Gå til innhold

Er man gravid når man har testa positivt, eller

Anbefalte innlegg

Gjest undrende...
Skrevet

Jeg leste på barnimagen.no at mellom 60 og 80% av befrukta egg ikke blir til barn, men kommer som vanlig eller litt sen menstruasjon. Betyr det at man kan teste positivt, si samme dagen som man forventer mens, for så å få mensen noen dager senere og egentlig ikke være gravid likevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan få en falsk negativ men ikke en falsk positiv test.

Skrevet

Hormonene blir så vidt jeg vet ikke laget før egget har festet seg, så når man tester positivt er man selvfølgelig gravid (hvis ikke ville det jo si at mellom 60 og 80% av tidlige positive tester var feil, og slik er det overhodet ikke.) Men det hender dog at man får en spontanabort veldig tidlig og merker det omtrent som en vanlig mens, etter man har testet positivt.

Skrevet (endret)

Man kan få det som heter en kjemisk graviditet, dvs. at det befruktede egget streifer livmoren lenge nok til at man får utslag på hcg, men det fester seg ikke. Da kan man få en svakt positiv test først, for så å få negative tester.

Jeg tror kanskje ikke dette er så vanlig dersom man ikke tester veldig tidlig. Det har vært litt snakk om det i forbindelse med assistert befruktning på et forum jeg er medlem i, men der er en gjerne veldig spent og tester tidligere enn man ellers ville.

Endret av Harlekin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...