Gå til innhold

Forhold med lærere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det ok å ønske et mer personlig forhold (venneforhold) med en lærer som er nesten tyve år eldre enn deg selv? Er det akseptert av skolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det ok å ønske et mer personlig forhold (venneforhold) med en lærer som er nesten tyve år eldre enn deg selv? Er det akseptert av skolen?

Det er ok for deg å ønske det, men det er helt uansvarlig og uakseptabelt om læreren går med på det. Dersom det dreier seg om et kjærlighetsforhold, blir det i tillegg straffbart for læreren. Men som sagt, gjør ikke du noe galt ved å ønske dette.

Skrevet

Det kommer veldig ann på hvor gammel du er og hvilken skole du går på!

Skrevet

Det er lov å være venner. Det er ikke lov med seksuelle forhold, da kan læreren miste jobben.

Imidlertid kan læreren komme opp i vanskelige situasjoner vd å være venn med en elev. Så det lureste er nok å la være. Men selvsagt: læreren og eleven kan snakkes vennlig og ha et bedre og nærere forhold enn med andre lærere/elever. Samtidig skal man passe seg for rykter og situasjoner der andre føler seg trampet på av deres vennskap (pga. urettferdighet etc.)

Skrevet

Er dette snakk om grunnskole, videregående eller høgskole? Ganske avgjørende for svaret. ;)

Skrevet

Som sagt meget avhengig av hvilket nivå man er på. Jo eldre jo mere er lov. Læreren er forpliktet til å orientere sine overordnede hvis han skal sensurerer deg. Å ha et vennskap eller til og med et forhold til en gruppelærer på universitetet er helt greit.

Det er heller ikke slik at du er nødt til å slutte å være venner med noen hvis du var det på forhånd og de plutselig blir læreren din. Men som sagt: Læreren må orientere sine overordnede

Skrevet

Jeg kommer fra et lite sted og da kan det der være litt kinky - du kan jo ha en lærer en eller annen gang, som er nabo, venn av familie eller noe.

Jeg kan si at jeg har hatt lærere tidligere, som jeg har fått et slags vennskap med. Men det vennskapet har kommet litt sånn etter at jeg har vert elev og det har blitt litt sånn av andre grunner.

Men vi er jo alle mennesker og skal tilbringe mye tid sammen, så trivelig tone er i alle fall greit!!

Skrevet

Snakker vi om lærer og elev av samme kjønn eller motsatt? Og i så fall i hvilken sammensetning? Dame-gutt, dame-jente, mann-jente, mann-gutt? Er det virkelig lover og regler for vanlig vennskap? Eller er det retningslinjer man snakker om her? Jeg trodde lover og regler gikk på det seksuelle forholdet jeg....

Gjest nobilian
Skrevet

Hvis du er elev er slike ting vanskelige.

Hvis du er student, stiller det seg noe annerledes.

Uansett må slik kontakt være opp til læreren, siden det er h*n som hele tiden må ha i bakhodet om kontakten på noe punkt er problematisk for bl.a skolen. Rene venneforhold som kanskje bunner i felles interesser eksempelvis idrett er det strengt tatt vanskelig for skolen å si noe på, lærere er jo også mennesker med omgangskrets.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...