Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 Jeg har tenkt til å få meg en BSU-konto og være flink til å spare fremover. Jeg lurer på følgende: - i hvilken bank bør jeg opprette en BSU-konto (hvem har best rente?) - hvor mye kan jeg max spare i året? - hva gjør jeg for å få skattelette for sparingen min (oppgi i selvangivelse??) Takker for hjelp:)
Alison Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 Jeg har tenkt til å få meg en BSU-konto og være flink til å spare fremover. Jeg lurer på følgende: - i hvilken bank bør jeg opprette en BSU-konto (hvem har best rente?) - hvor mye kan jeg max spare i året? - hva gjør jeg for å få skattelette for sparingen min (oppgi i selvangivelse??) Takker for hjelp:) Du kan gå inn på Finansportalen for å få oversikt over de beste tilbudene. Du kan maks spare 20.000,- i året. Totalt kan du spare 150.000,- + renter. Pengene må stå inne over årsskifte for at du skal få skattefradrag. Bankene melder fra til likningsmyndigehetene om denne sparingen, men du bør likevel sjekke selv at tallene stemmer i selvangivelsen. Lykke til med sparingen!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #3 Skrevet 23. april 2009 hm, altså 1600 i mnd ca? Tusen takk for hjelpen, Alison:)
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #4 Skrevet 23. april 2009 Lurer forresten på om jeg skal bytte til Ørskog Sparebank jeg, som er på topp der. Er det en OK bank eller? Har aldri hørt om den :klø:
Alison Skrevet 23. april 2009 #5 Skrevet 23. april 2009 Lurer forresten på om jeg skal bytte til Ørskog Sparebank jeg, som er på topp der. Er det en OK bank eller? Har aldri hørt om den :klø: Jeg har ikke noe kjennskap til denne Sparebanken, men den skal være åpen for alle. Personlig ville jeg valgt en bank der jeg får det beste totaltilbudet for mitt behov. Jeg synes det er upraktisk å ha lønnskonto i en bank, BSU-kontoen i en annen og gjerne annen sparing i en tredje, men dette må hver enkelt finne ut selv. Den dagen du skal søke boliglån er det en stor fordel med et godt kundeforhold i den banken du ønsker lån i.
Alison Skrevet 23. april 2009 #6 Skrevet 23. april 2009 hm, altså 1600 i mnd ca? Tusen takk for hjelpen, Alison:) Ca 1667,- pr måned, ja. Bare hyggelig å være til hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #7 Skrevet 23. april 2009 HM. Odal Sparebank er min lokale bank, og det hadde jo vært koselig å bygd opp et bra forhold der med tanke på et fremtidig boliglån. Men der har de ikke særlig bra renter? https://www1.portalbank.no/1870/Sider/forside.aspx
Annikken Skrevet 24. april 2009 #8 Skrevet 24. april 2009 HM. Odal Sparebank er min lokale bank, og det hadde jo vært koselig å bygd opp et bra forhold der med tanke på et fremtidig boliglån. Men der har de ikke særlig bra renter? https://www1.portalbank.no/1870/Sider/forside.aspx Banker bryr seg ikke så mye om du har vært kunde lenge. Det som derimot KAN spille en rolle er om foreldrene dine eller bestemora di har masse penger i banken og har hatt et godt kundeforhold til dem. BSU kan du flytte fra bank til bank, så sett opp BSU i en sikker bank der renta er bra nok. F.eks. Skandiabanken.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #9 Skrevet 24. april 2009 Skandiabanken er kanskje ikke dumt. 4,65% rente ser jeg.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #10 Skrevet 24. april 2009 Skandiabanken er kanskje ikke dumt. 4,65% rente ser jeg. Da ville jeg heller gått for Postbanken. Der har de samme rente + at de tilbyr førstehjemslån, noe Skandiabanken ikke har. Lånerentene har også blitt bra. Det er også den mest tilgjengelige banken siden de har utallige Postkontorer, post i butikk, bank i butikk og Postbanken kundestentre. I tillegg tilbyr de full rådgivning på telefon- og nettbanken 7 dager i uka. I fjor ble de også gebyrfrie på Leve-kontoene sine. Jeg er kjempefornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå