Gjest Tasty Skrevet 24. april 2009 #1 Skrevet 24. april 2009 Hvis man f.eks. forbrenner 2600 kcal uten å trene, hvor mye skal man da øke kaloriene hvis man begynner å jogge 3 ganger i uken og forbrenner 300 kcal hver gang? Takk.
hjema Skrevet 24. april 2009 #2 Skrevet 24. april 2009 Må vel øke med 300kcal da vel? Det er jo ingen fasit, men så lenge du spiser når du er sulten og stopper når du er mett, så er det egentlig ikke så viktig å tenke på om det blir akkurat på kcal riktig vel...
Stellia Skrevet 24. april 2009 #3 Skrevet 24. april 2009 Bruker du pulsklokke for å kartlegge hvor mye du forbrenner på joggeturen? I såfall, pulsklokka tar også med basalforbrenningen (2600 kcal. (!), i ditt tilfelle). Det betyr dersom du forbrenner 300 kcal. på 1 time, vil det si at at du har forbrent 191,67 kcal. ekstra, og altså ikke 300 kcal. Utregning: 2600/24 timer = 108,3 300 - 108,3 = 191,67 Bare for å være nøyaktig.
Gjest Tasty Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 Okei, tusen takk! Også en annen ting; hvor mye øker forbenningen ettr du har trent?
Stellia Skrevet 24. april 2009 #5 Skrevet 24. april 2009 Ikke nevneverdig. Spørs hvor høy puls du har hatt, men forbrenningen faller tilbake til normalt etter ca. 5 - 10 min.
Pityriasis Skrevet 24. april 2009 #6 Skrevet 24. april 2009 Ikke nevneverdig. Spørs hvor høy puls du har hatt, men forbrenningen faller tilbake til normalt etter ca. 5 - 10 min. Ikke helt enig her. Du bør sjekke hvordan pulsklokka di regner kcal, noen tar med basalforbrenningen, andre ikke. Min gjør bl.a. ikke det. Om du forbrenner bare 300 kcal på en joggetur, kan det høres ut som at det er utenom basalforbrenningen, men spørs jo litt hvor lenge og raskt du jogger og hvor stor du er. Ved jogging/kondisjonstrening økes forbrenningen så og si bare NÅR du trener. Det er likevel en liten økning i timene etter fordi kroppen jobber med å produsere byggesteinene som er brukt opp under treningsøkten. Ved styrketrening derimot er denne brøken litt annerledes, og forbrenningen er mer betydelig økt i timer etter økten - dog, du forbrenner mindre underveis. For vanlige mennesker er det ikke nødvendig å gå og regne på slike ting. Skal du ned i vekt kan det være nyttig å f.eks bruke en kalkulator (Somebody.no er bra!) eller føre litt regnskap over inn og ut. Ellers er det en grei regel å spise til en er mett og spise seg mett på sunn mat. Da har kroppen en forbløffende evne til å holde inn-kcal meget lik ut-kcal og dermed en stabil vekt. :-)
Gjest Tasty Skrevet 24. april 2009 #7 Skrevet 24. april 2009 Tusen takk for et langt svar! :D Jeg har en Polar F11, vet noen om den måler med basalen?
Pityriasis Skrevet 24. april 2009 #8 Skrevet 24. april 2009 Polar F11 viser etter hva jeg kan lese forbrente kcal pga puls over hvile/normalpuls. Da kommer basalforbrenningen i tillegg, og du bør legge til hele kcalantallet til ditt daglige kcalforbruk. :-)
Gjest Tasty Skrevet 24. april 2009 #9 Skrevet 24. april 2009 Altså hvis jeg forbenner 300 kcal på en treningsøkt, og jeg forbrenner 2600 uten trening, så skal jeg plusse 300 på 2600? Tusen millioner takk for hjelpen! Du er en knupp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå