Gå til innhold

Jenter og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om jenter som drikker alkohol?

Hvorfor gjør dem det, når de vet at jentekroppen tar mer skade av alkohol enn guttekroppen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor drikker NOEN alkohol når de vet at kroppen tar skade av det?

Skrevet
Hvorfor drikker NOEN alkohol når de vet at kroppen tar skade av det?

Det var akkurat det jeg tenkte da jeg leste trådstarters spørsmål. :ler:

Skrevet

Hvorfor gir du ikke bort halvparten av det du eier til noen som trenger det mer enn deg?

Ingen har noen gang påstått at vi mennesker er 100% rasjonelle dyr som gjør alt riktig til enhver tid.

Jeg drikker alkohol fordi jeg ofte får det mye mer moro enn hvis jeg holder meg edru på fest. Jeg tror ikke jeg kommer til å få varige men av det, og orker ikke å bekymre meg for alt som kan gå galt dersom jeg ikke lever et "perfekt" liv.

Man blir uansett ikke lykkeligere av å ha en helt eksepsjonell helse. Det er den subjektive oppfattelsen som er av betydning;)

Skrevet
Hvorfor gir du ikke bort halvparten av det du eier til noen som trenger det mer enn deg?

Fordi alkohol ikke handler om "nestekjærlighet", men kjærlighet for sin egen kropp.

Vi er jo alle forskjellige, men man ser KLAR forskjell på folk som drikker og folk som ikke drikker.

Gjest Kråkaa
Skrevet
Vi er jo alle forskjellige, men man ser KLAR forskjell på folk som drikker og folk som ikke drikker.

Fortell fortell!

Skrevet

Noen kan velge nettopp å argumentere at det å ikke drikke alkohol gjøres av nestekjærlighet til de som har et alkoholproblem.

Ved å ikke drikke, støtter du ikke en industri som fører med seg så mye vondt og sørgelig...

Skrevet

Alkohol er egentlig idiotisk. Men beruselsen er alt for behagelig.

Skulle gjerne kuttet 100%, men det er vanskelig å få "aksept" for dette i dagens samfunn.

Skrevet

Jeg mener ikke at å ikke gi til trengende, og å drikke alkohol er det samme, men at fellestrekket er at i begge tilfellene "gjør man ikke som man burde".

Sånn er vi mennesker. Vi er egoistiske og tenker som oftest på det som gjør oss fornøyde i øyeblikket.

Skrevet
Jeg mener ikke at å ikke gi til trengende, og å drikke alkohol er det samme, men at fellestrekket er at i begge tilfellene "gjør man ikke som man burde".

Sånn er vi mennesker. Vi er egoistiske og tenker som oftest på det som gjør oss fornøyde i øyeblikket.

Alkohol er jo giftig for kroppen.

Jeg kan ikke forstå hvordan folk kan forsvare at de er villige til å sakte men sikkert bryte ned kroppen.

Skrevet

Jeg er også spent på dette: Fortell mer.

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvordan folk kan forsvare at de er villige til å sakte men sikkert bryte ned kroppen.

Det er også junkfood, brus, og godterier med masse e-stoffer. Hvem lever vel et liv hvor man bare spiser mat som er sunn og nyttig for kroppen? Kroppen tåler dessuten godt både alkohol og junkfood så lenge man har et sunt grunnkosthold, og selvfølgelig så lenge man ikke overdriver inntaket av usunne ting.

Gjest Ladylike(ikke innlogget)
Skrevet

Alt med måte :jepp:

Skrevet (endret)
Alkohol er egentlig idiotisk. Men beruselsen er alt for behagelig.

Skulle gjerne kuttet 100%, men det er vanskelig å få "aksept" for dette i dagens samfunn.

Med fare for at jeg misforstår deg her, men dette skjønner jeg ikke helt... :sjenert:

Jeg er avholds, og jeg er helt enig med deg i at det er vanskelig å få "aksept" for et slikt standpunkt... men når du sier at manglende "aksept" er grunnen til at du ikke kutter ut alkoholen 100%, da skjønner jeg ikke helt... :klø:

Hadde du ønsket å kuttet ut alkoholen 100%, hadde du vel gjort det, uavhengig av andres "aksept" for ditt valg?

Jeg mener det er ansvarsfraskrivelse når du sier at det er vanskelig å kutte ut 100%, fordi andre ikke aksepterer det valget.

Ved å si dette, legger du ansvaret for ditt alkoholinntak på andre...

"Jeg skulle gjerne latt være å drikke, men de andre liker ikke at jeg ikke drikker, så da får jeg fortsette da...."

Hadde du sagt at du ikke ønsket å kutte ut 100% selv om du visste at det ikke var bra for deg, hadde jeg faktisk forstått deg, for jeg savner veldig å kunne kose meg med ett glass vin, men å legge ansvaret over på andre, det blir litt rart i mine øyne.

(Og bare for å understreke: Årsaken til at jeg er avholds er at jeg får sterke smerter av alkohol, det er ingen moralske grunner til at jeg er avholds, og dette innlegget er ikke ment å være "pekefinger-moral". Jeg synes bare det var en veldig rar begrunnelse for å la være å slutte å drikke alkohol hvis hun virkelig hadde ønsket det.)

Endret av Lily1
Skrevet

Det er jo et velkjent faktum at alkohol bryter ned kroppen, hvor mye den blir brutt ned er individuelt. Det eneste som er kjent er at jenter produserer mindre enzym til å bryte ned alkohol enn gutter.

Så hvordan kan dere legitimere å være opphengt i hvordan dere ser ut på utsiden, men ikke bryr dere om hva som skjer på innsiden?

Skrevet

Det er farlig for kroppen å bevege seg i bykjernene i landets største byer også, men likevel velger mange å bo i disse distriktene, selv om det er flere ganger så stor sjanse til å utvikle luftveislidelser og at mange blir bedre av f.eks astma av å bo i mer spredtbygde strøk. Dette krever ikke noe mindre forsvar enn å konsumere alkohol på normalnivå. (Spesielt ikke siden man ikke tvinger alkohol i barna sine, men gjerne lar dem bo i strøk med dårlig luft, selv om man ikke må.)

...bare en sammenligning. (Jeg synes i virkeligheten ikke at byboere er spesielt mer uforsvarlige enn andre , selv om de løper denne risikoen ;) )

Skrevet

Jeg drikker aldri alkohol. Men det jo ikke særlig sunt for menn heller da ;)

Skrevet
Det er jo et velkjent faktum at alkohol bryter ned kroppen, hvor mye den blir brutt ned er individuelt. Det eneste som er kjent er at jenter produserer mindre enzym til å bryte ned alkohol enn gutter.

Så hvordan kan dere legitimere å være opphengt i hvordan dere ser ut på utsiden, men ikke bryr dere om hva som skjer på innsiden?

Nå må du snart svare på noen av spørsmålene som er stilt deg, eller så regner jeg med at du er nok et forumstroll...

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Smaa mengder ufiltrerte alkoholholdige drikker inneholder faktisk sunne ting som vitaminer og antioksidanter. I tillegg saa virker alkohol avslappende og senker blodtrykket midlertidig. :)

Maatehold er noekkelen. ;)

Selv drikker jeg sjelden og lite, og da fordi det er noen jeg liker smaken av. Drikker ikke for aa bli full.

Skrevet
Hadde du ønsket å kuttet ut alkoholen 100%, hadde du vel gjort det, uavhengig av andres "aksept" for ditt valg?

Jeg mener det er ansvarsfraskrivelse når du sier at det er vanskelig å kutte ut 100%, fordi andre ikke aksepterer det valget.

Ved å si dette, legger du ansvaret for ditt alkoholinntak på andre...

"Jeg skulle gjerne latt være å drikke, men de andre liker ikke at jeg ikke drikker, så da får jeg fortsette da...."

Du har jo et poeng i dette med ansvarsfraskrivelse. Men helst vil jeg gjøre det de rundt meg ønsker. De vet at jeg kan overdrikke i fylla, og ser helst at jeg ikke gjør det. Men samtidig har de sagt at det er jo "kjedelig" om man ikke kan være med på et par glass vin.

Jeg tror kanskje ikke de skjønner at jeg har et følelsesforhold til alkohol. Jeg tror man må ha opplevd det selv for å forstå at jeg faktisk har et ønske om å kutte ut helt. (Hvertfall i større grad la være å drikke om jeg føler meg litt nedfor den dagen, og dermed eliminere risikoen for å drikke for å døyve følelsene.)

Jeg drikker for å slippe å føle noe, og dette kan folk som sagt ha vanskelig for å forstå om de ikke har gjort det samme selv. Det er så jeg flere ganger (ikke bare i bakrus) har tenkt at jeg alltid kommer til å ha et annerledes forhold til alkohol enn gjennomsnittsmannen/ kvinnen, og at andre "regler" må gjelde for meg - jeg må rett og slett la være, eller i det minste begrense det til 2-3 glass vin (for etter det har det med å "ta av". Å drikke ett glass vin til maten eller aperitif og vin i et bryllup, f.eks., er sjelden et problem da "suget" oppstår i det rusen blir "sammenhengende" og sterkere.

Noen dager vet jeg at det er en dårlig idé å drikke fordi jeg ikke kommer til å klare å stoppe, men så er det snakk om feiring, utepils, whatever... og så blir jeg med på det og ender opp snydens. Og det er det som kan være vanskelig for de rundt meg å forstå - at I DAG er en dårlig dag å drikke alkohol, fordi jeg har ikke kontroll på meg selv i dag. Hvordan får jeg noen til å forstå forholdet mellom alkohol og følelser? :( For det er jo en slags form for alkoholisme vil jeg tro, men kanskje av den sære sorten. Jeg MÅ jo ikke drikke for å komme meg gjennom dagen eller noe, jeg "craver" sjelden alkohol, men det går liksom så galt når jeg først starter og husker hvordan beruselsen fjerner alle bekymringer.

Det må da være noen andre som har det slik? Jeg har jo lett på internett etter lignende beskrivelser, men det som beskrives er enten a) har overhodet ingen problem med alkohol eller b) nå må jeg kontakte AA. Innimellom der, har man meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...