MarianneE Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 Grillsesongen står for tur, og alle hjerter gleder seg! Men; Fortell meg hva jeg skal ha som tilbehør!! Lager alltid hjemmelaget potetsalat, og griller grønnsaker som jeg spiser, ikke Mannen. Vil lage noe nytt, men vet ikke hva. Bakte poteter har jeg prøvd, men ender alltid opp med å spise dem selv. Hjelp.....
skrue Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 Tzatziki er godt til grillmat synes jeg. En oppskrift http://mat.espen.me/?p=567
GodsChild Skrevet 23. april 2009 #3 Skrevet 23. april 2009 Kommer jo an paa hva du griller da.. Men jeg liker godt coleslaw, boenner (groenne, pintoboenner), maiskolber, groenn salat, maisbroed.. Salater er jo godt, de kan du variere i det uendelige. Veldig godt med hjemmelaget hvitloeksdressing til. Pastasalat, stekte potetbaater og guacamole er ogsaa alternativer. Kommer ikke paa mer akkurat naa Jo, asparges er godt
Gjest *Mim* Skrevet 23. april 2009 #4 Skrevet 23. april 2009 Tortillalefser blir gode på grillen. Korianderpesto, oljebasert potetsalat, maiskolber.
Gjest Frosk Skrevet 24. april 2009 #5 Skrevet 24. april 2009 Maiskolber, selvsagt. Og hel hvitløk! Jeg pleier å lage kikert & couscous-salat, veldig godt til grillmat.
Marikke Skrevet 24. april 2009 #6 Skrevet 24. april 2009 Jeg pleier å dele poteter i skiver, helle over litt olje, salt, chili, hvitløk, grøntkrydder, paprikapulver eller annet som jeg kommer på i farten. Pakkes inn i folie og legges på grillen. Grillet løk er kjempegodt! Løken deles i to og legges med skallet ned på grillen. Obs! Det tar lengre tid å grille en halv løk enn å grille en pølse. Tips til salaten: Dressing med basis av vann og epleeddik. Kjempegodt og friskt ved siden av grillmaten. Andre ting jeg pleier å ha i dressingen er salt, hvit pepper, sukker, basilikum, hvitløk, olje. Eventuelt vineddik/balsamico i stedet for epleeddik. (Det skal ikke mye eddik til! Her må man prøve seg frem.) En venn av meg pleier å dele opp en sitron i småbiter og putte i salaten i stedet for dressing.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #7 Skrevet 24. april 2009 Jeg pleier å lage varm salat Løk, paprika, squash, tomat, sjampinjong, babymais, +++ (alt hva du måtte ønske), pakkes inn i folie og legges på grillen. Gjerne med litt olivenolje i, eller grillolje om man vil ha den kryddersmaken med. Går sikkert fint an å ha poteter med, men de må kanskje kokes litt først? Gleder meg til grillsesongen
Gjest Wind Skrevet 24. april 2009 #8 Skrevet 24. april 2009 (endret) Hvitløk og sjarlottløk pakket inn i folie med olje og diverse. Stekes på grillen. Dette funker for sopp også. NAM! Endret 24. april 2009 av Wind
Bomull Skrevet 24. april 2009 #9 Skrevet 24. april 2009 Man kan jo bruke alt normalt tilbehør til grillmat om mannen din heller vil ha det. Vi har bruker fløtegratinerte poteter, ovnsbakte potetbåter, salat eller ris til grillmat. I tillegg lager jeg ofte grønnsakspakker (pakker inn masse forskjellige oppkuttede grønnsaker i folie sammen med krydder og olje, og steker de på grillen).
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 Hva med noe så enkelt som f.eks. nypoteter som gnis inn med olje og veldig masse grovt salt på. Legges hele på grillen til de er ferdig. Kjempegodt! Unger elsker de! Salat med avocado og mais. Eller grillede grønnsaker (f.eks. løk, paprik, squash, aspargis osv). Vendes rett fra grillen i en vinagrette eller basilikumolje. Banke kyllingfiler flate og vendes i olje, hvitløk og persille. Grilles rask på begge siden. Ta de av lenge før du egentlig tror...!!!! Ehh...det var visst ikke tilbehør, men lar stå likevel... Fylle chilier/små paprika med kjøttdeig å legges på grillen Hakket ferst ananas med litt brunt sukker, chili og koriander. Mmmm...
Aurela Skrevet 27. april 2009 #11 Skrevet 27. april 2009 Som nevnt tildligerer, tatziki Ellers så kan det også friste med hamburgere med hjemmelaget brød (også kjent som rundstykker, gjerne grove) med mozarell som smelter på toppen
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #12 Skrevet 28. april 2009 Byggrynssalat med pære, fetaost og valnøtter.
MissStiles Skrevet 28. april 2009 #13 Skrevet 28. april 2009 I helga spiste jeg kjøtt med bacon rundt også lagt i sennep og honning marinade. Det var kjempegodt!
MarianneE Skrevet 28. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 28. april 2009 Så mange gode forslag! Godt med litt ny "Input" for jeg har hengt meg opp i den "kjøtt, potet og salat" grillvarianten. Ser at jeg må tørre og tenke litt utradisjonelt på utsiden av boksen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå