Gjest Kråkaa Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 Hva er det med dere som gjør ting av helt egoistiske grunner og som ikke tar hensyn til dem rundt dere? Eller som ikke tar hensyn til regler som følges av alle andre utenom deg? Jeg vet dere finnes,så svar for dere! Jeg har beviset på at dere finnes ute i gangen! Jeg bor i blokk,den er ikke høy men vi har lange korridorer med dører til leiligheter på hver side. Jeg har en nabo som tydligvis ikke er fornøyd med alle de ekspemplariske sykkelstativene der ute under tak. Ikke er alle opptatt heller. Så denne naboen velger å parkere sykkelen sin ute i korridoren,ved siden av døra. Rett som det er så velter denne sykkelen for passasjen blir trang når folk går forbi med f.eks handleposer og div. Joda,jeg kan henge opp en lapp. Men jeg forundrer meg over disse menneskene. Hva tenker dere når dere står opp? "meg meg meg meg meg"? Vil gjerne ha synspunkter fra dere som ofte tar mer hensyn til dere selv enn uskrevne regler og andre folk rundt dere.
Rosalie Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 (endret) Gjør som meg: Bær med deg ting som sperrer frie rømningsveier ut og sett det utendørs ulåst. Pleier å hjelpe. Hos oss står ingen sykler i gangen, men jeg bærer til en stadighet ut barnevogner som sperrer fremkommeligheten. Jeg skjønner at det er tungt å bære barnevognsunderstell opp og ned fra leiligheten hele tiden, men en halv etasje ned for inngangspartiet er det plass til å sette tre barnevognsunderstell uten at de er i veien for noen. EDIT: Jeg har en samboer hvis store lidenskap er sykling. Han skulle nok gjerne hatt alle fem syklene i stua, men det kan han vare drite i. Kompromisset vårt er: Én på veggen på kontoret (den til 50.000 may I add), én på verandaen og resten enten i sykkelstativet eller boden som tilhører leiligheten. Noget surmuling ble det jo fordi jeg var så vanskelig, men da jeg truet med å kaste de utfor verandaen fra 3. etasje, ordnet det seg, merkelig nok... Endret 23. april 2009 av Wadjet
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #3 Skrevet 23. april 2009 Svarer frekt og freidig på vegne av nabo med sykkel i oppgangen: H'n setter sykkelen utenfor døra fordi det er mindre sjanse for at den skal bli stjålet der enn ute i skuret med tak over. Jeg skjønner at det er irriterende for dere andre, men denne naboen veier kanskje deres irritasjon som mindre enn faren for at sykkelen skal bli stjålet?
Gjest Kråkaa Skrevet 23. april 2009 #4 Skrevet 23. april 2009 Svarer frekt og freidig på vegne av nabo med sykkel i oppgangen: H'n setter sykkelen utenfor døra fordi det er mindre sjanse for at den skal bli stjålet der enn ute i skuret med tak over. Jeg skjønner at det er irriterende for dere andre, men denne naboen veier kanskje deres irritasjon som mindre enn faren for at sykkelen skal bli stjålet? Det er ikke bare snakk om irritasjon men om å også sperre for nødutganger..Og det kan det bli fatale følger av.
Pingting Skrevet 23. april 2009 #5 Skrevet 23. april 2009 Jeg skjønner at det er irriterende for dere andre, men denne naboen veier kanskje deres irritasjon som mindre enn faren for at sykkelen skal bli stjålet? Det er nok det han gjør, men det er rimelig egoistisk. Hva om noen ble alvorlig skadet eller enda verre under en brann, fordi sykkelen hans sperret veien? Det er enkelt nok å olukke den opp og flytte den til siden i en hverdagslig situasjon, men under en kaotisk brann med mye røyk og uoversiktlighet kan den slags få fatale følger, som Kråkaa sier. Litt fascinerende emne det her, egentlig. Jeg gjør sikkert ting som irriterer andre uten at jeg er klar over det, men jeg prøver automatisk å vise så mye hensyn som mulig (litt for mye til tider). Jeg har boddmed personer som plutselig har funnet ut at kjempehøy musikk kl. 5 på morgenen er en god ide, at det å vaske opp er overvurdert, at det med "min" og "din" mat er et definisjonsspørsmål og at selv om de andre du bor med hinter til at det stinker av både deg og rommet ditt og at det er ganske plagsomt, så trenger man da ikke gjøre noe med det. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å tenke sånn?
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #6 Skrevet 23. april 2009 Kan man ikke bare ta sykkelen med inn i leiligheten. ?
Gjest Complex Skrevet 23. april 2009 #7 Skrevet 23. april 2009 Kan man ikke bare ta sykkelen med inn i leiligheten. ? Enig! Men problemet for disse menneskene er sikkert at da står jo sykkel iveien for dem selv!!!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #8 Skrevet 23. april 2009 Det er ikke bare snakk om irritasjon men om å også sperre for nødutganger..Og det kan det bli fatale følger av. Klart - er helt enig med deg jeg, men jeg forklarte bare hvorfor de gjør som de gjør.
Gjest N Skrevet 23. april 2009 #9 Skrevet 23. april 2009 Gjør som meg: Bær med deg ting som sperrer frie rømningsveier ut og sett det utendørs ulåst. Pleier å hjelpe. Hos oss står ingen sykler i gangen, men jeg bærer til en stadighet ut barnevogner som sperrer fremkommeligheten. Jeg skjønner at det er tungt å bære barnevognsunderstell opp og ned fra leiligheten hele tiden, men en halv etasje ned for inngangspartiet er det plass til å sette tre barnevognsunderstell uten at de er i veien for noen. EDIT: Jeg har en samboer hvis store lidenskap er sykling. Han skulle nok gjerne hatt alle fem syklene i stua, men det kan han vare drite i. Kompromisset vårt er: Én på veggen på kontoret (den til 50.000 may I add), én på verandaen og resten enten i sykkelstativet eller boden som tilhører leiligheten. Noget surmuling ble det jo fordi jeg var så vanskelig, men da jeg truet med å kaste de utfor verandaen fra 3. etasje, ordnet det seg, merkelig nok... Ja, det er jo smart å putte ting i boden, for det har jo aldri skjedd at sykler blir bøffa fra boder. Det fins jo ikke femten tråder om dette på terrengsykkel.no, og der er alltid like hyggelig når en sykkel til tredve laken havner i klørne på slasker fra balkan. Hvordan jeg tenker når jeg er egoistisk? At det jeg gjør er bra for meg. Det er vel heller slik at det er noen av dere som har sperrer mot å handle i åpen egeninteresse som er "irrasjonelle," men forhåpentligvis får dere kjærlighet tilbake, og blir sett på som snille, så dere er nok ikke så uselviske allikevel. Det er bare spm om hvilke fordeler en ønsker å ha. Jeg delte leilighet med en egoist som stjal fra butikker under studiet, og lurte på hvordan det fungerte med samvittighet for ham, om han ikke var redd for at andre ikke skulle like ham, osv, og til det svarte han at han dreit i det. Men nå lot han seg manipulere til å hjelpe en annen venn med å lempe ut av leiligheten sin, så 100% ego var han ikke. Om TS er genuint interessert i egoisme, og teorier rundt samvittighet: http://en.wikipedia.org/wiki/Tit_for_tat http://en.wikipedia.org/wiki/Reciprocal_altruism http://www.amazon.com/Following-Rules-Prac...9292&sr=8-3
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #10 Skrevet 24. april 2009 Jeg tror en del av det vi oppfatter som egotripper kommer av at folk lar seg irritere av forskjellige ting. Hvis jeg ikke synes noe er irriterende, så ER det ikek irriterende, og de som klager på det, er totalt urimelige surpomper. Som med sykkelen. Han som setter den ut, mener gjerne at det er mer enn nok plass til å komme forbi. Han går gjerne ikke forbi der selv, og nekter følgelig å tro at det er så stort problem å komme forbi med handleposer. Han synes ikke det er det minste plagsomt å måtte snike seg sidelengs forbi mens han holder inn magen, og skjønner ikke at det faktisk er plagsomt for andre. Det er vel noe med at det en ikke lar seg irritere av selv, nekter en tro kan være irriterende for andre. Det er de som lar seg irritere som er irrasjonelle og urimelige. Som når det gjelder å spille musikk. Jeg har en kamerat som liker å høre på musikk når han skal sove. Han har overhodet ikke noe problem å sove når det er musikk og støy, og nekter å tro at det kan være et problem for andre, for det er jo ikke noe problem for ham... Når folk klager, så tror han at de gjør det bare for å være vanskelige. Han skjønner rett og slett ikke at det han gjør er til reell plage for andre, at de ikke bare klager for å være drittsekker. Sånn han ser det, er det han som blir utsatt for en stor urett fra naboene som gjør alt de kan for å gjøre livet surt for ham, ved å sende inn urimelige klager på småting som å spille tekno hele natten lang. Alle tenker vel slik innimellom. "Dette irriterer ikke meg, og de som lar seg irritere over det er helt urimelige". Det være seg støy fra naboene, hvor mye skal man tåle, er det den som vil ha det stille som er urimelig, eller er det den som bråker som er urimelig? Hvor mye skal man tåle fra andres barn? Skal barna få utfolde seg fritt overalt alltid, eller har man krav på å nyte maten på restauranten uten unger som løper hylende rundt bordene?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #11 Skrevet 24. april 2009 Synest sykkelen er et glimrende eksempel på egoisme og korttenkthet. Man kan ha sykkelen i egen leilighet, da er den bare i veien for en selv og ingen mulighet for å bli stjelt. Istedet står den i gangen der den plager alle andre. Nå er det en sykkel, og en egoist, tenk om alle skulle sette ut ting de ikke har helt plass til i oppgangen. Akebrett, sykler, uteleker til barna, understell til barnevogner, u name it. Og korttenkt idet sykkelen kan være utslagsgivene for personer som skal evakuere under en brann.
Tanna Skrevet 24. april 2009 #12 Skrevet 24. april 2009 Det må da være et styre el.l. i blokken som kan ta det opp med han? Evt ring på selv og spør om h*n ikke kan ha sykkelen inne hos seg selv om h*n ikke tør å ha den ute. hvis ikke det funker - vær nådesløs når du peiser forbi, riv gjerne ned sykkelen om du har bæreposer med. Og om den ligger i veien? Tja, det er jo lett å snuble og tråkke inni hjulet slik at det kanskje blir ødelagt? Men som sagt, prøv først å snakk med mennesket. Det kan jo mot formodning hende at h*n rett og slett ikke har tenkt over at det kunne være et problem for andre?
Gjest Kråkaa Skrevet 24. april 2009 #13 Skrevet 24. april 2009 Det kan jo mot formodning hende at h*n rett og slett ikke har tenkt over at det kunne være et problem for andre? Det er akkurat dette jeg forundrer meg så til de grader over. Når man bor i blokk så har man naboer på hver en kant. Jeg blir som sagt forundret over at enkelte ikke ser lengre enn til sin egen nesetupp
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #14 Skrevet 24. april 2009 Jeg skjønner din irritasjon godt. Sliter selv med en nabo som per dags dato har intet mindre enn 7 par joggesko i en haug utenfor døren sin. Siden vi bor på toppen så blir det åpenbart at det er jeg som klager hvis jeg setter opp en lapp, og har ikke så lyst til å fremstå som den utrolig kjipe kjerringen i toppetg. Men, det irriterer meg virkelig. Ingen andre i oppgangen har noe som helst utenfor døren annet enn dørmatte (en paraply en sjelden gang, men jeg har aldri sett noen ha noe annet), så hva som gjør at han føler at dette er ok (han er sistemann som flyttet inn) skjønner jeg ikke. I reglene står det klart at det ikke er lov. Støtter Wadjet sitt forslag jeg. Bær sykkelen ut. Tror ikke du trenger å gjøre det spesielt mange ganger før han tar hintet.
Hamster Skrevet 24. april 2009 #15 Skrevet 24. april 2009 Vanligvis så tenker de ikke, eller lar være å tenke.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. april 2009 #16 Skrevet 24. april 2009 Enig! Men problemet for disse menneskene er sikkert at da står jo sykkel iveien for dem selv!!! Der traff du spikeren på hodet! For det er jo så typisk, ikke bare typisk, men det er jo sånn generelt frekke og ikke-hensyntakere er: De skal grafse til til seg for seg og sitt og drit i (unnskyld uttrykket) andre. De lever jo også på at andre kvier seg for å si fra og sette foten ned. Løsningen må bli at vi andre tar igjen, ikke finner oss i, samme om det kan være litt ubehagelig. Jeg har for lenge siden meldt meg inn i kategorien "Finner meg ikke i, jeg tar igjen". Tro meg, det har en meget god virkning på blodtrykket.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. april 2009 #17 Skrevet 24. april 2009 Jeg skjønner din irritasjon godt. Sliter selv med en nabo som per dags dato har intet mindre enn 7 par joggesko i en haug utenfor døren sin. Siden vi bor på toppen så blir det åpenbart at det er jeg som klager hvis jeg setter opp en lapp, og har ikke så lyst til å fremstå som den utrolig kjipe kjerringen i toppetg. Men, det irriterer meg virkelig. Ingen andre i oppgangen har noe som helst utenfor døren annet enn dørmatte (en paraply en sjelden gang, men jeg har aldri sett noen ha noe annet), så hva som gjør at han føler at dette er ok (han er sistemann som flyttet inn) skjønner jeg ikke. I reglene står det klart at det ikke er lov. Støtter Wadjet sitt forslag jeg. Bær sykkelen ut. Tror ikke du trenger å gjøre det spesielt mange ganger før han tar hintet. Det er jo ikke deg som er den utrolig kjipe kjerringen i toppetasjen da, derimot er det vedkommende som er den utrolig frekke beboer i toppetasjen. Du behøver jo heller ikke sette opp lapp, noe som antagelig heller ikke ville hjelpe. Meld det til styret hvis det er klare regler mot dette. Dessuten behøver det jo ikke være regler heller, enhver dust må vel skjønne at man ikke hiver sine egne ting ut i fellesareal! Stå på, ikke la egoisten vinne! Hilsen meg som bare har dørmatte utenfor døren og en liten julestjerne til jul
Kamikatze Skrevet 24. april 2009 #18 Skrevet 24. april 2009 I mange tilfeller tror jeg det dreier seg mer om oppdragelse og sedvane enn om ren hensynsløshet. Jeg er født og oppvokst i blokk, og har vært vant til å tenke nabokonsekvenser fra jeg kunne gå. - Ikke slamre med dører, ikke spille høy musikk og trampe, og ta ekstra hensyn etter gitte klokkeslett. De stedene jeg har bodd, har det vært nokså lett å høre om naboene har bvokst opp i blokk eller i enebolig. Og de mest hensynsløse er nok de som har vokst opp på landet, utenom byggefelt. Det som ikke hadde fått drabantbyen og blokklivet inn med morsmelka, har livet sitt ofte mer på utstilling. Men bevares, det finns ingen manko på hensynsløse skittstøvler heller. Men det krever selvsagt litt å ikke bli for borettslagsnazi. Står det en barnevogn i fellesgangen, og der er to meter klaring, så står den ikke i veien. Og at framkommeligheten reduseres hvis "alle" setter barnevogna der, så kan dere jo ta det opp som et reelt problem, når det eventuelt mot formodning skulle oppstå. Er egentlig forunderlig at ikke arkitektene tegner inn praktiske ting som ei lita sykkel/barnevogn/støvel/paraply-bod ved siden av entrédøra, og barnevognparkering nede i fellesgangen. Bygningene skal jo teoretisk leves i...
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2009 #19 Skrevet 24. april 2009 Hva er det med dere som gjør ting av helt egoistiske grunner og som ikke tar hensyn til dem rundt dere? Kjære deg, du må lære deg å stå opp opp for deg selv. Si i fra. Flytt andres ting. Heng opp lapper. Vær aktiv.
Gjest N Skrevet 24. april 2009 #20 Skrevet 24. april 2009 så kan dere jo ta det opp som et reelt problem, når det eventuelt mot formodning skulle oppstå. Liker holdningen din. Er egentlig forunderlig at ikke arkitektene tegner inn praktiske ting som ei lita sykkel/barnevogn/støvel/paraply-bod ved siden av entrédøra, og barnevognparkering nede i fellesgangen. Bygningene skal jo teoretisk leves i... Jeg fikk et jobbtilbud på et sykehus som var splitter nytt, rett før påske. Der hadde de bygget det NYE sykehuset slik at sengene måtte skyves på for å få det ut døra. Der hadde noen økonomer regnet seg fram til kostnadsbesparelser ved å kutte rommene så mye de kunne. Tro meg, arkitekter vil tegne det beste. Entreprenører har et marked å ta hensyn til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå