Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, mating er et styr om dagen :sjenert: For hver bit lillegutt får så er det et rituale der han prøver å få foten inn i munnen (mens det er mat der), vimser hit og dit med hodet, gjør grimaser, ler, roper, vrir seg som en kålorm, ser på andre ting, og så foten i munnen igjen. Det hele mens mamma sitter med hjertet i halsen for at han skal sette maten i halsen. Og sååå er vi klare for en ny bit. Det tar jo så lang tid, og ender alltid med sokkene fulle av mat.

Er dette veldig vanlig i denne alderen eller? :rodme:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_tatiana_*
Skrevet

Ja, det er veldig vanlig.

I tillegg vil datteren min kaste flasker og brødbiter på gulvet...

Når hun for eksempel tar hele hånda inn i munnen mens hun spiser, så tar jeg hånda ut, ser på henne bestemt og sier nei. Det ser ut til at det hjelper litt.

Skrevet

Jeg lot han bare holde på, jeg. Ventet med å si masse nei og slikt til det hadde en litt større effekt.

Skrevet

Her synes lillegutt at det er stas å blåse ut igjen maten idet den er puttet i munnen. Med et lite vakkert resultet. Ser ut som om både jeg og veggen bak meg er spraymalt med fruktmos/makrell i tomat/kjøttsaus ol :skratte:

Også er det veldig stas å bite på sidene av tripp-trapp-stolen med mat i munnen!

Så jeg tror nok det e rvanlig at de små tuller med maten sin ja!

Skrevet

Godt å høre at det er vanlig:D Gleder meg til han kan sitte i høy stol jeg, for da sitter han litt mer rolig.

Skrevet

Vi har det veldig styrete her også, maten detter på gulvet, blir spyttet ut, blåst ut, hode vris vekk så maten kommer i ansiktet, hånda i munnen så i håret eller øynene, bite på kanten av stolen med mat i munnen ( stoff stol, ekstra kjekt, må vaskes ganske ofte), you name it... :sukk: Jeg har begynnt å si litt nei og ta vekk hendene fra munnen ol. men til ingen nytte fåreløbig. Håper virkelig at det blir bedre når hun begynner å forstå litt mere.

Skrevet
Her synes lillegutt at det er stas å blåse ut igjen maten idet den er puttet i munnen. Med et lite vakkert resultet. Ser ut som om både jeg og veggen bak meg er spraymalt med fruktmos/makrell i tomat/kjøttsaus ol :skratte:

Også er det veldig stas å bite på sidene av tripp-trapp-stolen med mat i munnen!

Så jeg tror nok det e rvanlig at de små tuller med maten sin ja!

:fnise: Kjenner igjen det der. Og jeg tror min har skjønt at det ikke er lov også, ut i fra de skøyeraktige blikkene han sender meg etter han har gjort det. Jeg forsøker meg med et "nei, vi leker ikke med maten"; han sender en ny matsprut utover ansiktet mitt, og gliser til meg.

Har ikke noe annet å tilføye enn at jepp, det er helt vanlig ;)

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg kan fortelle hvordan jeg har gjort med mine barn og senere barnebarn for å få i dem maten uten å bruke all verdens tid, og uten at maten ble slengt veggimellom. De var da så små at de satt på fanget mitt.

Jeg la barnets høyre arm under min venstre armhule (jeg er høyrehendt), og holdt i barnets venstre hånd mens jeg gav det mat. Dette ble de fort vant til, så det ble ingen særlige protester. Mine tre første barn ble født tett som hagl, så jeg hadde ikke all verdens tid til å mate hvert enkelt av dem. Kos og moro hadde vi på annen måte :-).

Skrevet

For å si det sånn, så burde vi ideelt sett hatt nytt trekk på vippestolen hver dag... hehe.. Vi spiser bare grøt og middagsmat enda (vi prøvde litt andre ting men måtte trappe ned igjen på prøvingen fordi han tåler svært lite nytt), og grøt og middagsglass er jeg ikke redd for at han skal sette i halsen da.

Min lille gutt er kjapp på hånda, så han synes det er veldig gøy å slå til skjeen idet den er på vei inn i munnen hans - full i grøt :ler:

Skrevet

Ikke så lenge siden sønnen min var på den alderen, men hadde faktisk glemt (fortrengt) hvordan det var... Hehe det går forholdsvis fort over. Ta bilder av de små grisete trollene og le av det om kort tid

:foto:

Gjest Apple i.i
Skrevet
Godt å høre at det er vanlig:D Gleder meg til han kan sitte i høy stol jeg, for da sitter han litt mer rolig.

Hvorfor kan han ikke sitte i høystol, da?

Jenta mi er rett over 10 mndr, og vi begynte å øve med høystol da hun var rett over 6 mndr. Dette var greit iflg. manuell terapeuten hun gikk hos, men hun satt da ikke i andre situasjoner.

Skrevet
Hvorfor kan han ikke sitte i høystol, da?

Jenta mi er rett over 10 mndr, og vi begynte å øve med høystol da hun var rett over 6 mndr. Dette var greit iflg. manuell terapeuten hun gikk hos, men hun satt da ikke i andre situasjoner.

Han kan ikke sitte enda... Og når vi setter han i høystolen så vingler han frem og tilbake og henger fremover. Trodde ikke de skulle sitte før de kunne sitte selv uansett?

Skrevet
Han kan ikke sitte enda... Og når vi setter han i høystolen så vingler han frem og tilbake og henger fremover. Trodde ikke de skulle sitte før de kunne sitte selv uansett?

Jeg har også hørt det at de ikke skal sitte før de klarer å sitte selv!

Skrevet
Trodde ikke de skulle sitte før de kunne sitte selv uansett?

Nei, de skal ikke det. Men vi gjorde det likevel i matesituasjonen. Men aldri ellers.

Gjest Apple- i.i
Skrevet

Både manuellterapeuten og helsesøster sa at det var greit så lenge det kun var i matsituasjonen til å begynne med, da sitter de jo kun i en kort periode. Manuellterapeuten mente dette var helt greit så lenge barnet var over 6 mndr og stiv i kroppen når du løfter det.

Vi støttet opp vesla med en pute og et pledd til å begynne med, da satt hun stødig. Selv om hun er over 10 mndr nå (og setter seg opp selv), har vi fortsatt pledd i ryggen på henne.

Skrevet

Datteren min har sittet under måltider siden hun var rett over 4 mnd. Støttet med tepper i barnestol. Var eneste måten å få det til uten at det ble kaos. Var veldig tidlig, men HS sa at det var helt greit så lenge det var bare når de spiste. :)

Skrevet

etter å ha lest svarene i denne tråden, har vi også begynt å mate i stolen :) Bare bygger opp med et teppe. Og nå går det såå mye bedre:D Lurer på å kjøpe den ikea-stolen som skal være så bra og bruke den frem til han sitter støtt i tripp trapp-stolen...

Gjest Småbarnsmamma
Skrevet
Huff, mating er et styr om dagen :sjenert: For hver bit lillegutt får så er det et rituale der han prøver å få foten inn i munnen (mens det er mat der), vimser hit og dit med hodet, gjør grimaser, ler, roper, vrir seg som en kålorm, ser på andre ting, og så foten i munnen igjen. Det hele mens mamma sitter med hjertet i halsen for at han skal sette maten i halsen. Og sååå er vi klare for en ny bit. Det tar jo så lang tid, og ender alltid med sokkene fulle av mat.

Er dette veldig vanlig i denne alderen eller? :rodme:

Jeg måtte bare le høyt da jeg leste dette! Godt formulert :) Min gutt er 5 mnd, og har også begynt å skape seg litt under matingen.

Hvilken Ikea stol er d som skulle være så bra? *nysgjerrig*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...