Gå til innhold

Hijab og bikinioverdeler

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Når jeg diskuterer med folk så registrerer jeg at det er en del av de som er negative til at småjenter skal bruke hijab som samtidig synes det er greit at småjenter, langt under kjønnsmoden alder, bruker bikinitopper på stranda. Begge plaggene brukes nærmest kun av kulturelle tradisjoner. I utgangspunktet er det ikke naturlig for jentene å bruke disse men de blir opplært og delevis påtvunget å bære disse plaggene. De blir nærmest kledd opp som om de er voksne. Jeg synes det blir en seksualisering av barn lenge før de er kjønnsmodne og at noe av den barnlige uskylden blir tatt fra de. Et argument som brukes er at et lite mindretall menn får seksuelle fantasier hvis de ser hendholdsvis håret eller overkroppen til disse småjentene. Men man kan da ikke begynne å pakke inn jentene på den måten fordi det finnes noen få perverse svin som får fantasier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke annet svar enn at jeg er imot både hijab ,og "voksne bikinier" til småjenter..Men ikke bare det.Det er jo så mye andre voksne klær til små barn også.Foreldre som tillater de å bruke disse klærne må være sprengte.

Skrevet
Har ikke annet svar enn at jeg er imot både hijab ,og "voksne bikinier" til småjenter..Men ikke bare det.Det er jo så mye andre voksne klær til små barn også.Foreldre som tillater de å bruke disse klærne må være sprengte.

Jeg synes at bikinitopper på jenter før puberteten er tull uansett om det er "voksne bikinier" eller mer "barnlige" modeller. En seksualisering av barn er det uansett i likhet med det å bruke hijab. Når jenter på 10-11 år sier at de må ha hijab eller at de må ha bikinitopp og så er det i all hovedsak et kulturelt press fra familie og nærmiljø som nærmest har bestemt at alt annet er umoralsk. Det er hverken naturlig eller kommer fra ungene selv.

Skrevet

Hijab har ingenting med seksualitet å gjøre. Det er religion. Mens bikinitopp ikke har noe religiøst mening.

Skrevet

Bikinitopp er ikke noe religiøst fenomen nei, det er kulturelt. Jeg syns heller ikke noe om det, men ofte er det ungen selv som insisterer på å ha det på. Fordi de ser det selges i barneklær-butikken, de ser at voksne damer har det på, og venninnene på skolen/barnehagen har det på. Selvfølgelig burde man likevel ikke tillate det som foreldre uansett, men mange har vel bare ikke tenkt over det.

Hijab, som er et kvinneundertrykkende plagg oppfunnet av menn så de ikke skal bli opphisset av tilfeldige kvinner, er da mye verre!

Skrevet
Jeg synes at bikinitopper på jenter før puberteten er tull uansett om det er "voksne bikinier" eller mer "barnlige" modeller. En seksualisering av barn er det uansett i likhet med det å bruke hijab. Når jenter på 10-11 år sier at de må ha hijab eller at de må ha bikinitopp og så er det i all hovedsak et kulturelt press fra familie og nærmiljø som nærmest har bestemt at alt annet er umoralsk. Det er hverken naturlig eller kommer fra ungene selv.

Jeg er enig med deg i at det er tull. Det formidler jeg ivrig til barnet. Men barnet er ikke enig, og hennes mening er garantert ikke basert på at det er "umoralsk".

Skrevet

Å sammenligne hijab og bikinioverdel blir vel litt feil. Bikinioverdel er jo bare et klesplagg, mens hijab er et tegn på religiøs tilknytning. I følge Koranen er det påbudt med hijab for jenter i kjønnsmoden alder.

I mine øyne blir det å nekte muslimer å bære hijab det samme som å nekte kristne å bære korset. Det er et tegn på religiøs tilknytning.

Skrevet

Hva om de kommer i puberteten når de er 10, er det greit da?

Hva om de ikke kommer i puberteten før de er 15, skal de ikke få gå med bikini før de er 15 da?

Og hvorfor puberteten akkurat? Hvorfor er det da plutselig greit? Hvorfor ikke før?

Skrevet

Dette synes jeg er en uforståelig holdning fra din side.

Jeg har mye med barn i den alderen å gjøre og det er svært mange som har begynt å utvikle bryster. Man begynner dessuten å blir ganske obs på det annet kjønn og det er mange som er plaget av sjenanse.

Jeg ville aldri nektet en 11 åring å dekke til overkroppen sin på stranden. Men jeg er helt enig i at dette er unødvendig for barn i barnehagealder.

Jeg er dessuten ikke enig i sammenligningen av hijab og bikin. Det ene er religiøst betinget, det andre er kulturelt.

Skrevet

Jeg lurer også på når det er "lov" å begynen med bikinitopp. Det må vel være litt opp til jenta selv synes jeg. Når man har kommet i skolealder er det vel ikke unaturlig å ha på seg bikinitopp selv om man ikke har pupper enda. Jeg vil tro at mange vil ha på seg bikinitopp når man er sammen med andre enn den nærmeste familien når man nærmer seg skolealder. Jeg ville ikke ha reagert negativt på om en 5åring brukte bikinitopp av noe slag.

Skrevet

Tror ikke det står noen steder i Koranen at jenter må dekke til håret sitt. Det er mer en kulturell greie enn religiøs. Akkurat som bikini er en kulturell greie. Synes ingen av delene er greit hos små barn.

Skrevet

Uansett om hijab er påbudt eller ei, synest jeg det ikke går ann å sammenligne.

Min 6-åring foretrekker å gå med bikinioverdel, rett og slett fordi dette er noe hun ønsker. Hun synest hun er fin, og at det er litt "voksent". Og dermed er det litt tøft. Men hun kan glatt hoppe uti med bare bikinitruse om overdelen er full av sand f.eks. Jeg lar det være opp til henne, sier ikke noe verken den ene eller andre veien.

Skrevet

I begge tilfeller begrunnes det i forholdet til menn. I begge tilfeller vil det være slik at noen små jenter vil ha det fordi de voksne har det. Hadde norske voksne kvinner gått med magebelte og badehette på stranda så ville det vært en del småjenter som også vill hatt det. Dette er også en kulturell påvirkning selv om ikke foreldrene direkte oppfordrer barna til å gjøre det. Noen barn, spesielt jenter, blir ganske sjenerte og usikre på egen kropp når de nærmer seg puberteten. De vil da ønske å dekke seg til slik man gjør det i henhold til kulturen rundt de. Hvis alle de voksne kvinnene dekket til håret men gikk barbrystet så er det de sjenerte jentene ville ønske å gjøre.

Det står ikke noe i Koranen om at jenter skal dekke til håret. Reglene om at kvinner skal dekkes til er kulturelle regler som har utviklet seg sammen med religionen slik det også skjer med alle andre religioner.

Jeg tror prinsippielt at det ikke er vesentlig forskjell. Grunnen til at folk synes at det ene er greit og ikke det andre er hva folk er vandt med. Det man er mest vandt med oppleves lettest som mest "riktig" og fornuftig uavhengig av hvor fornuftig det objektivt sett er. Jeg tenker at de som ikke ser dette har en redusert evne til å opptre objektivt og også se sin egen kultur objektivt utenfra.

Skrevet

Skjønner meg ikke på de som ikke vil la småjentene ha bikinioverdel. Er dere mot at de skal ha hel badedrakt også?

Skrevet
Skjønner meg ikke på de som ikke vil la småjentene ha bikinioverdel. Er dere mot at de skal ha hel badedrakt også?

Jeg synes det er greit at de dekker til underlivet men å dekke til puppene (som ikke er der) og håret er å seksualisere barn (markere de som seksuelle objekter) mange år før det er riktig ut fra barnas fysiske utvikling. Har de en sammenhengende drakt hvor å dekke til underlivet er en del av drakten synes jeg er greit. La barn være barn så kan de være voksne når tiden er inne for det.

Skrevet
Jeg synes det er greit at de dekker til underlivet men å dekke til puppene (som ikke er der) og håret er å seksualisere barn (markere de som seksuelle objekter) mange år før det er riktig ut fra barnas fysiske utvikling. Har de en sammenhengende drakt hvor å dekke til underlivet er en del av drakten synes jeg er greit. La barn være barn så kan de være voksne når tiden er inne for det.

Det er da sånne som deg som da "seksualiserer barn" ved å ha en slik holdning?

Mine barn bruker bikini, og jeg ikke noe sekuselt ved dette i det hele tatt.

De syntes det er jevt å ha på det samme som de voksne. Sånn ser de også på dette med støvletter, skjørt m.m.

Bikinoverdelen tar barna som regel av etterhvert, men ser ikke noe problem med dette.

Verden har blitt merkelig spør du meg.....

Gjest BigGrin
Skrevet

Det går ikke et definerbart skille mellom kultur og religion. Hvor i koranen står det at en skal bruke hijab? Hvor i Bibelen står det at en ikke får lov til å høre rockemusikk?

Bruk av hijab har i høyeste grad med sex å gjøre.

Mennesker er syke.

Skrevet
Det er da sånne som deg som da "seksualiserer barn" ved å ha en slik holdning?

Mine barn bruker bikini, og jeg ikke noe sekuselt ved dette i det hele tatt.

De syntes det er jevt å ha på det samme som de voksne. Sånn ser de også på dette med støvletter, skjørt m.m.

Bikinoverdelen tar barna som regel av etterhvert, men ser ikke noe problem med dette.

Verden har blitt merkelig spør du meg.....

Det samme gjelder vel for jenter som ser at sine mødre bruker hijab. De har vel også lyst til å bruke det fordi de ser de voksne bruke det.

Hvorfor mener du at jenter/kvinner bruker bikinitopper hvis det ikke har noe med noe seksuelt å gjøre. Ja noen har så stor byste at de må bruke BH og topper for å unngå å få vondt i ryggen. Man for svært mange, spesielt yngre så ville brystene hatt bedre av å ikke bli holdt oppe av en BH eller topp for dermed å bli slappe. Når alikevel såpass mange hunkjønn bruker det så mener jeg at det har med sex å gjøre. Og spesielt malplassert blir det på småjenter.

Skrevet
Det går ikke et definerbart skille mellom kultur og religion. Hvor i koranen står det at en skal bruke hijab? Hvor i Bibelen står det at en ikke får lov til å høre rockemusikk?

Bruk av hijab har i høyeste grad med sex å gjøre.

Mennesker er syke.

Mener du at hijab har mere med sex å gjøre enn bikinitopper på jenter før puberteten?

Skrevet

Å, så underlivet kan de dekke til ja? Og hvorfor det? Fordi underlivet er et hull som blir brukt til sex, blant annet, eller noe? Vel, du seksualiserer barna du også med en slik holding.

Skal barna være barn, så bør de vel egentlig gå naken.

Nei, voksne :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...