Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 Etter flere års sykdom, og lite/ingen inntekt, har jeg fått en god del inkassogjeld som jeg nå vil prøve å ordne opp i. Men hvordan gjør jeg det? Er det noen som har erfaring? Jeg har fremdeles ingen inntekt å skryte av, er midlertidig ufør og mottar ca 7000 i mnd. Ser det er flere steder de gir inkassolån, men vil ikke dette koste mye? Har noen erfaringer med dette? (Har gjeld på ca 200000) Er det mulig å få avtaler med inkassobyråene og betale litt i mnd? Det er såpass mange forskjellige byråer og saker at jeg har lite tro på å kunne få avtaler ned i en 50 lapp i mnd, og stort mer enn det, til hver, tror jeg ikke jeg har mulighet til å betale. Er det andre løsninger?
Mamma1 Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 Snakk med banken din, forklar situasjonen og be om et lån-.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #3 Skrevet 23. april 2009 Ingen bank jeg har snakket med, kan/vil gi meg et lån uten sikkerhet, og det har jeg ikke. Jeg har ingen eiendom, ingen bil, ikke noe å ta pant i, og (sannsynligvis) ingen kausjonist. Ingen mulighet til å ta privat lån.
Mamma1 Skrevet 23. april 2009 #4 Skrevet 23. april 2009 Ok, da er det verre. Men har du utsikter til å komme i jobb igjen i nærmeste framtid? Du kan nok få mnd-avdragene på inkassosakene ganske lave, men 50 kroner går nok ikke. 2-300kanskje?
Mamma1 Skrevet 23. april 2009 #5 Skrevet 23. april 2009 Om ikke det går, så er kanskje dette eneste utveg? http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023973322.12
Mermaid Blues Skrevet 23. april 2009 #6 Skrevet 23. april 2009 Jeg jobba i et inkassobyrå som hadde minimumsavdrag på 50 kr mnd, så skal ikke si det er umulig. Men regner med byråene har litt forskjellig praksis. Men alle kommuner har nå plikt til å gi innbyggerne gratis økonomisk veiledning, så dersom du kontakter NAV kan kanskje de hjelpe deg med å utarbeide et forslag til nedbetalingsavtale med kreditorene.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #7 Skrevet 23. april 2009 jeg regner med at du har bostøtte? jeg vet ikke om husbanken bare belåner til bolig, eller om de hjelper svakere grupper generelt med lån.. http://www.husbanken.no/Venstremeny/Laan/Startlaan.aspx
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #8 Skrevet 23. april 2009 Med så liten inntekt bør du ha rett på bostøtte (fra husbanken, søkes hos kommunen/på nett).
Gjest ts Skrevet 24. april 2009 #9 Skrevet 24. april 2009 Ok, da er det verre. Men har du utsikter til å komme i jobb igjen i nærmeste framtid? Du kan nok få mnd-avdragene på inkassosakene ganske lave, men 50 kroner går nok ikke. 2-300kanskje? Regner desverre med å være ufør i ca to år fra nå. 2-300 kr per inkassokrav... da vil jeg nok slite litt Om ikke det går, så er kanskje dette eneste utveg? http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023973322.12 Der stod det mye hjelpsomt, takk! Jeg jobba i et inkassobyrå som hadde minimumsavdrag på 50 kr mnd, så skal ikke si det er umulig. Men regner med byråene har litt forskjellig praksis. Men alle kommuner har nå plikt til å gi innbyggerne gratis økonomisk veiledning, så dersom du kontakter NAV kan kanskje de hjelpe deg med å utarbeide et forslag til nedbetalingsavtale med kreditorene. Er forsåvidt i kontakt med økonomisk rådgiver hos kommunen, og regner/håper på å få litt hjelp der. (Har ikke vært inne til samtale enda.) Litt usikker på akkurat hva de gjør, men håper de kan være mellomledd mellom meg og de jeg skylder, jeg har litt problemer med å gjøre den biten selv. jeg regner med at du har bostøtte? jeg vet ikke om husbanken bare belåner til bolig, eller om de hjelper svakere grupper generelt med lån.. http://www.husbanken.no/Venstremeny/Laan/Startlaan.aspx Har ikke bostøtte nei, var/er ganske sikker på at jeg ikke har krav på det. Bor akkurat nå hos kjæresten, og han eier en knøttliten studioleilighet, som er ganske rimelig. Men takk for link, kan jo definitivt sjekke de ut og se om det kan være aktuelt
Kara W Skrevet 25. april 2009 #10 Skrevet 25. april 2009 Regner desverre med å være ufør i ca to år fra nå. 2-300 kr per inkassokrav... da vil jeg nok slite litt Du trenger ikke en nedbetalingsplan for hvert inkassokrav, men for hvert inkassobyrå. De fleste inkassoselskapene er hyggelig med å hjelpe til hvis du bare tar kontakt med dem på en litt skikkelig måte. Hvert inkassobyrå bør kunne samle alle kravene i det selskapet til ett (altså, har du 5 krav hos Lindorff, så trenger du bare en nedbetalingsplan, ikke 5). Hvis du først får til en nedbetalingsplan er det veldig viktig at du følger denne. Dersom du ikke betaler i tide kan det hende de sier opp avtalen og går tilbake til å krave inn hele summen, og du vil få store vanskeligheter med å få til en ny nedbetalingsplan i fremtiden. Men kontakt økonomirådgiver i kommunen. De vet nok hva som blir best for deg, og om evt andre støtter du kan søke.
Gjest fredinvest Skrevet 26. april 2009 #11 Skrevet 26. april 2009 Hei så på luksusfellen at de fikk en avtale med alle kreditorene til en person på 5% rente i stede for 9-32% rente som vedkommende hadde atm. det vil sannsynligvis være ummulig for deg å betale ned på gjelden med de rentene du har. å ha en gjeld som vokser mens du betaler den "ned" går ikke for verken deg eller kreditorene dine. derfor er det viktigere å prøve å få til lavere rente enten via avtale eller refinansiering enn å få til en lav sum på hver av dem.
Gjest Marlo Skrevet 26. april 2009 #12 Skrevet 26. april 2009 Få t.ex sosialkontoret til å hjelpe deg med å evnt fryse inkassokravene (det lar seg ikke gjöre hos alle), men om du får fryst en del slik at de ikke blir höyere, så kan du fokusere på å betale ned de som ikke har blitt fryst. Det letter iallefall litt på skuldrene =) Ta også kontakt med namsmannen i din kommune - de holder til hos politiet, så ring dem og be dem om å sette deg over. Avtal en tid og få hjelp til å få en oversikt og hjelp til hvordan man best mulig håndterer problemet. Har selv en inntekt på ca det samme som deg, bare at jeg for tiden har yrkesrettet attföring. Jeg fikk bostötte uten tvil, så om du ikke har det så sök nå! Det hjelper en hel del pr mnd. Og du kan söke sosialkontoret også, du får nok ikke MYE men litt, og ikke minst - de kan hjelpe deg med strömregninger, legeregninger etc etc Sosialkontoret betalte ström og lege for meg i tillegg til at jeg fikk ca 1000kr i mnd, og i tillegg bostötte, så kunne jeg begynne å betale ned på inkassokrav - endelig! så det finnes en hel masse lösninger =)
Gjest ts Skrevet 26. april 2009 #13 Skrevet 26. april 2009 Tusen takk for svar alle Du trenger ikke en nedbetalingsplan for hvert inkassokrav, men for hvert inkassobyrå. De fleste inkassoselskapene er hyggelig med å hjelpe til hvis du bare tar kontakt med dem på en litt skikkelig måte. Hvert inkassobyrå bør kunne samle alle kravene i det selskapet til ett (altså, har du 5 krav hos Lindorff, så trenger du bare en nedbetalingsplan, ikke 5). Hvis du først får til en nedbetalingsplan er det veldig viktig at du følger denne. Dersom du ikke betaler i tide kan det hende de sier opp avtalen og går tilbake til å krave inn hele summen, og du vil få store vanskeligheter med å få til en ny nedbetalingsplan i fremtiden. Men kontakt økonomirådgiver i kommunen. De vet nok hva som blir best for deg, og om evt andre støtter du kan søke. Aha! En betaling per inkassobyrå vil hjelpe mye! Da virker det ikke fullt så uoverkommelig! Hei så på luksusfellen at de fikk en avtale med alle kreditorene til en person på 5% rente i stede for 9-32% rente som vedkommende hadde atm. det vil sannsynligvis være ummulig for deg å betale ned på gjelden med de rentene du har. å ha en gjeld som vokser mens du betaler den "ned" går ikke for verken deg eller kreditorene dine. derfor er det viktigere å prøve å få til lavere rente enten via avtale eller refinansiering enn å få til en lav sum på hver av dem. Tør ikke se luksusfellen jeg, blir så sippete av det på egne vegner Store deler av mine synder er strømregninger faktisk... jaja. Mindre i rente er definitivt lurt! Få t.ex sosialkontoret til å hjelpe deg med å evnt fryse inkassokravene (det lar seg ikke gjöre hos alle), men om du får fryst en del slik at de ikke blir höyere, så kan du fokusere på å betale ned de som ikke har blitt fryst. Det letter iallefall litt på skuldrene =) Ta også kontakt med namsmannen i din kommune - de holder til hos politiet, så ring dem og be dem om å sette deg over. Avtal en tid og få hjelp til å få en oversikt og hjelp til hvordan man best mulig håndterer problemet. Har selv en inntekt på ca det samme som deg, bare at jeg for tiden har yrkesrettet attföring. Jeg fikk bostötte uten tvil, så om du ikke har det så sök nå! Det hjelper en hel del pr mnd. Og du kan söke sosialkontoret også, du får nok ikke MYE men litt, og ikke minst - de kan hjelpe deg med strömregninger, legeregninger etc etc Sosialkontoret betalte ström og lege for meg i tillegg til at jeg fikk ca 1000kr i mnd, og i tillegg bostötte, så kunne jeg begynne å betale ned på inkassokrav - endelig! så det finnes en hel masse lösninger =) Da jeg snakket med sosialkontoret var det eneste hun kunne gi en "kriseløsning", og hun sa "det er bare en 50 kr dagen så det er 'ikke vits'". Med mindre jeg får snakke med noen andre så tviler jeg på jeg klarer å komme igjennom der. Men! Håper den økonomiske rådgiveren kanskje vet litt om det, han/hun jobber vel på sosialkontoret, og ikke NAV? Så det går an å få lege dekket? Medisiner også? Gikk nettopp en uke uten cipralexen min siden jeg ikke hadde råd. Sambo har inntekt på ca 19-20 tusen utbetalt i mnd, i mine øyne har han godt betalt :D Har jeg virkelig mulighet til bostøtte når det er hans leilighet og hans lån som betales på? Det virker litt urimelig egentlig. Skal jeg gå ut ifra at det til sist er rimeligst å få avtaler med kreverene og betale ned over tid, kontra å ta opp inkassolån og betale ned på det?
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #14 Skrevet 26. april 2009 Tusen takk for svar alle Aha! En betaling per inkassobyrå vil hjelpe mye! Da virker det ikke fullt så uoverkommelig! Tør ikke se luksusfellen jeg, blir så sippete av det på egne vegner Store deler av mine synder er strømregninger faktisk... jaja. Mindre i rente er definitivt lurt! Da jeg snakket med sosialkontoret var det eneste hun kunne gi en "kriseløsning", og hun sa "det er bare en 50 kr dagen så det er 'ikke vits'". Med mindre jeg får snakke med noen andre så tviler jeg på jeg klarer å komme igjennom der. Men! Håper den økonomiske rådgiveren kanskje vet litt om det, han/hun jobber vel på sosialkontoret, og ikke NAV? Så det går an å få lege dekket? Medisiner også? Gikk nettopp en uke uten cipralexen min siden jeg ikke hadde råd. Sambo har inntekt på ca 19-20 tusen utbetalt i mnd, i mine øyne har han godt betalt :D Har jeg virkelig mulighet til bostøtte når det er hans leilighet og hans lån som betales på? Det virker litt urimelig egentlig. Skal jeg gå ut ifra at det til sist er rimeligst å få avtaler med kreverene og betale ned over tid, kontra å ta opp inkassolån og betale ned på det? OK, dette har ikke noe med saken å gjøre, men din samboer synes å ha en brukbar lønn. Er han ikke villig til å betale nødvendige medisiner for deg? Bostøtte har du vel krav på for din andel av husleie. Altså ikke nedbetaling av hans lån, men regnet ut fra at du betaler f.eks. 3 000 i måneden i husleie til han, og dette er en rimelig leie. Dersom du ikke betaler noe, skal du heller ikke ha bostøtte.
Gjest ts Skrevet 26. april 2009 #15 Skrevet 26. april 2009 OK, dette har ikke noe med saken å gjøre, men din samboer synes å ha en brukbar lønn. Er han ikke villig til å betale nødvendige medisiner for deg? Jo, og han gjorde det med en gang han skjønte hva jeg holdt på med Bostøtte har du vel krav på for din andel av husleie. Altså ikke nedbetaling av hans lån, men regnet ut fra at du betaler f.eks. 3 000 i måneden i husleie til han, og dette er en rimelig leie. Dersom du ikke betaler noe, skal du heller ikke ha bostøtte. Vi har vel ca 4000 tilsammen i utgift på bolig per mnd, 3000 i lånet, og ca 1000 i husleie. Vi betaler hipp som happ, alt etter som hvem som har penger når fristene kommer, hvilket stort sett betyr at det er han som gjør det. Tviler veldig på at jeg har noe rett på bostøtte da, med mindre jeg skal fabrikere dokumenter på at jeg betaler halvparten eller noe, og det har jeg ikke så lyst til.
Gjest annemor30 Skrevet 26. april 2009 #16 Skrevet 26. april 2009 Jo, og han gjorde det med en gang han skjønte hva jeg holdt på med Vi har vel ca 4000 tilsammen i utgift på bolig per mnd, 3000 i lånet, og ca 1000 i husleie. Vi betaler hipp som happ, alt etter som hvem som har penger når fristene kommer, hvilket stort sett betyr at det er han som gjør det. Tviler veldig på at jeg har noe rett på bostøtte da, med mindre jeg skal fabrikere dokumenter på at jeg betaler halvparten eller noe, og det har jeg ikke så lyst til. Da har dere faktisk veldig billig husrom!!
sonoa Skrevet 26. april 2009 #17 Skrevet 26. april 2009 (endret) Da har dere faktisk veldig billig husrom!! veldig! Endret 26. april 2009 av sonoa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå