Gå til innhold

Vannblemme - Ta hull på ?

Anbefalte innlegg

Gjest Mzfire
Skrevet

Har fått en vannblemme på foten ovenfor hælen. Nå lurer jeg på om jeg skal ta hull på den. Noen mente jeg skulle det, men jeg tenker at det er vel en grunn til at det blir en vannblemme. Er det ikke for at såret skal gro i fred da? At det beskytter liksom? En pasient jeg vet om fikk en uskyldig vannblemme på beinet og det utviklet seg til å bli nekrose og nesten koldbrann i det.. Skrekk og gru!

Skrevet

Vet ikke om det er bra, men jeg gjør det alltid.

Stikker et lite hull på og får ut guffet inni.

Så passer jeg på at plastere, slik at det ikke blir "slitasje" på den ødelagte blemmen.

Skrevet

Ikke stikk hull på vannblemmen - den er det beste "plasteret" for såret.

Gjest Mzfire
Skrevet

Kansje jeg skulle gjøre det da. men får vente til jeg får kjøpt meg plaster da. Men gjør det ikke vondt å ta hull på den ? Syns det er ømt nå jeg.. SKulle ikke gått i de nye sandalene mine som til og med er for store og gnager.. Men nå har jeg lært :)

Gjest Mzfire
Skrevet

Så svaret ditt nå jeg Roadqueen. Hmm nå ble jeg usikker her. Men du sier jo det jeg tenker da :)

Skrevet

du bør vente minst et døgn før du stikker hull, så får det tid til å danne seg hud under blemma. det gjør ikke vondt da. huden du da stikker hull i er døde celler, og det finnes ikke nerver der. til slutt smører du på litt sårsalve, bacimycin, pyrisept eller lignende.

Gjest Poirot
Skrevet

Hinnen beskytter den såre huden under, er lettere å bli betent og vondere uten hud oppå.

Om du tar hull, ta en nål inn sidlengs, det gjør ikke vondt. IKKE ta av huden, og sett på plaster eller compeed.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det beste er å la vannblemmen være i fred, så det kan dannes ny hud under.

Vesken og den løse huden beskytter såret mot infeksjon, så hvis du stikker hull på den vil beskyttelsen gå vekk. Det kan også oppstå arr.

Hvis det skulle bli hull på blemmen, kan du ta den av å rense såret, og legge på et plaster.

Du får også kjøpt "hudplaster" på apoteket som ikke skal takes av før huden er helt bra igjen.

Skrevet

Om det er så lurt tror jeg nok ikke, men jeg gjør det alltid (syns det er så gøy) det er best å klemme på den så alt vannet samler seg på den ene siden, så går det hull og så spruter det... :ler: .bør gjøres utendørs da ...(sharissa med litt sær sans for humor innimellom) Men sit gang så fikke jeg faktisk et veldig stort stygt sår etterpå, som svidde lenge, så det er vel ikke så lurt. Men hvis vannblemma er på hælen..så vil det vel gå hull på den når du setter hælen ned?

Skrevet

nei, sharissa, lurt vil jeg ikke kalle det. men hvis du syns det er gøy så går det tross alt bare ut over deg selv og det er vel begrenset hvor mye skade du kan påføre deg på denne måten... :ler:

Skrevet

Ja, det er unektelig gøy å klemme vannblemmer!! Det har jeg gjort bestandig og har -aldri- fått noen problemer etterpå. Kjøra på hehe :blunke:

Skrevet

Jeg klarer ikke la være å stikke hull jeg, synes det er skikkelig guffent å gå med vannet i den.

Stikker alltid hull sidelengs inn, og presser ut vannet. Prøver stort sett å gjøre dette på tidspunkter hvor jeg kan gå uten sokker/sko rett på etterpå, altså hjemme når jeg ikke skal noe.

Tar aldri av huden over, og setter aldri på plaster med en gang, kun når jeg skal noe etterpå.

Mine vannblemmer har aldri vært til noe bry når jeg behandler dem på denne måten, og det tar sjelden mer en ett døgn maks, før det er helt fint igjen. (når jeg ikke bruker plaster på.)

Skrevet

Som mange andre her så tar jeg alltid hull på vannblemmer. I allefall de som evnt. måtte dukke opp på beina.

Stikker hull fra siden på blemma, presser ut ALT "vannet" inni og setter på Compeed gnagsårplaster. Lar så plasteret sitte til det faller av.

Synes det gjør vondt å ha på sko o.l. når det er vann i blemmene, men med dette plasteret på har jeg aldri problemer med dette.

Frk. Pepper

Gjest Helenius
Skrevet

Nei, nei og nei. Vannblemmer skal ikke stikkes hull på. De skal gå i stykker når de selv er klare for det!

Hva gjorde du?

Skrevet

Hadde en diger vannblemme på en finger en gang, brant meg på en lyspære av alle ting.. Var jo litt ubehagelig og i veien, men jeg lot den være til den tørket inn. Ikke noe sår eller arr.

Annonse
Skrevet

Jeg stikker alltid hull! Helt på siden av blemmen. Kan ikke la være. Og jeg lever enda godt i en alder av 50+.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...