Smilla78 Skrevet 16. juli 2003 #1 Skrevet 16. juli 2003 Jeg tok hull i øra for 6 uker siden. Egentlig skal man bruke øredobbene fra frisøren i 6 uker, men dumme meg greide ikke vente og tok de ut 2 uker før tida. Satte inn noen andre små i ekte sølv og hadde de på døgnet rundt en uke. Da begynte det å gjøre vondt. Bakstykket på den ene satt veldig hardt og det gjorde vondt som f... å ta den ut. Har renset med klorhexidin 3 ganger om dagen hele tiden. Det blødde og kom noe verk. Var også en skorpe der som jeg fikk av til slutt. Satte inn noen andre øredobber med stang og det gikk greit, men VONDT! Tok de ut om natta og etter 2 dager ble infeksjonen borte. MEN igår morges da jeg skulle sette dem inn fikk jeg dem ikke inn! Og det var det friske øret som hadde mest problemer. Hullet var nesten grodd igjen! Hvordan går det an på en natt? Jeg måtte stikke hardt og det gikk gjennom til slutt. Men gjorde VONDT og begynte å blø litt. Idag skjedde det med begge øra. Sinnsykt vondt. Hva skal jeg gjøre? Bør jeg sove med øredobber bare ta dem ut og rense morgen og kveld for en stund? Det er helt uutholdelig å måtte stikke gjennom hullet selv. Håper på hjelp fra dere kloke hoder! Har kjøpt så mye fin ørepynt også! nekter å la det gro igjen! Bruker forresten bare ekte stål og sølv ikke plast eller nikkel.
Livets datter Skrevet 17. juli 2003 #2 Skrevet 17. juli 2003 Husk at du har satt et fremmedlegeme inn i kroppen din, som kroppen trenger tid til å bli vant til. Når du faller og slår deg, vil du få et sår og en skorpe, som kroppen etterhvert klarer å lege selv. Det samme er det som skjer med hullet i øret ditt. Kroppen registrerer at du har fått et "sår", og prøver å "lappe sammen" og reparere. Ha derfor på øredobbene døgnet rundt de første ukene, ellers må du regne med at hullene kan gro igjen. Og som du selv sier; det skjer fort, og det er hverken godt eller bra å stikke opp igjen hull som er halvveis grodd igjen. Det er en grunn for at du får beskjed om å gå med øredobbene i 6 uker, så det var dumt at du ikke hørte på dette. Men nå som først skaden er skjedd, la ørene dine være i fred en god stund. Du skal leve med dem hele livet, vet du. ...og bruk fortsatt klorhexidin, og husk å "snurre" på øredobbene i ny og ne. Lykke til.
Gjest Poirot Skrevet 17. juli 2003 #3 Skrevet 17. juli 2003 Er du dum? Tror du ikke "fagfolk" vet hva de snakker om i det hele tatt, at de sa 6 uker for å være kjipe? Rens for harde livet, det er mitt eneste tips.
Silfen Skrevet 17. juli 2003 #4 Skrevet 17. juli 2003 Jeg har da byttet øredobber både på meg selv og datter etter et par uker uten at vi har hatt noen problemer. Grunnen er at jeg ikke tåler juggel men trenger ekte gull. Desinfiserte, nye øredobber, sterile hender og godt med steril væske og det går fint å bytte øredobber, uansett hvor lenge frisøren påstår de skal sitte inne.
Brudulja Skrevet 17. juli 2003 #5 Skrevet 17. juli 2003 Mange reagerer da på sølv i ørene også! Du bør satse på nikkelfritt og gull. MEN - det er ikke alle som tåler å ha det i ørene heller (som ikke tåler å ha noe mao). I min ungdom hadde jeg maaange hull, piercet nese og øyenbryn. Da jeg så skulle få meg et par hull til, høyt oppe på øret, ble alt et helvete. Mye blod og dritt og hele øret hovnet opp. Nå kan jeg ikke bruke ting i ørene i det hele tatt, heller ikke i de hullene jeg har hatt i 20 år og aldri hatt noe plunder med heller... En liten skremselshistorie, javel, men det er kanskje slik at det ikke er meningen at du skal ha hull i ørene hvis du må plundre slik...
jordbær Skrevet 17. juli 2003 #6 Skrevet 17. juli 2003 Huff.. det er ekkelt når man får betennelser.. jeg byttet øredobber noen timer etter at jeg fikk hull i ørene. For å si det slik. Da grodde det på 20sek og jeg måtte stikke nye hull.. De var litt ømme en stund, men det gikk over. Vær ren på hendene og rens slik du pleier(Bruk q-tips rundt og hell litt på dobben mens du snurrer på den slik at væsken kommer inn i såret). IKKE ta ut dobbene, for da risikerer du å irritere såret mer. Snurr også på øredobbene ofte i begynnelsen, slik at ikke dobben setter seg fast. Skulle du få betennelse, kan du forsøke grønnsåpe... Lykke til med de hye "hullene". Hvis det blir for ille, ta dobbene ut og la hullet gro igjen. Da kan du ta nye hull senere som kanskje blir bedre!
Smilla78 Skrevet 17. juli 2003 Forfatter #7 Skrevet 17. juli 2003 Takk for svar. Sov med øredobber i natt var litt vanskelig å ta dem ut men gikk greit. jeg må vel ta dem ut for å få renset skikkelig og kommet til skikkelig! Bør jeg ha på øredobber om natten i noen uker da? Huff jeg er en utålmodig sjel... Tenkte at 2 uker ikke var såååååååååå farlig frisøren sier jo 6 uker som en sikkerhet for at da er hullene garantert "ferdige". Eller.....?
Smilla78 Skrevet 17. juli 2003 Forfatter #8 Skrevet 17. juli 2003 Er du dum? SELVFØLGELIG er jeg dum!!! Jeg er jo blond!!!!! En smart blondine er jo en golden retriever må du da vite!!! 2
Milly:) Skrevet 17. juli 2003 #10 Skrevet 17. juli 2003 Jeg har nå 6 hull i ørene og har aldri ventet mer enn 2-3 uker før jeg byttet øredobber. Det har gått helt greit med meg, men selvfølgelig reagerer folk forskjellig. Synes ikke Vanja var så dum bare fordi hun var litt utålmodig Før sa alltid frisørene som tok hullene til meg at jeg skulle snurre på øredobbene av og til, men sist gang fikk jeg høre at det var helt feil, og at jeg da bare kom til å rive opp såret igjen og igjen. Så jeg vet ikke helt hva som er rett lenger jeg...noen andre som har hørt noe lignende?
Bergenspike Skrevet 17. juli 2003 #11 Skrevet 17. juli 2003 Det finnes en liten tube med salve som du kan kjøpe på apoteket. Denne kan du smøre på øredobben før du tar den inni. Det virker! Jeg husker ikke navnet akkurat nå men det kan jeg komme tilbake til hvis du ønsker det!
Englepusen Skrevet 17. juli 2003 #12 Skrevet 17. juli 2003 Tok hull i ørene når jeg var 6 år (har dem enda) og har aldri hatt problemer. Lot øredobbene fra frisøren sitte i hele tiden og renset hver kveld med q-tips. Passet og på å snurre litt på øredobbene. Vanskeligere var det ikke.
Gjest Donna Skrevet 17. juli 2003 #13 Skrevet 17. juli 2003 Huff ....høres ikke noe gøy ut !! :o Derfor jeg ikke tørr ta hull i ørene også :oops:
starie Skrevet 17. juli 2003 #14 Skrevet 17. juli 2003 Hull i ørene gror så fort at man faktisk anbefaler folk å sove med dem om natten det første året. Ekte sølv er dessverre ikke helt rent og i tillegg oksiderer det når det kommer i kontakt med oksygen, noe som fører til at man får dette belegget på huden rundt øredobben. Har du fått en infeksjon bør du fjerne øredobbene, og fortsette å rense. Ta heller nye hull når de andre har helet og hør på frisøren eller hvem som setter dem neste gang!!
Bergenspike Skrevet 18. juli 2003 #15 Skrevet 18. juli 2003 Du må for all del ikke sove eller gå lenge uten øredobbene da gror det igjen! Prøv Bacimycin!
Smilla78 Skrevet 18. juli 2003 Forfatter #16 Skrevet 18. juli 2003 Tusen takk for mange fine svar jenter. Sover med øredobber nå men skal prøve å la være å ta de ut når jeg renser. det er bare det at jeg føler at jeg kommer bedre til når jeg tar dem ut. Mulig jeg er dum og sta, men øredobbene er jo bare ute i de minuttene jeg renser. Renser selvfølgelig også dobben. Liker å bytte øredobber litt ofte og kan ikke sove med de litt store som henger. Sover med små. Syns du det er dumt av meg og ta ut dobben mens jeg renser, jordbær? Og du som skrev om den salva får du funnet ut hva den heter? Pleeeeeeeeeease.... Gjør den det mindre vondt å sette inn og ta ut dobbene? Det er vanskelig og vondt å ta ut dobben spes i det venstre øret. Der er det som var litt betent. Hadde også en liten blodutredelse der men tror det kom av at bakstykket satt litt hardt på det øret. Betennelsen er over nå og hullene ser helt normale ut. Får sove med øredobber en god stund fremover da.
Gjest Poirot Skrevet 18. juli 2003 #17 Skrevet 18. juli 2003 Ærlig talt. Hvor mange ganger må du få høre at du skal ha de på når du sover, at salven heter bacimysin, at man skal bruke små i starten og ikke bytte de?
Bergenspike Skrevet 18. juli 2003 #18 Skrevet 18. juli 2003 Den heter Bacimycin og gjør det lettere å ta på øredobbene samt hjelper mot betennelse. Håper det hjelper! Lykke til!
Silfen Skrevet 18. juli 2003 #19 Skrevet 18. juli 2003 Vanja: les tråden en gang til. Noter opp rådene du har fått på et ark. Ta ett nytt ark, før opp like råd under ett, så blir ikke listen så lang. Les gjennom rådene nøye. Følg dem.
missmia Skrevet 20. juli 2003 #20 Skrevet 20. juli 2003 Du må rense mye, du kan også smøre med basimysin salve, det hjelper veldig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå