Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #1 Skrevet 23. april 2009 Jeg har et barn som har klart å skulke så mye at det nå ligger i faresonen mtp karakterer osv. Jeg var student frem til jul, og begynte i full jobb i januar. Dermed ble det "fritt fram" for barnet siden ingen var her om morgenen til å piske h*n opp fra senga. Jeg ringte likevel hver dag for å sjekke at h*n hadde stått opp. Joda. Jeg tok kontakt med skolen for å få en fraværsoversikt ifb med noe annet, og fikk da den sjokkerende beskjeden om det store fraværet. Jeg sitter da igjen med følelsen av: burde ikke lærer eller skole tatt kontakt med meg for lenge siden? Barnet hadde jo ikke levert gyldig melding for fraværet sitt. Har ikke de også et ansvar?
Teriyaki Skrevet 23. april 2009 #2 Skrevet 23. april 2009 Det er klart de har et ansvar. De skal ta kontakt med foreldre når slike ting skjer. Det samme på vgs fram til eleven er myndig. Ved høyt fravær kontaktes og informeres foreldrene.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #3 Skrevet 23. april 2009 Skolen burde sagt fra for lenge siden ja. Men jeg vet ikke hvordan de formelle reglene er på dette. Kan du ikke ringe inspektør på skolen og spørre? Eller skolekontoret i kommunen. Hvis ikke det bærer fram kan du kanskje ta kontakt med elevorganisasjonen.
Gjest Lily1 Skrevet 23. april 2009 #4 Skrevet 23. april 2009 Praksis her, er at de ringer/tar kontakt hvis eleven har mer enn 3 dager sammenhengende fravær uten melding hjemmefra, eller flere enkeltdager over en periode. Om dette står i skolereglementet er jeg usikker på, jeg lette, men jeg fant det ikke... (Slik har det forøvrig vært ved alle skolene jeg har hatt kontakt med.) Foreldrene mottar også et "periodebrev" hver 2. mnd, der det står fravær (gyldig og ugyldig), antall anmerkninger, ordenskarakter og oppførselskarakter. Dette må underskrives, og sendes tilbake til skolen. I ditt tilfelle, ville jeg tatt kontakt med rektor. Slikt skal ikke skje!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #5 Skrevet 23. april 2009 Oi, såpass ja. Læreren unnskyldte seg med at hun har vært sykmeldt...men da må de vel ha andre som kan ta ansvar i en periode? Veldig surt at barnet mitt taper på dette. Joda, det er h*n som står for "arbeidet" her, men likevel..
attegløyma Skrevet 23. april 2009 #6 Skrevet 23. april 2009 (endret) Her eg jobbar er det sjelden rutine på å erstatte kontaktlærar ved sjukefråvere. Ein erstattar dei i timane, men ikkje i det praktiske. Så når ein kjem tilbake etter ei sjukmelding, så er det totalt kaos i papira. Så du bør nok rette irritasjonen mot leiinga som bør ta ansvar for slikt. Elles så er rutinen her at ved meir enn 3 samanhengande dagar så ringer ein. Og dersom ein ikkje får melding blir det notert som skulk, og etter eit visst antal merkander får heimen brev. Endret 23. april 2009 av attegløyma
Gjest Lily1 Skrevet 23. april 2009 #7 Skrevet 23. april 2009 (endret) Oi, såpass ja. Læreren unnskyldte seg med at hun har vært sykmeldt...men da må de vel ha andre som kan ta ansvar i en periode? Veldig surt at barnet mitt taper på dette. Joda, det er h*n som står for "arbeidet" her, men likevel.. Jeg har forståelse for at det kan "koke litt bort i kålen" hvis lærer har vært sykemeldt over lengre tid, og klassen har hatt mange vikarer. Dessuten, varsel om nedsatt karakter får veldig mange i 10. klasse 6-8 uker før eksamenstid... (elevene som har slakket litt av mtp innsats får gjerne dette brevet, målet er å "skremme" med lavere karakter for å opprettholde arbeidsinnsatsen) MEN, selv om mye kan forklares og forstås, er det ikke alt som kan unnskyldes og aksepteres... Siden alt fraværet har blitt registrert, er det vanskelig å godta at det ikke har blitt reagert på av en eller annen før nå! Det er slappe rutiner. Men så klart... det er to som har hovedansvar her, eleven må ta sin del av ansvaret, selv om skole har gjort en stor tabbe. Endret 23. april 2009 av Lily1
Gjest regine ii Skrevet 23. april 2009 #8 Skrevet 23. april 2009 Foreldrene mottar også et "periodebrev" hver 2. mnd, der det står fravær (gyldig og ugyldig), antall anmerkninger, ordenskarakter og oppførselskarakter. Dette må underskrives, og sendes tilbake til skolen. Dette er muligens praksis ved "din" skole, men der min går, er det ikke det. Her får vi se skjema el. om fravær/anmerkninger på konferansetime, men det blir ikke sendt hjem hver 2. mnd. Når det gjelder ts-problem: Det er greit at skolen kunne sagt fra, men det er da vel tenåringens eget ansvar og! Dessuten ville jeg sett ganske alvorlig på lygingen, dvs. si at h*n har stått opp når h*n ikke har gjort det. Tror det er andre en skolen som bør gå noen runder her!.
Gjest Lily1 Skrevet 23. april 2009 #9 Skrevet 23. april 2009 (endret) Dette er muligens praksis ved "din" skole, men der min går, er det ikke det. Her får vi se skjema el. om fravær/anmerkninger på konferansetime, men det blir ikke sendt hjem hver 2. mnd. Når det gjelder ts-problem: Det er greit at skolen kunne sagt fra, men det er da vel tenåringens eget ansvar og! Dessuten ville jeg sett ganske alvorlig på lygingen, dvs. si at h*n har stått opp når h*n ikke har gjort det. Tror det er andre en skolen som bør gå noen runder her!. Jeg skrev at dette var praksis her, på skolen mine barn går på, jeg har ikke kunnskap om praksis ved andre skoler. Jeg er enig i at det er ungdommens ansvar å gå på skolen, og også ungdommens ansvar at det har løyet til foreldrene om at h*n har stått opp når det ikke er fakta. Dette må så klart få konsekvenser for ungdommen. MEN når h*n selv ikke kan, eller vil, ta dette ansvaret selv, er det skolens oppgave å gjøre foreldrene oppmerksomme på at dette er et problem... for hvordan kan foreldrene vite at det er et problem hvis de ikke blir informert om det? Men når foreldrene er informert, er det deres ansvar å finne løsning på problemet, og ofte kan dette gjøres i samarbeid med skolen. Personlig hadde jeg sørget for å begynne noe senere på jobb, fulgt ungdommen min på skolen, og hatt en løpende kommunikasjon med lærer. For eksempel avtalt at lærer ringer med en gang ungdommen hadde fravær som ikke var varslet. Men for å sette i gang tiltak som dette, er jeg avhengig av å vite... og der ligger skolens ansvar. Endret 23. april 2009 av Lily1
*Nessa* Skrevet 23. april 2009 #10 Skrevet 23. april 2009 Jeg har et barn som har klart å skulke så mye at det nå ligger i faresonen mtp karakterer osv. Jeg var student frem til jul, og begynte i full jobb i januar. Dermed ble det "fritt fram" for barnet siden ingen var her om morgenen til å piske h*n opp fra senga. Jeg ringte likevel hver dag for å sjekke at h*n hadde stått opp. Joda. Jeg tok kontakt med skolen for å få en fraværsoversikt ifb med noe annet, og fikk da den sjokkerende beskjeden om det store fraværet. Jeg sitter da igjen med følelsen av: burde ikke lærer eller skole tatt kontakt med meg for lenge siden? Barnet hadde jo ikke levert gyldig melding for fraværet sitt. Har ikke de også et ansvar? Skolen er pliktig til å sende brev eller melding til foreldrene hver gang barnet skulker med en så signatur tilbake til foreldre. Også vanelig å ta en tlf til foreldrene om det har vært mye skulking i en periode! Men nå er jo det ikke noe news at lærere og de administrerende på enkelte skoler ikke gjør jobben sin.
Rosalie Skrevet 23. april 2009 #11 Skrevet 23. april 2009 Skolen er pliktig til å sende brev eller melding til foreldrene hver gang barnet skulker med en så signatur tilbake til foreldre. Også vanelig å ta en tlf til foreldrene om det har vært mye skulking i en periode! Men nå er jo det ikke noe news at lærere og de administrerende på enkelte skoler ikke gjør jobben sin. Nei, det er de ikke. Det kommer helt an på hva som står i kommunens forskrifter for ordensreglement for grunnskolen. For øvrig syns jeg det høres ut som om noen ikke har gjort jobben sin ved skolen til sønnen din, trådstarter. Sykemelding av kontaktlærer er ingen unskyldning.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #12 Skrevet 23. april 2009 Det er klart de har et ansvar. De skal ta kontakt med foreldre når slike ting skjer. Det samme på vgs fram til eleven er myndig. Ved høyt fravær kontaktes og informeres foreldrene. Jeg må bare kommentere denne. Vgs er frivillig skole. Der får man bare brev adressert til foreldrene dersom du står i fare. Dette brevet skal underskrives av foreldrene, men dette kan desverre lett forfalskes slik at det ikke blir oppdaget. Mange elever er heller ikke klar over at de nærmer seg faresonen før de er der.
ringblomst Skrevet 23. april 2009 #13 Skrevet 23. april 2009 Etter å ha lest gjennom tråden, må jeg si at jeg er overrasket at "alt" ansvaret er på skolen og ikke foreldre/barn. Er viktig med kommunikasjon mellom skole og hjem, men å skylde på skolen for at de ikke har fanget opp fravær, synes i hvert fall jeg er drøyt. Hvis fraværet fører til at eleven ikke består fag, er jeg enig i at skolen bør varsle hjemmet. Men at karakterene ikke blir så gode pga skulk, går jo mer på at man faktisk begynner å bli så stor at man får ta ansvar for egne handlinger/læring.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #14 Skrevet 23. april 2009 Jeg hadde argumentert med det at dere ikke har fått en eneste beskjed og at dere dermed ikke har fått noen tid på dere til å rette opp i problemene i hjemmet. Dermed bør dere stå på deres for at han skal få karakter. I allefall hvis det er 10.kl det er snakk om. Er det ikke det får han vel lært seg en lekse dersom han stryker synes nå jeg. Det er uansett en del fag han sikkert kommer til å slite veldig mye med..
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2009 #15 Skrevet 23. april 2009 Etter å ha lest gjennom tråden, må jeg si at jeg er overrasket at "alt" ansvaret er på skolen og ikke foreldre/barn. Er viktig med kommunikasjon mellom skole og hjem, men å skylde på skolen for at de ikke har fanget opp fravær, synes i hvert fall jeg er drøyt. Hvis fraværet fører til at eleven ikke består fag, er jeg enig i at skolen bør varsle hjemmet. Men at karakterene ikke blir så gode pga skulk, går jo mer på at man faktisk begynner å bli så stor at man får ta ansvar for egne handlinger/læring. Må si meg litt enig i denne! Jeg skulket også litt da jeg gikk på ungdomsskolen, men herregud jeg visste jo hvor grensen gikk før jeg ikke fikk karakter eller nedsatt og det som er da. Og når man har blitt så gammel så skjønner man jo at hvis man er borte så blir man dårligere i faget. Med mindre man ikke lærer noe selv om man er til stedet da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå