Gå til innhold

Får kattunge i morgen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Hei!

Jeg har lest en del her inne om noen som hevder man kan oppdra en katt, og andre sier dette ikke går.

Jeg har tidligere hatt katt, og den var ikke så veldig sosial, og satt aldri på fanget eller kunne aldri ligge på folk for å sove og sånt. Den kom gjerne bort og ville ha klapp og kunne ligge ved siden av meg, men ikke altfor nærme.

Jeg får en kattunge i morgen, gutt, og jeg ønsker å gjøre alt for at den skal være en sosial og kosete katt som vil kose med mamma! =)

Det kommer kanskje an på kattens personlighet, men jeg håper virkelig det vil bli en som ønsker å komme til meg, på fanget, og at det ikke er noe farlig å sove på meg osv...

Har dere noen tips ? har kikket mye på nett men jeg har ikke funnet så mye her.

Jeg har lest at man første dagen la katten gjøre hva den vil. Sitter den under sofaen så sitter den der, og da bør man bruke stemmen mye og legge seg ned på gulvet slik at den blir vant til deg , men ikke løfte på den osv, og det forstår jeg jo.

Ønsker meg sånn en kosekatt! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du er kommet så langt at du har funnet et kull du vil ha unge fra og den kommer i morgen, så er det bare å la det stå til tror jeg. Det er ikke voldsomt mye du kan gjøre for å få en kosete katt, for enten er den kontaktsøkende og sosial eller så er den det ikke.

Eneste tipset jeg har er å være så mye sammen med kattungen som mulig. Hver dag, hver ledige stund fra morgen til kveld om du kan. Ta den med deg i senga når du legger deg, lek med den, gi godbiter og klø den under haka :)

Jeg brukte veldig mye tid på kattungen vår, og han ble kosete til tusen. Skulle vi bort på middag var han med, og mannen min har hatt han med på jobben mange ganger. Å investere tid og omsorg i katten er det eneste man kan gjøre tror jeg.

Skrevet

Det kommer mest an på kattens personlighet. Jeg har hatt fire katter som jeg har hatt fra de er helt små, og behandlet de omtrent helt likt, og de er helt forskjellige når det gjelder kos. Noen vil helst bare kose på avstand, mens andre tråkker rundt på fanget hele tiden. Det beste man kan gjøre er å danne seg ett inntrykk når en plukker ut kattungen. Velger man kattunge mellom 8 og 12 uker kan man se hvilke som er kosete, og hvem av dem du har best kjemi med. Kjemi har også mye å si, noen av kattene mine koser nesten bare med meg, mens de andre helst går til samboren min.

Skrevet

Gratulerer med pus. :)

Som de andre sier over her: Masse kos, oppmerksomhet og kjærlighet bidrar til at du får en kosete katt, men for å få en trygg katt er det viktig å respektere dens grenser og.

Å holde den fast på fanget, løfte den i tide og utide når den kanskje ikke ønsker det o.s.v gjør bare katten utrygg, og det kan faktisk virke mot sin hensikt. Siden det er en kattunge du får i hus, er også lek utrolig viktig for å knytte bånd mellom dere.

Bruk også stemmen din mye.

Det er riktig som du sier at når den kommer, må den få bruke den tiden den trenger på å gjøre seg kjent i sitt nye hjem. Jeg har hatt katter som har ligget under sofaen i 2 dager, og katter som har flydd høyt og lavt så og si fra de kom inn døren, så det er så forskjellig.

Snakk masse med den, vis den do (grafse litt i sanden, så skjønner den tegninga), matskål o.l, etter en stund, så den vet hva som er "dens".

Lykke til!

Skrevet

Det aller beste hadde jo vært å skaffe seg en voksen katt som du visste var kosete;) Hos dyrebeskyttelsen er det mange å velge i. Har selv opplevd en katt, som var helt utrolig kosete. Den hoppet opp på fanget med en gang du satte deg, og rullet rundt på fanget og malte høyt:)

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Ja jeg argumenterte veldig for å ha en voksen katt , men samboer sa : kattunge, eller ingen katt. Så det ble ikke gjennomslag for mine meninger! men men!

Skal dra å hente den om 20 minutter... gleder meg =)

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Hallo!

Vi hentet den på lørdag, og den har ikke gjemt seg eller noe et eneste sekund! Den er kjempesosial og liker å sove på oss, og kose hele tiden! Veldig kontakt og varmesøkende virker det som : ) Går på do og alt er fint.

Har sovet 2 netter med oss i sengen uten å lage bråk, har våknet til et en klaps eller 2 på kinnet men han er så flink atte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...