Mara Skrevet 18. april 2002 #1 Skrevet 18. april 2002 Nå nærmer 17.mai seg med raske skritt og det er tid for bunad.---Eller er det ikke det?! Jeg har alltid brukt min bunad hver enesete 17.mai.(fikk til konfen for over 20 år siden), men mine venninner som også har, står over og bruker "vanlige" klær. Er det også blitt en motesak?? Hva mener dere? Jeg bruker den i barnedåp,i bryllup (skifter etter middag) og ellers anledninger hvor bunad kan brukes. Er det derfor jeg har merket at skjorta mi er blitt slitt og må kjøpe ny snart? Har jeg brukt den for mye? Kanskje DU som ikke bruker bunad og har en skjorte som er blitt for liten/for stor, kan selge den til meg!! Hadde vært moro å høre andres mening om bunadbruk. 12
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2002 #2 Skrevet 18. april 2002 Hei! Enig med deg! Bunad er et fantastisk flott plagg som aldri går av moten! Når man først har den, hvorfor ikke bruke den da?? Man slipper å tenke og ikke minst bruke masse penger på alternative klær å ha på seg. Man skal være stolt av den, og 17. mai synest jeg er en litt nasjonalromantisk dag der bunaden passer ekstra godt..... Jeg er nå 27 år og fikk også min til konfen. Fikk meg ny skjorte i fjor, og ja, de blir faktisk slitt med åra.... Lykke til og kos deg med den flotte bunaden din på 17. mai!!
Anglofil Skrevet 18. april 2002 #3 Skrevet 18. april 2002 Hei hei... Jeg er 15 år,fikk vest-oppland bunad til konfirmasjonen min,av bestefar..Det var jeg selv som ville ha den og jeg kommer til å bære den stolt på 17.mai...Et slikt flott plagg har ikke noe i skapet å gjøre på en slik historisk og høytidelig dag...Dessuten har jo Norge bursdag!Jeg kommer uansett å gå med den,samme hvilket vær,jeg har jo bunadsparaply,cape og hatt..hehe...Gleder meg.. Klemz fra meg..! 12
ElleVille Skrevet 18. april 2002 #4 Skrevet 18. april 2002 Synes det er litt sjarm med bunad, jeg. Har arvet min, og synes av den grunn det er litt koselig å ha ihvertfall èn dag i året å bruke den på. Jeg er ikke kjempefan av plagget ellers - foretrekker å pynte meg i kjole el. i bryllup, til jul og slikt, men på 17. mai er det helt OK. 12
Tusenfryd Skrevet 19. april 2002 #5 Skrevet 19. april 2002 Jeg bruker min bunad/drakt hver 17. mai, i konfirmasjoner og barnedåper. Har også brukt den i bryllup naturligvis, men nå har jeg noen skikkelig flotte selskapsklær designet spesielt til meg, så da blir det mest det. Min mann bruker også bunad i tilsvarende anledninger og jeg synes det er en flott og stolt tradisjon.12
Dahlia Skrevet 19. april 2002 #6 Skrevet 19. april 2002 Jeg har Målselv bunad.. og har arvet den etter mamma... den er 25 år og jeg behandler den som en kjær skatt... som brukes i bryllup, 17. mai og andre store festlige tilstelninger
Mara Skrevet 19. april 2002 Forfatter #7 Skrevet 19. april 2002 Flott jenter!! Syns det er koselig å se at de helt unge også bruker bunad. Det var en periode hvor f.eks. jentene ikke ville ha bunad til konfirmasjon. Jeg kommer fra Nordland (bor i Oslo)og min mann fra Møre. Han har ikke bunad, men vil gjerne ha. Må se å få ordnet det snart. Da blir det bunad i år også!! Jeg føler meg veldig fin når jeg får på meg bunad og alt tilbehør. Det gjør sikkert dere også. =Mara=12
Amarone Skrevet 19. april 2002 #8 Skrevet 19. april 2002 Jeg fikk min Sunnmørsbunad til konfirmasjonen. Jeg pleide å bruke den før da jeg bodde i hjembyen min, men nå har jeg ikke brukt den på noen år. Jeg har ikke plass til den i skapet, og å dra hjem og hente den før 17. mai blir for mye pes. Ellers ville jeg ha brukt den! Amarone
Hedda-78 Skrevet 19. april 2002 #9 Skrevet 19. april 2002 Eg har også Sunnmørsbunad, og det har aldri fallt meg inn å bruke noko anna 17. mai. Den heng her i skapet i Finnmark, og eg gledar meg til å bruke den snart. Her oppe er det ganske mange av sameslekt som ikkje "oppfører" seg som samar til vanleg, men 17. mai er det mange flotte kofter å sjå! Kjempefint!12
Anette Skrevet 22. april 2002 #10 Skrevet 22. april 2002 Heisann! Jeg er 24 år, og synes det er flott med bunad! Skal faktisk hente min nye Vest Agder-bunad på Husfliden i Mandal neste helg!! Gleder meg veldig.... Mormor har brodert, mens Husfliden har gjort resten. Kjempekoselig minne å ha senere i livet. I slutten av juni skal jeg og min samboer i bryllup, og jeg har lest her at det er mange som skifter fra bunad til penkjole etter kirken/ middagen. Er dette vanlig? Jeg har så lyst til å gå med bunaden min hele dagen, nå som jeg endelig har fått den! Anette
Lula Skrevet 22. april 2002 #11 Skrevet 22. april 2002 Jeg arvet bunaden min etter mamma da hun døde. Hun har selv sydd hvert eneste sting for hånd, og det er med stolthet og glede jeg bærer den 12
Gjest sexysadie Skrevet 22. april 2002 #12 Skrevet 22. april 2002 Bunader er bare til for å minne folk på hvor slanke og smekre man en gang var..... Tortur kalles d!
ElleVille Skrevet 22. april 2002 #13 Skrevet 22. april 2002 Ja sexysadie, eller for å vise hvor tjukk det er mulig å se ut uten å legge på seg ett gram! Men jeg kan tåle det en gang i året 12
yes Skrevet 23. april 2002 #14 Skrevet 23. april 2002 Mamma sydde hardangerbunad til oss jenten, og jeg bruker den så ofte jeg kan. Bunad er jo bare kjempeflott.12
HMSP Skrevet 23. april 2002 #15 Skrevet 23. april 2002 Anette: du spør om det er vanlig å skifte. Jeg kan bare si at jeg skifter ikke. Selv i et bryllup jeg var i hvor alle skiftet ble jeg gående i bunad ;- . Jeg elsker min nordmørs bunad. Jeg er 3de generasjon på den så den begynner å bli litt slitt. Jeg har måttet ta noen små reparasjoner, men den er utrolig godt holdt likevel. Men så bruker jeg også bunaden ratt 4-5 ganger i løpet av et år hvis det passer seg slik da. 17.mai, julaften, nyttårsaften + bryllup, barnedåp etc. Kos dere på 17.mai alle sammen!12
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2002 #16 Skrevet 23. april 2002 Har dere hørt om å rette litt på bunaden da?? Er så lei av å høre på alle som sier at det er noe galt med klesskapet deres....klærne bare krymper der.... Jeg har for et år siden fått rettet på min bunad som jeg fikk til konfirmasjonen min. Jeg måtte sy den ut i bryst-partiet og "senke livet", slik er det. Kvinnekroppen forandrer seg som regel på 17 år, det tar jeg som helt naturlig! Selvsagt er det også en påminnelse til mange om at man har vært litt slankere da....noen bør kanskje ta det som et hint...?? Men å klage over dette år etter år, da er det på tide å sy bunaden ut i stedet for!! Ønsker alle en fin 17.mai!!!
HappyGirl Skrevet 21. mai 2002 #17 Skrevet 21. mai 2002 Bunad er et "must" på 17.mai og i konfirmasjoner! Jeg er selv "bare" 20 år, men synes bunad er en fantastisk drakt; til begge kjønn. Jeg fikk, som mange andre, min bundad til konfirmasjon av mine foreldre, hvor oldemor har brodert alt på den. Jeg var også i en konfirmasjon i vår, hvor 1 dame var den dame var den eneste av de kvinnelige som ikke hadde bundad, og hun ville helst gjemme seg! Bunaden er så klart ikke det likeste å gå i, den er tung, stikker og er skikkelig varm i godvær, men jeg kommer aldri til å droppe den i anledninger der det er vanlig å bruke den! Hverdagsklær på 17. mai tar seg ikke pent ut!!
SunAndMoon Skrevet 19. april 2004 #18 Skrevet 19. april 2004 jeg angrer SKIKKELIG på at jeg ikke ville ha bunad til konfirmasjonen min, kunne fått av mormor. (gikk med bunad til jeg var 12-13) Nå er jeg 20, og har kjempe lyst på bunad... Men nå tror jeg ikke mormor orker å lage bunad, fordi det er dyrt og tar langt tid. tror det går mest på broderinga, fordi synet hennes har blitt litt dårligere (76 år). Hun har sydd bunadene mine tidligere... Nå er det jo ikke lenge til 17 mai heller... Har ikke penger til å kjøpe meg med det første heller..
Gjest Madley Skrevet 19. april 2004 #19 Skrevet 19. april 2004 Jeg har Nordlandsbunad og elsker den! I vår skal jeg bruke den i to konfirmasjoner, en dåp og på 17 mai. Når jeg har et så nydelig plagg orker jeg ikke å stresse rundt i butikker for å finne noe pent som blir brukt to ganger. Min skulle nok ha vært sydd litt ut over brystet, men jeg har flyttet spennene ut sånn at det går greit. Tenker at til neste år blir den sydd ut. ( hmm...sa jeg ifjor også gitt...
Gjest ¤Chanela¤ Skrevet 19. april 2004 #20 Skrevet 19. april 2004 Jeg liker å bruke bunad, og bruker den vanligvis hver 17 mai, og og andre høytidelige anledninger. I år skal jeg derimot bruke russedress på 17 mai :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå