seg til kreditt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bankene er ikke spesielt glad i å refinansiere forbruksgjeld, men har du god sikkerhet og god likviditet er det mulig. Har du bolig som banken kan ta pant i, og har du i tilfelle nok ledig sikkerhet i denne til å bake inn forbruksgjelden din?

Skrevet

Nei, jeg eier intet annet enn en bil, og den er ikke så mye verdt.

Har hatt lån i banken tidligere, refinansierte et billån og studielån, hvor bestemoren min stilte leiligheten sin som sikkerhet. Betalte det ned på no time, og da jeg et par år senere ba om lån til et depositum på et hus jeg skulle leie, fikk jeg det på minuttet uten noe om og men. Dette er også betalt ned.

Skrevet

Får du fremdeles bruke din bestemors leilighet som sikkerhet, og ellers har god økonomi, vil du nok få lån. Skal du refinansiere forbruksgjelden bør du si opp kredittkortene etterpå (holder ikke bare å klippe de. Du må sende de inn sammen med en oppsigelse). Sørg for at du ikke faller for fristelsen til å bruke kredittkort til forbruk igjen. Da er det slett ikke sikkeert banken er like velvillig lenger. Gjentatte refinansieringer av kortsiktig gjeld er også negativt den dagen du ønsker å kjøpe deg en bolig. Historikken banken har på deg vil jo vise at du har hatt et høyt forbruk, noe som kan gjøre at du får mindre i lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...