Gjest gjest E Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 Jeg har vært sammen med min kjære i 3,5 år. Ca. ett år etter at vi ble sammen begynte han å ta en snus i ny og ne på fest, og når vi hadde besøk av et vennepar av oss, hvorav kameraten snuste fast, og da gladelig ga bort. Jeg har alltid vært stor motstander av all form for tobakk, så har aldri likt snusingen, men tenkt at det ikke gjør så mye så lenge det kun er en sjelden gang i blant (var da ca. 3 - 4 ganger i måneden) Det siste halve året har han derimot begynt å snuse bare mer og mer. Jeg har bemerket det, og han sier alltid at han bare tar en når han skal kose seg. Men nå koser han seg plutselig opptil flere ganger om dagen. Ser nå at han er blitt mer en fastsnuser, enn en festsnuser. Vil bare det beste for kjæresten min, og vil ikke være noen masekjerring og bedreviter, men jeg vet hva snus kan gjøre. Har en onkel som har fryktelige tenner, og ønsker virkelig ikke det for min kjære. Hvordan skal jeg få han til å forstå dette på en snill og ikke-masete måte? Jeg vet jo at han bestemmer over sitt eget liv, men nå er jeg faktisk en del av hans liv, og økonomisk kommer dette til å påvirke meg fremtidig. Ikke at det er det viktigste akkurat nå, men kan fort bli om han blir enda mer avhengig. Hva gjør jeg?
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 Jeg tror det sjelden funker å "mase" for å få noen til å slutte med en vane, men det vet du jo. Det jeg synes kan være på sin plass, er å si klart fra til ham at nå virker det som han har lagt seg til å snuse like ofte som de som snuser fast, og han bør derfor enten innse dette og kalle seg fast snuser, eller tenke seg om og kutte ned på forbruket om han ikke ønsker å definere seg som en som er avhengig av snus. Dersom han vil slutte, men er usikker på motivasjon og metoder, kan du hjelpe ham med det. Dersom han vil fortsette er det kanskje ikke så mye du kan gjøre (vet jo at noen slutter om kjæresten stiller ultimatumet snusen/røyken eller dem, men det forutsetter i mine øyne at man faktisk går fra vedkommende om h*n ikke slutter... vet ikke om jeg ville gjort det i andre tilfeller enn der det enten foregår veldig hensynsløst (røyking inne) eller som misbruk (alkohol og sånt), så lenge jeg ellers ønsker å være sammen med ham...).
-Mags- Skrevet 23. april 2009 #3 Skrevet 23. april 2009 Det er vel ingen vits i å "hjelpe" ham når han ikke ønsker hjelp, men det går jo an å gjøre ham oppmerksom på at han har økt forbruket mye i det siste. Det er ikke alltid så lett å legge merke til slikt selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå