Gå til innhold

skal prøve å finne meg leilighet som er ikke lytt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er desperat her, må seriøst komme meg vekk ifra her jeg bor. er så utrolig lei av å være her nå at jeg kreperer. føler at det drar ut livskraften min, energien min og i det hele tatt viljen min til å orke noe. eller å få lyst til noe. :( er bare så lei av hvordan det er. lytte greier. men så hører jeg også at så og si alle leiligheter er lytte? så hva bør jeg gjøre? hvilke leiligheter er ikke særlig lytte liksom? eller at all i det hele tatt? hehe. for jeg vil gjerne flytte. og ihvert fall til et sted der det er minst mulig lytt. for sånn det er nå takler jeg ikke. flytta hit for snart to måneder siden og vil vekk allerede! væh. hva bør jeg se etter på finn.no liksom? mur eller hva? noen som vet? eller har noen gode tips på lager der? please, please, please.

Videoannonse
Annonse
Gjest FredMur
Skrevet

Hei ikke så enkelt det der.

Det som er helt sikkert er at det har blitt strenger og stregere krav til dette gjennom plan og byggnings loven og byggeforskriftene. så ut i fra det så nyere jo bedre. men hybler og leiligheter som har kommet til i rimelig nye hus kan fremdeles være dårlig lydisolert om det ikke er byggd som flere boenheter.

Første bud for å få noe lyd tett er at det er luft tett.

Andre bud er at jo mer vekt jo mer lyd absorberes(hjelper lite om ikke første bud er oppfylt)

Tredje bud er at flere adskilte konstruksjoner er mye bedre enn en.

Om klang er et problem hjelper det med grovstruktur på vegger, og mest mulig stoff gardiner sofa ol.

Er ikke noe ekspert bare murer men mener det er sånn det fungerer i all enkelhet.

Skrevet

Jeg bodde en svært lytt gammel bygårdsleilighet tidligere. Nå bor jeg i et moderne bygg hvor hver leilighet er som en betongcelle. Helt genialt, jeg hører ingenting med mindre noen borer i veggene (og det er jo ikke ofte).

Gjest fredmur
Skrevet

Vi bor i blokk fra 73 og vi har aldri naboene og vi har aldri fått klage enda vi har testa anlegget på narspiel flereganger. eller vi hørte naboene før ytterdørene ble byttet i branndører.

Skrevet

Min erfaring fra Oslo er i hvert fall som følger: Gamle bygårder som ikke er totalrenovert i nyere tid = Lytt, i større eller mindre grad. Nyere bygårder (dvs fra ca 1930 og framover) = lite lytt. Har bodd både i et bygg fra 30-tallet og et fra 50-tallet, og begge deler så ut til å være bygget for å tåle bomber. Tykke, solide vegger, og veldig lite støy fra naboer. Her jeg bor nå har jeg faktisk ikke hørt musikk eller stemmer fra naboene i det hele tatt, de må fram med slagdrillen før jeg kan høre noe som helst.

Skrevet

Jeg ville satset på nybygg. Vi bor slik nå, og det er som Ciara sier; hver leilighet er en betongcelle, vi hører ingenting til naboene -det er så herlig!

Har vokst opp i gammel bygård fra slutten av 1800-tallet og bodd senere i bygård bygd på 1940-tallet. Begge steder var svært lytte -av typen du hørte samtaler gjennom veggen/ fra leiligheten over, klirring i tallerkner, toalettflushing osv. Det plaget meg ikke da jeg vokste opp, jeg var jo så vant til det, men nå, når jeg er hjemme hos foreldrene mine, så fatter jeg ikke at de orker! :)

.....samtidig synes jeg gamle bygårder har en utrolig sjarm som nybygg ikke har. Drømmeleiligheten er en gammel byleilighet med høyt under taket, rosetter og stukkatur OG lydisolert! (dream on, sier min mann..)

Lykke til, håper du finner et sted som er mindre lytt.

-melona :)

Skrevet

jeg ville også ha satset på et nybygg. Når et hus først er lytt, er det veldig vanskelig å få det ordentlig lydisolert.

Og som gjest over her sa, så har flatemassen veldig mye å si. Tunge konstruksjoner lydisolerer mye bedre enn lette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...