Gå til innhold

Sikring av 8-åring i bil

Frimp

Anbefalte innlegg

Har en 8-åring som bruker en bilstol av typen der man kan ta av ryggen og la bare puta stå igjen. God hode- /nakkestøtte på begge sider. Hun bruker fortsatt ryggen, altså hele stolen. Hun er vel såvidt passert 1.20. Venninner av henne vi av og til har med i bilen blir plassert i lillesøsters stol (tilsvarende stol - hun er 6) og alltid samme reaksjon; Bruker du sete?? Hvorfor er det sånn på sidene? Så spør jeg hva de selv sitter på, og svaret er bare "en pute". Jeg er overrasket. Jeg trodde det var påbudt å sikre unger under 1.30 med godkjent stol? Og jeg trodde at godkjent stol betyr stol, ikke pute? Hva gjør andre med unger på samme alder og med ca. samme høyde?

Jeg akter å la henne bli sittende i den stolen så lenge jeg får trøkka henne ned i den. Hvorfor? Fordi jeg vet at jeg aldri, aldri, aldri kunne tilgitt meg selv dersom det skjedde noe, og jeg i ettertid ble sittende igjen med "jeg kunne sikret henne bedre" og "hva hvis"... Enkelt å unngå: bruke sete.

Hmmm.... Kanskje denne heller burde stå under barn og familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_hei_*

Uansett er bilkjøring farlig. Det er på veiene det er farligst å ferde. En 8-åring er såpass stor at jeg synes det høres rart ut å bruke barneseter for dem. Hvis du er såpass redd for barnet ditt bør du iallfall ikke la det sitte i en bil i hele tatt. Helst låst det inn i et rom i kjelleren med skummadrasser festet på alle vegger, og på gulv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er bilkjøring farlig. Det er på veiene det er farligst å ferde. En 8-åring er såpass stor at jeg synes det høres rart ut å bruke barneseter for dem. Hvis du er såpass redd for barnet ditt bør du iallfall ikke la det sitte i en bil i hele tatt. Helst låst det inn i et rom i kjelleren med skummadrasser festet på alle vegger, og på gulv....

For noe tull!

Jeg har en 8-åring som er bittelitt større enn din, han sitter i makent sete som datteren din. Jeg vet at de fleste andre bare sitter på pute, men jeg tenker som deg at det er sikrere og at loven faktisk sier at han skal bruke ordentlig stol med rygg. Hvis han sitter på en pute får han dessuten sikkerhetsbelte rett over halsen - det er ikke akkurat trygt! Har ikke tenkt å ta sjansen på at han blir kvalt eller det som verre er ved et evt. sammenstøt.

Fortsett sånn, du, andre trenger å se at det faktisk ikke er så vanskelig å følge loven! Også er jo datteren din så trygg hun kan bli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker pute eller ingenting, men min 8-åring er nesten 140 høy. Barn skal vel sikres så lenge de er under 135?

Jeg har ikke sett noen åtteåringer i vår omgangskrets som sitter i sete, de fleste bruker vel pute, selv om mange er godt lavere enn vårt barn.

Det høres fint ut at du sikrer barnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...